یادداشت
گفتگو و گزارش

شب یلدا تاجگردون در تهران، کامرانی در باشت و باوی +تصاویر

شب یلدا تاجگردون در تهران، کامرانی در باشت و باوی +تصاویر

به گزارس افتونیوز؛ علی کامرانی استاد دانشگاه و ایران شناس به دعوت هنرمندان و انجمن شاهنامه شهرستان باشت شب یلدا را در کنار مردم باشت و باوی جشن گرفت و در سالن مملوء از جمعیت برای آنان از یلدا و شاهنامه سخن گفت.

کامرانی شب یلدا را بهانه ای برای در کنار هم بودن و شاد بودن دانست و گفت: اگر چه امشب در این محفل همه شادیم اما نباید فراموش کنیم که این شادی را مدیون کسانی هستیم که با جان خود برای ما امنیت را به ارمغان آورده اند و همچنین نباید در این شبها فراموش کنیم   مردمی را که وضعیت معیشتی و  اقتصادی مطلوبی ندارند و از خرید کمترین مایحتاج این شب هم عاجزند. و باید در این شبها به شادی هایمان را بین محرومین و مردم بی بضاعت تقسیم کنیم.

کامرانی در ادامه از مردم باشت و باوی سخن راند و گفت: مردم خطه باشت و باوی از روزگاران کهن با فردوسی و شاهنامه مانوس بوده اند؛و با شاهنامه زیسته اند و با فردوسی هم آواز بوده اند، و با فردوسی به گفتگو نشسته اند.

کامرانی در ادامه بیان کرد: اگر چه از منظرهای مختلف میتوان به شاهنامه نگاه کرد، اما بر این باورم که در کنار شعریت، روح حماسی، اسطوره سازی، خرد ورزی، اخلاق مداری، که در جای جای شعر فردوسی موج میزند، جدای از تاریخ و اسطوره باید از منظری دیگری به شاهنامه فردوسی نگاه کرد. دریچه ای که در گذشته مغفول مانده اما نیاز مبرم جامعه مدرن امروز است؛و آن عنصر مغفول زبان گفتگو است که یکی از زیبایی های شاهنامه است.

وی ادامه داد: ما برای حل مشکلات خودمان با خودمان، با خانواده، با دوستان، با هم نوعان محیط پیرامون و با جهان باید به گفتگو بنشینیم.

کامرانی اظهار داشت: ما در شاهنامه فردوسی هم در رزم زبان گفتگو را میبینیم، هم در بزم و هم جایی که تضارب افکار و باورها وجود دارد‌.

رئیس بنیاد ایران شناسی استان مطرح کرد: در شاهنامه به زیبایی هر چه تمام تر و آن هم در قرن های ما قبل مدرن مناظره و گفتگوی بین مانی و موبد زرتشتی را میبینیم.

فعال سیاسی اصلاحطلب افزود: جایی که تضارب افکار پدید می آید و باورهای اعتقادی رو در روی هم قرار میگیرند، حکیم ابولقاسم فردوسی حکیمانه تنها راه غلبه اندیشه بر اندیشه را مناظره و گفتگو میبیند و چنین نیز شعر را می آراید.

کامرانی خاطرنشان کرد: ما در صحنه رزم رستم و سهراب، در صحنه رزم رستم و اسفندیار و در صحنه بزم و آشنایی رستم و تهمینه نیز شاهد گفتگو نیز هستیم

نامزد مجمع اصلاحطلبان کهگیلویه در انتخابات 94 مجلس گفت: گفتگو یعنی به رسمیت شناختن اندیشه ها متنوع و حتی مخالف، گفتگو یعنی پیدا کردن راه حل در صحنه تضارب اندیشه ها.

کامرانی بیان کرد: هنر فردوسی در شاهنامه که در عصر مدرن میتوان روی آن تاکید ورزید، گفتگو است.

وی در پایان بیان کرد: گفتگو بین اندیشه ها و سلایق مختلف، گفتگو بین دو ملت با افکار و باورهای متفاوت است.

کلمات کلیدی



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 1 نظر

  • 1 ناشناس 1397/10/2 15:28:7

    زنده باد دکتر کامرانی

    پاسخ
سایر اخبار
برگزدیدها