یادداشت
گفتگو و گزارش

کارگروه غارشناسی در کهگیلویه و بویراحمد آغاز بکار کرد/ غارها مواهب الهی هستند/ هیچ کار خاصی در حوزه غارهای استان انجام نشده است

کارگروه غارشناسی در کهگیلویه و بویراحمد آغاز بکار کرد/ غارها مواهب الهی هستند/ هیچ کار خاصی در حوزه غارهای استان انجام نشده است

کارگروه غارشناسی در کهگیلویه و بویراحمد آغاز بکار کرد.

به گزارش افتونیوز به نقل از روابط عمومی حفاظت محیط زیست کهگیلویه وبویراحمد، بمناسبت دوم مهر که در تقویم جمهوری اسلامی ایران بعنوان روز غار پاک نامگذاری شده , نخستین جلسه کارگروه غارشناسی استان به ریاست معاونت امور هماهنگی و عمرانی استانداری و دبیری مدیرکل حفاظت محیط زیست در هفتمین روز از مهرماه با حضور اعضاء این کارگروه در استانداری تشیکل جلسه داد.

معاون هماهنگی و امور عمرانی استانداری در این نشست، غارها را مواهب الهی دانست و گفت: غارها به عنوان پدیده های شگفت انگیز طبیعت همواره مورد به توجه غارنوردان ، پژوهشگران و طبیعتگران است و شناسایی و معرفی این آثار طبیعی دراستان در جذب گردشگران تاثیربسزایی خواهد داشت.

عزیز فیلی ضمن حمایت همه جانبه خود از این کارگروه از همه دستگاههای متولی خواست نهایت همکاری و تلاش خود را درراستای حمایت از این کارگروه داشته باشند.

همچنین در این نشست مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گفت: بنا به اهمیت و ارزش غارها در تقویم جمهوری اسلامی ایران دوم مهر بعنوان روز غار نامگذاری شده است.

محسن جعفری نژاد در ادامه ارزش و اهمیت غارها را محدود به آثار تاریخی و ساختارهای زمین شناختی ندانست و افزود: غارها بعنوان زیستگاههای مهم و حساس نقش موثری در تنوع زیستی ایفا می کنند .

جعفری نژاد به زندگی گونه های متعدد در غارها اشاره کرد و گفت: گونه های بومی و متعددی از آبزیان ,پستانداران بخصوص خفاش ها وابسته به غارهاست .

وی غارها را زیستگاه اصلی خفاش ها دانست و گفت: غارها محلی امن و مناسب برای زیست خفاش ها به شمار می روند که نقش کلیدی در گرده افشانی گیاهان ,تعدیل جمعیت حشرات و مبارزه طبیعی با آفات گیاهی را ایفاد می کنند.

این مقام مسئول ضمن انتقاد به عدم شناسایی دقیق غارها در سطح استان گفت: تقریبا" هیچ کار خاصی در حوزه غارهای استان صورت نگرفته و بدیهی است هرچه سریعتر می بایست بصورت فنی بررسی و شناسایی دقیق غارها نسبت به درجه بندی حفاظتی آنها اقدام تا از تخریب هرچه بیشتر آنها جلوگیری شود

این مقام مسئول در ادامه به اقدامات اداره کل حفاظت محیط زیست استان در راستای حفاظت و شناسایی غارها اشاره کرد و گفت: تشکیل کارگروه تخصصی غارشناسی در استان ,تشکیل 3 جلسه از ابتدای سال تاکنون ,بازدید کارگروه از غار ده شیخ و پاکسازی آن و همچنین اقداماتی در راستای مطالعه و شناسایی و درجه بندی غارهای استانبوده است

جعفری نژاد در پایان گفت : باید اطلاعات دقیقی درابعاد مختلف زمین شناختی ، موقعیت جغرافیایی ؛ نحوه دسترسی ونقشه مسیرهای داخلی تهیه گردد که دراین زمینه می توان از همکاری گروه های کوهنوردی و ساکنان محلی که دارای اطلاعاتی در خصوص غارهای موجود در استان هستند بهره جست.

شعار روز غار پاک 97 گردشگری مسئولانه و حفاظت از تنوع زیستی نامگذاری شده است.

کلمات کلیدی



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 0 نظر

شما اولین نظر دهنده باشید!

سایر اخبار
برگزدیدها