یادداشت
گفتگو و گزارش

بی رنگ شدن اخلاق

بی رنگ شدن اخلاق

اخلاق یکی از مهم ترین مولفه های دینی واجتماعی است ، چه ممالک وکشورهایی که مردمش پیروان دین ومسلک خدایی هستند وچه آنهایی که پایبند به انسانیت هستند ، همه به نوعی اخلاق برایشان در درجه اول اهمیت میباشد.

انحطاط اخلاقی وبی رنگ شدن اخلاق در همه ی قشرهای اجتماعی میرود که نهادینه گردد ، انحطاط اخلاقی فقط حوزه سیاست را شامل نمیشود بلکه در تمامی حوزه های اجتماعی و سیاسی وفرهنگ ورزش به این معضل گرفتار آمده ایم واین پدیده شوم وبنیان کن میرود که بعنوان مزیت اخلاقی اگر نه در ظاهر بلکه در باطن افراد جای خوش کند.

وقتی با کمال تاسف در جاهایی که منادی اخلاق مداری هستند وهر روزه در کتب ورساله های اجتماعی ودینی مردم را سفارش به رعایت آن می نمایند خود با بد اخلاقی موضوعی را انتشار میدهند دیگر نمیشود از دانشگاه ومدارس توقعی داشت چرا که نصب العین آنها رفتاری شده که اخلاق مداران خود اقدام به آن کرده اند .

متاسفانه بحران بی اخلاقی وبد اخلاقی مسیر رشد وتعالی جامعه در همه سطوح را بسته ومسیر تازه ایی پیش روی آن ها گسترانیده که ره به ناکجا آباد میبرد وهیچ کسی هم در این زمینه کاری صورت نمیدهد وشاید بتوان گفت دیگر کاری از کسی بر نمی آید که انجام دهد.

مشاهده از بین رفتن هنجارها وارزشهای اجتماعی وانقلابی که حاصل زحمت و مرارت وخونبهای هزاران هزار شهید والامقام جمهوری اسلامی است دل هر انسان دردمند ودلسوزی را به درد می آورد واین ارزشها میرود که بزودی شاهد انقراض بزرگترین نعمت انسانی یعنی اخلاق شویم ، ارزشها یکی یکی منقرض گشته وما فقط به نظاره نشسته ایم که چه زمانی کاملا ازبین رفته باشند وهیچ کاری هم صورت نمی دهیم وبا چشمان غمبار خود میبینیم که در نزد خیلی ها انقلاب ارزشمند وکاملا ارزشی ما به کما رفته است.

روح اخلاق که بر گرفته از فضائل پسندیده وبسیار ارزشمند است از همه مناسبات اجتماعی اقتصادی سیاسی وفرهنگی وحتی ورزشی بیرون رفته وبجایش تزویر وریا ومنفعت طلبی جایگزین شده است ، در اقتصاد که باید از مبنای عدالت وانصاف برخوردار باشد ودر همه معاملات جانب انصاف را رعایت نمایند بسمت سودجویی بهر طریقی وسوداگری با هر دلیلی سوق پیدا کرده است ، فرهنگ غنی اسلامی که حاوی ارزنده ترین نکات اخلاقی در همه زمینه هاست وانسان را حتی از ارتکاب گناهان کوچک نیز منع می نماید به بوته فراموشی سپرده شده وبجایش اشتیاق به گناه آنهم نه صغیره بلکه گناهان کبیره تبدیل شده ومردم را به ارتکاب گناهانی همچون دروغ ، غیبت ، تهمت ، سرقت ، ارتشاء ، اختلاس ، کلاهبرداری وهمه رذائل اخلاقی رهنمون نموده است واین رذائل جایگزین فضائل اخلاقی گشته است.

به نظر شما چه دلیلی میتواند مردم مارا به سمت اینگونه رفتارهای غیر اخلاقی هدایت نماید ، از منظر امام علی علیه السلام وپیامبر گرامی اسلام ص که بخوبی نشان داده اند به چه دلیل ، آنهم با چند کلمه موجز بشرح زیر میباشد.

مولا علی علیه السلام میفرماید :

- الناس علی دین ملوکهم.

یعنی اینکه هر گاه حکام دول اسلامی ویا هر دولت مذهبی دیگری از عدالت در بین مردم ورواج عدالت محوری در همه سطوح سرباز زد وتبعیض رابجایش در پیش گرفت قطع به یقین اخلاق از آن جامعه رخت بر خواهد بست وبد اخلاقی وبی اخلاقی در آن نهادینه میشود.

معنای روایت از اما علی این است (فاصله گرفتن حکومت از عدالت ورواج تبعیض ، انحطاط اخلاقی می آورد).

واما پیامبر گرامی اسلام در این خصوص میفرماید :

-  کاد الفقر ان یکون الکفر.

وجود فقر به ایجاد کفر در جامعه منجر میشود ، همین وضعیتی که اکنون بر مملکت ما حاکم است

ومتاسفانه برای زدودن فقر از بستر جامعه اسلامی تلاش قابل تاملی صورت نمیگیرد ومیرود تا بنیان های اخلاقی جامعه ودینی را تحت شعاع خود قراردهد.

اگر به اخلاق در جامعه اسلامی ایمان داریم وبرای ما مهم میباشد باید آستین را در همه ی زمینه هایی که ایجاد بد اخلاقی نموده بالا بزنیم وذره ایی هم کوتاهی در زدودن بی عدالتی از خود نشان ندهیم و چهره فقر گرفته مردمی را با راهکارهای اساسی به ایجاد تعادل در همه اقشار مبدل نماییم تا بتوانیم دلخوش به صدور نگاهی شویم که بر مردم ایران میشود وگرنه هیچ مردمی از دریافت فقر وبد اخلاقی استقبال نخواهد کرد.

کلمات کلیدی



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 0 نظر

شما اولین نظر دهنده باشید!

سایر اخبار
برگزدیدها