-
کهگیلویه و بویراحمد: زخمهایی عمیقتر از یک روز تعطیلی!
سعید صفا دوست -
فریاد بیآبی در چهار شهر کهگیلویه
سید آیت شفایی -
پروژههای کلنگی!؟ چرا هیچ طرحی برای افتتاح در هفته دولت نیست؟/ به بهانه عرایض نماینده کهگیلویه در شورای اداری استان
علی صاحبی -
۱۹ مرداد؛ روزی برای دلسپردگان واژهها
علی سینا رخشنده مند -
روز خبرنگار و شعری از هوش مصنوعی
علی ضامنی پور -
جامعه ای که خبرنگارانش را حفاظت نکند، محکوم به نابینایی است
شهرام مومن نسب -
برای آنان که صدای دیگراناند
مریم پارسا -
مدیر شایسته کیست؟
محمود منطقیان -
آمارسازی ، پاسخ گریزی، وسکوت در برابر تخلفات گذشته / از استخدام های فله ای تا آمارهای صوری / دفتر آمار، نه دفتر اقدام / وقتی مدیر ارقام، از واقعیت عقب ماند.
ناشناس -
«غلامرضا پناه» ؛ مدیری از تبار بخشندگی
عنایت شیخی
«گریز از آموزش و بیزاری از مدرسه»

گزارشگر صدا و سیما در خراسان جنوبی از احساس یک دانشآموز دبستانی در نخستین روز سال آموزشی میپرسد. دانشآموز با بی آلایشی کودکانهاش پاسخ میدهد: احساس خاصی ندارم! خبرنگار ادامه میدهد: مگه خوشحال نیستی؟ کودک می گوید: نه! چه احساس خاص و خوشحال کنندهای!؟ این که هر روز شش صبح از خواب بیدار بشَم و برَم مدرسه، چه احساس خوشحالیای باید داشته باشه!؟ گرچه پاسخِ دانشآموز دبستانی برای شوخی و سرگرمی در فضای مجازی دست به دست میشود اما بیگمان نشان از یکی از گرفتاریهای نگرانکننده و خطرناک در ساختار آموزشی کشور دارد که به سادگی میتوان با طرح چنین پرسشی از دانشآموزان، دانشجویان و حتی آموزگاران به فراگیری آن پی برد! اما ریشه چنین احساسی در کجاست؟ چرا بیشترِ گروههای درگیر با آموزش از آن گریزان و بیزارند؟ و چه باید کرد تا این احساس، گام به گام کم رنگ تر شود و انگیزه برای رفتن به مدرسه و یادگیری انگیزه مند افزایش یابد؟ نخست آن که برنامههای آموزشی در کشور بر پایه تکیه بر برآوردهای کمی و نمرهای دانشآموزان و برخاسته از رقابتهای آموزشی است. خانوادهها با توجه به کامیابیهای کارنامه درسی، فرزندانشان را به بررسی و داوری مینشینند و تواناییهای او را در مقایسه و رقابت با دیگران میسنجند. بیگمان چنین سنجهای افزون بر این که با دستاوردها و پژوهشهای دانشبنیادِ نوین فاصله دارد، تن و جان دانشآموزان را میفرساید و آزار میدهد. در این گونه رقابتها و سنجشها انسان به عنوان آمیختهای پیچیده از اندیشه و احساس و تن و جان، دچار آسیبهای جدی شده و دست کم از موضوع رقابت و سنجش بیزار و دلزده میشود. برای رویارویی با این گرفتاری، میتوان با به کارگیری اندیشهها و تجربههای جهانی، باید ارزیابیها را کیفی کرد و سنجشها را به سوی دگرگونیهای فردی در فرآیندهای زمانی و مکانی آموزش برد. به این معنی که پیشرفتهای آموزشی را در دگرگونیهای اندیشگی و رفتاری دانشآموز با خودش به ارزیابی نشست و سنجید. این روش از رقابت های کور و بیهوده و آزارنده جلو گیری میکند. از دیگر سو درونمایههای آموزشی با زندگی روزمره نوآموزان کمترین پیوند را دارد و این سبب میشود که درس خواندن نه برای زندگی و تجربه افزایی برای آن، که برای به دست آوردن نمره و مدرک باشد و بیگمان این نمیتواند انگیزههای درونی انسان را برانگیزد و حس خوشنودی و آرامش درونی را به همراه داشته باشد. گرچه در چند سال گذشته برخی عنوانهای درسی در پیوند با زندگی دانشآموزان وارد برنامه درسی شدهاند اما دو نکته نگذاشته آنچنان که شایسته است گرهی از این بیپیوندی بگشاید. نخست این که افزایش این درسها سبب کاهش درسهای دیگر نشده و برنامه درسی را سنگینتر کرده است که خود بر آتش بیانگیزگی و خستگی دانشآموزان میافزاید. دوم اینکه آموزگاران در این درسها آموزشهای درخور را ندیده و آگاهیهای ضروری برای آموزش درونمایههای آن را ندارند. اگر برای این دو دشواری اندیشهای شود بیگمان ورود این درسها به برنامه درسی را باید به فال نیک گرفت و تلاش کرد که روند بهسازی آموزش گام به گام و با انگیزه پیشرفت. اما روندِ انگیزهکش دیگر در ساختار آموزشی، ناشاد بودن فرآیند آموزش در ایران است. ریشههای آموزشی خشک و هراسزا برای کنترل فرایند آموزش دارای ته نشستهای توانمند سنتی است که به آسانی ساختار و فرایند آموزش را رها نمیکند. تلاشهای آموزگار، معاون و مدیر و... همه بر پایه ترس در دانش آموز و فشار بر او طراحی و اجرا میشود. کلاسهای پر جمعیت و غیر استاندارد و دهها دشواری دیگر زمینهساز گریز از شادی و شور و نشاط در ساختار آموزشی است. شوربختانه با کمترین بیرون روی از این ساختار خشک و خشن، از هراس فراگیری و از دست رفتن کنترل کلاس و مدرسه، برخورد میشود. این خود زمینهای دیگر برای ناخوشنودی دانشآموزان از مدرسه و آموزش است. واپسین چیزی که باید به آن اشاره کرد و بهانهای شد بر نوشتن این یاداشت، آغاز ساعت آموزشی برای دانشآموزان است. پژوهشهای جهانی در برخی کشورها که به وسیله یکی از پژوهشگران آموزشی کشور به فارسی برگردانده شده بود نشان میدهد که آغاز زودهنگام ساعت آموزشی افزون بر بی انگیزگی دانشآموزان برای به مدرسه آمدن و گریز از درس و مدرسه، در ناکارآمدی آموزش نیز بسیار موثر است. شاید اکنون زمان دگرگونی ساعت آموزشی در کشور نباشد اما بیگمان میتوان در این زمینه به پژوهشهای کشوری پرداخت و کارآیی آن را بررسی کرد.
منبع:روزنامه همدلی
نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.
- 1 متلاشی شدن باند حفاری غیرمجاز در یاسوج/ یک تبعه بیگانه دستگیر شد
- 2 بلکو محلهای فراموشدشده در سایه بیتوجهی مدیران شهری؛ روایتی تلخ از زندگی در حاشیه توسعه/+تصاویر
- 3 وعدههای نافرجام؛ ۱۷ سال انتظار بیپایان برای افتتاح تالار فرهنگ و هنر یاسوج
- 4 آتشسوزی منزل مسکونی در دهدشت؛ فاجعهای که ماینرهای غیرمجاز رقم زدند
- 5 افتتاح و کلنگزنی ۷۴ پروژه آب و فاضلاب در کهگیلویه و بویراحمد
- 6 مشکل توزیع کود یارانهای در کهگیلویه و بویراحمد مرتفع شد
- 7 کاهش ۱۸ درصدی سرقت در کهگیلویه
- 8 شهرک صنعتی خورشیدی در کهگیلویه و بویراحمد افتتاح می شود
-
افتتاح و کلنگزنی ۵۱ پروژه بزرگ راهداری و حملونقل جادهای کهگیلویه و بویراحمد در هفته دولت با اعتباری بالغ بر ۲ هزار و ۲۶۰ میلیارد تومان
-
۱۹۰ پروژه نهضت مدرسهسازی در کهگیلویه و بویراحمد در حال اجراست
-
پایان فرار متهم خونین در یاسوج با عملیات ضربتی پلیس
-
بهرامی در نشست با خبرنگاران: در یک سال اخیر سه پروژه کلان در بویراحمد فعال شد/ دو بیمارستان تخصصی یاسوج تأمین اعتبار شد/ از عملکرد برخی مدیران راضی نیسیتم/ نگاه قومی و قبیلهای و منطقه ای را قبول ندارم
-
تحریف واقعیت با هدف تخریب جریان ندای وحدت/ مدیرانکل بویراحمد در دوره «روشنفکر» + اسامی
-
فرماندار لنده در نشست با خبرنگاران: عاملین تعطیلی جاده لنده - تشان باید پاسخگو باشند/ پیشرفت ۹۵درصدی فاز دوم بیمارستان ۳۲ تختخوابی لنده/ کمبود زمین برای نهضت ملی مسکن در لنده
-
مدیرکل امنیتی و انتظامی استانداری: دریافت فیزیکی کپی شناسنامه و کارت ملی از ارباب رجوع تخلف است/ جعل مدارک تحصیلی دانشگاه یاسوج
-
حسن غفاری خطاب به استاندار: ارزشمندترین سرمایه کهگیلویه و بویراحمد فرهنگ و هنر مردم است/ هنرمندان به جای خلق اثر به فکر معیشت هستند/ جایگاه هنر در استان را تقویت کنید
-
سرپرست اداره پیمان و امور قراردادهای راه و شهرسازی استان منصوب شد+ عکس و حکم
-
سرپرست هلال احمر استان منصوب شد+ عکس
نظرات ارسالی 0 نظر
شما اولین نظر دهنده باشید!