قلعه تاریخی دمچنار بویراحمد از تصرف فرد سودجو خارج شد

قلعه تاریخی دمچنار بویراحمد از تصرف فرد سودجو خارج شد

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بویراحمد گفت: قلعه و بنای تاریخی عزیزی واقع در روستای دم چنار عزیزی از توابع این شهرستان از تصرف فرد سودجو خارج شد.

به گزارش افتونیوز، محمد حسین زاده افزود: ماموران یگان حفاظت اداره میراث فرهنگی بویراحمد با هوشیاری لازم از هرگونه دخل و تصرف در این اثر باستانی جلوگیری کردند.

azizi

وی بیان کرد: یکی از اهالی کشاورز روستای دم چنار عزیزی بویراحمد با هدف دخل و تصرف در حریم این قلعه و بنای تاریخی اقدام به کاشت پنج اصله درخت سیب و گردو از یک ماه قبل تاکنون در اطراف آن کرده بود.

حسین زاده اظهار کرد: با اعلام شکایت از فرد سودجو از سوی اداره میراث فرهنگی بویراحمد پیگیری های لازم از طریق مقام های قضایی این شهرستان انجام شد.

وی عنوان کرد: در حکم قضایی صادره از سوی مقام قضایی بویراحمد دستور لازم برای قلع و قمع درختان اطراف این اثر باستانی و برگرداندن وضعیت به حالت اولیه مورد اشاره بود.

حسین زاده ابراز داشت: بر اساس دستور مقام قضایی بویراحمد و با همکاری پاسگاه انتظامی روستای دم چنار عزیزی حکم صادره اجرا و درختان از سوی ماموران پاسگاه و با همکاری یگان حفاظت اداره میراث فرهنگی شهرستان قلع و قمع شدند.

وی با اشاره به اظهار ندامت فرد سودجو از اقدام خود، افزود: موارد و اقدام های انجام شده در صورتجلسه ای تنظیم و به دادسرای شهرستان بویراحمد ارسال شد.

حسین زاده گفت: همکاری دادستان یاسوج در زمینه این پرونده مطلوب و رضایت بخش بود و در گذشته نیز تعامل لازم در مورد پرونده های حوزه میراث فرهنگی شهرستان بویراحمد داشته است.

وی بیان کرد: قلعه عزیزی جزو قلعه ها، بناها و آثار مهم تاریخی و باستانی به جا مانده از دوره قاجاریه و اوایل دوره پهلوی در شهرستان بویراحمد است.

این قلعه در دو طبقه در ابعاد 21 در 13 متر، با مصالح قلوه سنگ و ملات گچ و با کاربری مسکونی و دفاعی ساخته شده و مساحت آن نیز 273 مترمربع است.

این اثر باستانی در فهرست آثار ملی ثبت شده و بر روی تپه ای در روستای دم چنار عزیزی بویراحمد قرار دارد.

روستای دم چنار عزیزی با حدود 400 نفر جمعیت در فاصله 55 کیلومتری جنوب غربی یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد واقع است و از مهمترین روستاهای اطراف آن می توان به سهرون و زنگوا اشاره کرد/ ایرنا

کلمات کلیدی



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 0 نظر

شما اولین نظر دهنده باشید!

سایر اخبار
برگزدیدها