یادداشت
گفتگو و گزارش

رئیس بنیاد نخبگان استان: از «آ میراحمد تقوی» به عنوان چهره فرهنگی استان تجلیل می‌شود/ در شناسایی نخبگان استان مشکل داریم/ کسب 233 مقام کشوری توسط نخبگان استان

رئیس بنیاد نخبگان استان: از «آ میراحمد تقوی» به عنوان چهره فرهنگی استان تجلیل می‌شود/ در شناسایی نخبگان استان مشکل داریم/ کسب 233 مقام کشوری توسط نخبگان استان

 رئیس بنیاد نخبگان کهگیلویه و بویراحمد گفت: از سرآمدان و نخبگان استانی در رشته‌های  مختلف تجلیل می‌شود.

به گزارش افتونیوز، سید حمدالله اکوانی در گفت‌ وگو با خبرنگاران با اشاره به ظرفیت های بنیاد نخبگان گفت: این بنیاد از یک مجموعه ظرفیت هایی خوبی برخوردار است که بنا دلایلی در گذشته در مورد آن گفتمان سازی نشده است و بسیاری از افراد جامعه از برنامه ها، کارکردها و تسهیلاتی که در بنیاد نخبگان اعطا می شود آشنا نیستند و رفع این مشکل باید از سوی این بنیاد انجام شود .

وی با بیان از ابتدای تاسیس بنیاد نخبگان همکاران زحمت زیادی کشیده شد و نیاز است که در این زمینه بیشتر وقت گذاشت و تلاش کرد، گفت: همچنین رسانه ها و مراجع آگاهی بخشی حلقه های رابطی هستند که می توانند ظرفیت های بنیاد را در سطح جامعه منتشر کنند و در جهت منافع ملی کشور حمایت هایی که از سوی بنیاد نخبگان در نظر گرفته شد است را به جامعه معرفی نمایند.

اکوانی به اهداف و فلسفه بنیاد نخبگان اشاره کرد و‌ گفت: بنیاد ملی نخبگان کشور، نظر به تأکید مقام‌معظم‌رهبری در استفاده صحیح و مناسب از ظرفیت‌های علمی نخبگان در راستای توسعه کشور و لزوم حرکت انقلابی در مسیر رفع موانع و مشکلات تولید دانش و جنبش نرم‌افزاری در سال ۱۳۸۵، تشکیل شد.

وی بیان کرد: برنامه‌ریزی و سیاستگذاری برای شناسایی، هدایت، حمایت مادی و معنوی نخبگان (در دو طیف مستعدان برتر و نخبه)، جذب، حفظ و به‌کارگیری و پشتیبانی از آنان در راستای ارتقاء تولید علم، فناوری، هنر، ادب و فرهنگ و توسعه علمی و متوازن کشور و احراز جایگاه برتر علمی، فناوری و اقتصادی در منطقه براساس سند چشم انداز کشور در افق ۱۴۰۴، هدف غایی بنیاد ملی نخبگان محسوب می‌شود.

وی افزود: در همین راستا، حمایت‌های این بنیاد به صورت متنوع با مخاطب قرار دادن همۀ اجتماعات نخبگانی در حوزه‌های مختلف، ارائه شده است که از آن جمله می‌توان به حمایت از دانشجویان و دانش‌آموختگان‌برتر دانشگاهی، اعضای هیئت‌علمی، مخترعان و نوآوران و برگزیدگان هنری، ادبی، قرآنی و حوزوی، اشاره کرد.

اکوانی ابراز داشت: همچنین اعطای تسهیلات بهره‌مندی از راتبه پژوهشی (گرنت پژوهشی استادیاران جوان) و تسهیلات جذب در موسسه‌های علمی (جایزه دکتر کاظمی آشتیانی)، اجرای برنامه‌هایی همچون طرح شهید تهرانی مقدم و طرح شهید احمدی‌روشن و طراحی و اجرای جایزۀ علامه طباطبایی و برنامه ملی شهاب (شناساسی و هدایت استعدادهای برتر دانش‌آموزی) از دیگر اقدامات اصلی بنیاد ملی نخبگان در مسیر تحقق اهداف اصلی این نهاد به شمار می‌رود.

رئیس بنیاد نخبگان کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: این اقدامات با رویکرد استفاده از ظرفیت‌های موجود و تعامل با دستگاه‌ها و نهادهای ذی‌ربط انجام می‌شود و بنیادهای نخبگان استانی نیز در تمامی استان‌های کشور با هدف تحقق و اجرای اهداف مذکور‌ و پیاده‌سازی برنامه‌های مصوب تحت نظارت بنیاد ملی نخبگان فعالیت می‌کنند.

وی در خصوص شناسایی افراد نخبه نیز گفت: افراد نخبه تعریف خاص خود را دارد اما در معنای عام به هر کسی که در حوزه ای رشد و موقعیت و سرمایه ای کسب کرده نخبه می گویند ولی ممکن است الزاما از نظر بنیاد نخبگان نخبه نباشد و این بنیاد برای اینکه نخبه را نظامند کند آیین نامه هایی را تدوین کرده است و ضمن شناسایی افراد در حوزه های مختلف،برای اینکه بتوانند از تسهیلات بنیاد بهره مند شود براساس این آیین نامه ها اقدام می شود.

در شناسایی نخبگان مشکل داریم

وی بیان کرد: در بحث شناسایی نخبگان مشکل وجود دارد و بسیاری از افراد از برنامه ها و آیین نامه های این بنیاد اطلاع کافی ندارند و به بنیاد مراجعه نمی کنند که باید این موضوع از سوی رسانه ها اطلاع رسانی شود.

این مقام مسئول ادامه داد: سال گذشته برای جمع‌آوری بانک اطلاعاتی نخبگان شروع کردیم و در حوزه‌های مختلف ازجمله دانشگاهی، صنعت، هنر و دانش‌آموزی نخبگانی که شناخته‌شده نیستند و افراد برجسته را بنام افراد سرآمد معرفی و فهرستی هم در این حوزه جمع‌آوری شد.

اکوانی دومین وظیفه بنیاد نخبگان را حمایت از نخبگان شناسایی شده عنوان کرد و گفت: حمایت از اجتماعات دانش‌آموزی در طرح شهاب ازجمله برنامه‌های بنیاد نخبگان استان است که با همکاری آموزش‌وپرورش این طرح برگزار می‌شود و افزون بر ۲۰ هزار دانش‌آموز پایه چهارم به بالاتر تحت پوشش این طرح هستند.

اکوانی در ادامه افزود: در طرح شهاب( شناسایی و هدایت استعدادهای برتر دانش اموزی) یک دوره آموزشی برای مدیران و آموزگاران، مشاوران و اولیا در سراسر استان برگزار می شود و بعد از ان مراحل چگونگی شناسایی دانش اموزان نخبه توسط این عوامل باتوجه به آموزش هایی که به انها ارایه شده است انجام خواهد شد.

وی بیان کرد: طرح حمایت از اجتماعات علمی و دانشگاهی در حال تحصیل از دیگر برنامه‌های حمایتی بنیاد نخبگان است که در دو مقطع فراخوان برگزار و تسهیلات حمایتی به نخبگان پرداخت می‌شود.

اکوانی گفت: در این طرح نیز که یک مقطع آن در اواخر خرداد تا تیرماه برگزار می شود دانشجویان در سامانه ای که تعریف شده است ثبت نام و مدارک خود را در هرحوزه ای که در آن فعالیت دارند بارگذاری می کنند و مدارک اولیه از طریق سامانه به تهران ارسال می شود.

رئیس بنیاد نخبگان کهگلیوه و بویراحمد عنوان کرد: دوره دوم این طرح نیز نیمسال اول تحصیلی برگزار می شودو هم اکنون شروع شدهکه دانشجویانی که تازه وارد دانشگاه شده اند می توانند در این طرح شرکت کنند و چنانچه شرایط لازم را داشته باشند در یک دوره تحصیلی ۵ میلیون تومان به انها داده می شود .

وی افزود: در این طرح دانشجویان دوره دکترا نیز در صورتی که امتیاز لازم را کسب کنند تا ۱۰ میلیون تومان دریافت خواهد کرد.

اکوانی ابراز داشت: بنیاد نخبگان این مبالغ را براساس شاخص هایی همچون داشتن مقالات علمی و پژوهشی, معدل بالای دوره آموزشی و به طور کلی مجموعه ای از شاخص های آموزشی، پژوهشی و فرهنگی به افراد واجد شرایط پرداخت می کند.

وی گفت: در این طرح از طرح‌های نوآورانه، ابتکاری و اختراعات افراد حمایت می‌شود که تاکنون در جشنواره اختراعات و ابتکارات ۷ نفر هم استانی در این حوزه در استان‌های بوشهر، هرمزگان و یزد موفق به کسب مقام شدند.

اکوانی اظهار داشت: بنیاد نخبگان برای اجتماعات ادبی، هنری، قرآنی و حوزوی نیز برنامه دارد و حوزه قرآنی و حوزوی هنوز فعال نشده است اما تا پایان سال جاری دستور العمل آن تدوین می شود.

وی ادامه داد: در حوزه اقتصادی و کارآفرینی برای اولین بار امسال توانستیم از یک کارآفرین برتر به نام وحید گرجی تجلیل کنیم و در تلاش هستیم که از اسفندماه سالجاری با برگزاری همایشی در این زمینه از یک فرد کارافرین در سطح استانی و ملی تجلیل کنیم.

اکوانی گفت: در بخش چهره های تاثیرگذار حوزوی نیز تا قبل از پایان سال جاری از «حجت‌الاسلام آ میراحمد تقوی» به‌عنوان چهره فرهنگی استان تجلیل می‌شود.

رئیس بنیاد نخبگان کهگیلویه و بویراحمد افزود: در بخش هنری نیز در تلاش هستیم که سال آینده با برگزاری همایشی زنده یاد حسین پناهی به عنوان چهره ملی تکریم و تجلیل شود.

وی عنوان کرد: یکی از اقداماتی که در بنیاد نخبگان به جد پیگیری می شود ارتباط صنعت با حوزه‌های علمی، فرهنگی و آموزشی است که جایزه ای به نام صنایع، مشاهیر و فرهیختگان استان پیش‌بینی شد و جایزه‌ای بنام آن صنعت طراحی می‌شود و سالانه از طریق بنیاد نخبگان فراخوان می‌شود تا کسانی که در آن حوزه استاد یا مخترع هستند طرح‌ها و ایده‌های خود را ارائه دهند و آن ایده‌ها و پیشنهاد‌ها در آن صنعت به کار گرفته می‌شود.

این مسئول افزود: مرحله دوم طرح “دوست علمی” از جمله برنامه های بنیاد نخبگان استان است که همه ساله مرحله اول آن برگزار می شود و هدف از برگزاری این برنامه شناسایی استعدادهای برتر در حوزه‌های دانش‌آموزی است که آموزش‌هایی به آن‌ها داده می‌شود و این آموزش‌ها به تقویت خلاقیت آن‌ها کمک می‌کند.

دعوت از ۶۰ دانش اموز استعداد برتر در طرح دوست علمی و انتخاب ۱۶ نفر

اکوانی افزود: حدود ۶۰ دانش‌آموز استعداد برتر در طرح دوست علمی استان دعوت شدند و در دوره سه‌ روزه آموزشی که برای آن‌ها برگزار شد اعلام کردیم دانش آموزان در پایان این دوره ایده‌های خلاقانه خود را ارایه دهند که ۱۶ نفر را که صاحب ایده‌های بهتر بودند را انتخاب کردیم و در نهایت نیز افراد برتر به تهران معرفی می شوند.

وی گفت: برای اینکه این دانش‌آموزان باکارهای گروهی آشنا شوند در این دوره‌ها کارآفرینی، تجاری‌سازی، جرئت ورزی و افزایش اعتمادبه‌نفس به انها آموزش داده می‌شود. اکوانی ابراز داشت: به‌طور مشخص عناوین کلاس‌های بنیاد نخبگان در مرحله اول شامل هوش هیجانی، هوش اجتماعی، مشاهده و ایده پردازی و تفکر نقاد است. رئیس بنیاد نخبگان کهگیلویه و بویراحمد اظهار کرد: سال گذشته برای جمع‌آوری بانک اطلاعاتی نخبگان شروع کردیم و در حوزه‌های مختلف ازجمله دانشگاهی، صنعت، هنر و دانش‌آموزی نخبگانی که شناخته‌شده نیستند و افراد برجسته را بنام افراد سرآمد معرفی و فهرستی هم در این حوزه جمع‌آوری شد.

کسب جوایز توسط نخبگان استان

این مسوول با بیان اینکه ۱۶۴ نخبه در حوزه مختلف تحت پوشش این بنیاد هستند، افزود: این افراد ۲۳۳ مقام در جشنواره‌های مختلف کسب کرده‌اند که برخی از این افراد در استان بوده و برخی نیز متولد استان اند اما در سایر استان های کشور ساکن هستند.

وی گفت: نخبگان هم استانی زیادی در سطح کشور داریم که از همه این افراد رزومه گرفته‌ شده و مراسم تکریم آن‌ها صورت خواهد گرفت.

اکوانی بیان کرد: بنیاد نخبگان ظرفیت خوبی در بخش‌های مختلف برای کمک به توسعه و شناخت چهره‌های ماندگار، علمی و اختراع کننده داشته که بنا به دلایل مختلف درگذشته در مورد آن‌ها گفتمان سازی نشده است.

وی گفت: با تلاش دکتر نیکروز رئیس پیشین بنیاد نخبگان کهگیلویه و بویراحمد سال گذشته در زمینه بازدید از مراکز علمی و صنعتی مهم کشور در اصفهان، بوشهر و فارس جزو استان های برتر بوده ایم .

اکوانی نقدفیلم, بازید از مناطق محروم استان و برگزاری اردوهای جهادی در روستاهای دشت رز، دم مهد و خیارکار را از دیگر برنامه های بنیاد نخبگان در سال جاری برشمرد.

کلمات کلیدی



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 0 نظر

شما اولین نظر دهنده باشید!

سایر اخبار
برگزدیدها