یادداشت
گفتگو و گزارش

هشدار معاون دانشگاه علوم پزشکی استان: به جای روغن جامد از روغن های مایع و گیاهی استفاده کنید

هشدار معاون دانشگاه علوم پزشکی استان: به جای روغن جامد از روغن های مایع و گیاهی استفاده کنید

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: چربی های دریافتی بدن نباید از 30 درصد کالری روزانه تجاوز کند.

به گزارش افتونیوز به نقل از روابط عمومی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد، دکتر امام بخش قائدی شب گذشته در جمع کارشناسان تغذیه استان با اشاره به اینکه چربی در بسیاری از مواد روزمره همانند گوشت، زرده تخم مرغ، فرآوردهای لبنی و روغن ها به طور طبیعی یافت می شود، اظهار کرد: چربی ها را به دو دسته چربی بدن و چربی غذا تقسیم می کنند که چربی غذایی به چربی بدن تبدیل نمی شود و روشی که بدن چربی ساختار یافته را می سازد به شدت پیچیده است و شامل صدها واکنش شیمیایی متفاوت و استفاده از تعداد فراوانی عناصر غذایی است.

وی ادامه داد: به همین دلیل است که تاثیر خوردن چربی غذایی بر سلامت می تواند تا حد بسیار زیادی متفاوت از پیامدهای داشتن مقدار زیادی چربی در بدن باشد، بنابر این توصیه می شود که کل چربی های دریافتی از 30 در کالری روزانه تجاوز نکند.

دکتر قائدی گفت: روغن های جامد هیدروژنه، معمولاً اسید چرب اشباع شده بالایی دارند و به همین دلیل مصرف این گونه روغن ها، باعث کاهش افزایش کلسترول نامطلوب خون می شود و در نهایت به بروز مشکلاتی همچون افزایش فشار خون، گرفتگی عروق و بروز بیماری های قلبی و عروقی می انجامد.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی استان با بیان اینکه رو غن های نباتی جامد ابتدا به صورت مایع هستند و در كارخانه های تولید روغن برای بالا بردن مقاومت، آنها را هیدروژنه یا جامد می كنند، ادامه داد: در این فرایند اسیدهای چرب روغن، اشباع شده و به همین دلیل به این روغن ها اشباع شده می گویند. روغن های جامد مدت بیشتری قابل نگهداری هستند، حرارت را بهتر تحمل می كنند و علاوه بر این به نور حساس نیستند، ولی به دلیل داشتن اسیدهای چرب اشباع برای سلامت بدن زیان آورند.

دکتر قائدی اذعان کرد: در دو دهه اخیر شاهد بیمارهای قلبی و عروقی و افزایش مرگ و میر ناشی از این بیماری ها بودیم و به همین علت باید تا جایی که می توانیم از مصرف روغن های جامد پرهیز و از روغن های مایع خصوصاً روغن های گیاهی برای پخت و پز استفاده کنیم.

کلمات کلیدی



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 0 نظر

شما اولین نظر دهنده باشید!

سایر اخبار
برگزدیدها