یادداشت
گفتگو و گزارش

نمایشگاه متفاوت، موفقیت پژوهش/ پاسخ روابط عمومی پارک علم و فناوری به یک انتقاد

نمایشگاه متفاوت، موفقیت پژوهش/ پاسخ روابط عمومی پارک علم و فناوری به یک انتقاد

ارزیابی‌ها و بازخورد نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی، فناوری و فن بازار کهگیلویه و بویراحمد نشان از اثربخشی و تفاوت‌های هدفمند آن به نسبت سال‌های قبل دارد؛ اما در کنار نقاط قوت، یک انتقاد نیز از این نمایشگاه می‌شود که دکتر هاشمی به این ابهام پاسخ می‌دهد.

به گزارش افتونیوز، بار اصلی برگزاری نمایشگاه هفته پژوهش امسال در کهگیلویه و بویراحمد با تدابیری نو روی دوش مدیر جوانی بود که در کنار همکارانش تلاش کرد تا فعالین حوزه پژوهش و فناوری را با فرمول‌های بومی به فعالین حوزه اشتغال و اقتصاد مردم نزدیک کند؛ این نمایشگاه با تنوعی قابل توجه و تلفیق با حوزه کارآفرینی و اشتغال با استقبال بسیار خوب مردم و علاقه‌مندان مواجه شد.

نمایشگاهی که با دبیری پارک علم و فناوری این استان، تجاربی نو را عملیاتی کرد و استاندار کهگیلویه و بویراحمد که بارها انتقاداتی از نحوه برگزاری هفته پژوهش و نمایشگاه آن داشت، در مصاحبه پایانی خود، به آن نمره قبولی داد.

برای اولین بار بخش خصوصی با رغبتی مثال‌زدنی به این نمایشگاه آمد تا پژوهش و کارآفرینی به جای ادارات و خاک خوردن در قفسه‌ها، به واقعیت جامعه و سفره مردم بیاید.

بیش از 65 درصد غرفه‌های نمایشگاه امسال، از حالت دولتی خارج شد و فناوران، شرکت‌های دانش‌بنیان، استارت‌آپ‌ها، کارآفرینان، سرمایه‌گذاران و صاحبان ایده با انگیزه و هیجان امیدوارکننده‌ای دور هم جمع شدند تا به کمک پژوهش و فناوری، برای درد اشتغال این استان، چاره‌های علمی و متکی به دانش پیدا کنند.

موضوعی که حداقل می‌توان گفت که تلنگر آن زده شد و زنجیره تولید ثروت، دانش و اشتغال در این نمایشگاه، تا حدی به همدیگر نزدیک شدند.

خاطرات نمایشگاه‌های هفته پژوهش سال‌های قبل از ذهن افکار عمومی پاک نشده است؛ غرفه‌های کم و تماما دولتی، فضای خشک و خواب‌آور پژوهش‌هایی که از واقعیت جامعه و نیازهای مردم به دور بود و همه این‌ها در ذهن مردم هستند و امروز می‌شود با جرأت گفت که نمایشگاه امسال متفاوت، موثرتر و امیدبخش‌تر بوده است.

اما با وجود، موفقیت نمایشگاه امسال، موضوعی که این روزها برخی منتقدان به عنوان یک نقطه ضعف از آن یاد می‌کنند، تلفیق آن با حوزه کارآفرینی و اشتغال بود؛ موضوعی که پژوهش و تحقیق را به کنار مشاغل و تولیدات این استان می‌آورد و این نکته مطرح می‌شد که پژوهش چه ارتباطی با مشاغل دارد؟

ابهامی که گویا با نادیده گرفتن کلمه "فناوری و فن‌بازار" از عنوان کلی این نمایشگاه یعنی دستاوردهای پژوهشی، فناوری و فن‌بازار، تقویت هم شده است.

سید شمس‌الدین هاشمی، رئیس پارک علم و فناوری کهگیلویه و بویراحمد به این سؤال پاسخ داده است که برخی افراد این موضوع را در نمایشگاه مطرح کردند و البته حق آن‌ها بود که این سؤال را بپرسند که چرا در نمایشگاه امسال کارآفرینی و اشتغال را به نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی اضافه کرده‌ایم.

هاشمی افزود: به نظر بنده، ایده بسیار جالبی بود. ایده‌ای که برای اولین بار از آن استفاده کردیم و چند دلیل مشخص هم داشت، این نمایشگاه برای اولین بار ارزش واقعی پیدا کرد، نه ‌تنها ما از دستگاه‌های اجرایی خواهش نکردیم که در این نمایشگاه شرکت کنند، بلکه آن‌ها خواهش کردند که غرفه در اختیارشان قرار دهیم و این قدم کوچکی نبود.

وی گفت که یکی از محدودیت‌های اصلی در این نمایشگاه‌ها، هزینه‌های مالی آن‌ها است. در حالی که در سال‌های قبل کسی نمی‌دانست، هزینه‌های برپایی نمایشگاه باید از کجا تأمین شود، امسال برای اولین بار به صورت قاعده‌مند، بخش مهمی از هزینه‌های برپایی نمایشگاه هفته پژوهش توسط غرفه داران تامین شد..

رئیس پارک علم و فناوری کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: اینکه چه نسبتی بین پژوهش و فناوری ازیک‌طرف و اشتغال و کارآفرینی از طرف دیگر هست را با چند آیتم بیان می‌کنم و امیدوارم این دلایل شما را هم قانع کند که به درستی در نمایشگاه امسال نمایشگاه کارآفرینی و اشتغال در کنار نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی قرار گرفته است:

1-در نمایشگاه امسال زمینه تبادل اطلاعات بین فناوران و کارآفرینان ایجاد شده است. پژوهشگرترجیح می¬دهد نیازهای واقعی مردم را بداند وپژوهش خود را با نیازهای واقعی مردم تنظیم کند. او قرار است،علم را به ثروت تبدیل کند. فناور وایده¬پرداز به دنبال سرمایه‌گذار می‌گردد و باید ایده‌هایی ارائه دهد که در دنیای اطرافش استفاده داشته باشد. یعنی باید نیاز واقعی مردم را بداند و بر اساس آن یک محصول را تولید کند. دانشگاه‌های نسل سوم و چهارم به‌عنوان دانشگاه‌های کارآفرین و تولیدکننده رفاه، به دنبال تبدیل علم به ثروت و ایجاد رفاه اجتماعی برای شهروندان می‌باشند. این نمایشگاه به فناوران و پژوهشگران این فرصت را داد که ببینند بازار به چه محصولاتی پاسخ مثبت می‌دهد.

2-از طرف دیگر کارآفرینان و سرمایه‌گذاران این فرصت را داشتند که ببینند در عرصه‌های علمی چه‌ کارهایی انجام می‌شود و پژوهشگران و فناورن را به سمت نیازهای واقعی مردم ترغیب کنند و پژوهش‌های آنها را به سمتی ببرند که در زندگی‌ مردم تاثیرگذار باشد.

3-کارآفرین‌ها می‌توانند با فروشگاه‌های اینترنتی آشنایی بیشتری پیدا کنند و در بازاریابی، بسته‌بندی، صادرات و فروش محصولات از ایده پردازان و پژوهشگران استفاده کنند، هیچ کاری بدون پژوهش و تحقیق قاعدتاً نباید انجام شود که امیدوارم در همین نمایشگاه فناوران ما بتوانند سفارش‌هایی بگیرند.واقعیت این است افرادی که سفر خارجی داشته‌اند می‌دانند که صنایع‌دستی، محصولات ما در حوزه گیاهان دارویی و کشاورزی و همچون فرش، گلیم و بنه که در دنیا به‌عنوان پسته وحشی نامیده می‌شود، بسیار محبوب و پرطرفدار هستند. فناوران ما باید بیایند و فروشگاه‌های اینترنتی ایجاد کنند و این محصولات را به دنیا بشناسانند و در بحث بازاریابی کمک کنند. چرا این‌همه ظرفیت این استان را به واسطه‌ها دهیم؟ وی گفت: در صنایع‌دستی که صادر می‌شود 40 درصد برای تولیدکننده است و حدود 60 درصد آن به جیب واسطه‌ها می‌رود که من علاقه‌مند هستم این نمایشگاه فرصتی را ایجاد کند که تعداد قابل‌توجهی از این واسطه‌ها حذف شوند.

4-کارآفرین‌ها در این نمایشگاه‌ها تشویق می‌شوند که در شرکت‌هایشان واحد تحقیق و توسعه، ایجاد کنند و با پژوهش، تحقیق و نوآوری، کیفیت محصولات‌شان را ارتقا داده و در نتیجه سود حاصل از فروش آنها را افزایش دهند.

5-کارآفرین‌های بالقوه یعنی کسانی که ایده‌های خوبی دارند ولی تا کنون کارآفرین نشده‌اند، در این نمایشگاه نیازهای مردم را می‌بینند تشخیص می‌دهند نقاط ضعف‌ کجاست و در چه زمینه‌هایی، امکان ایجاد اشتغال وجود دارد.

رئیس پارک علم و فناوری کهگیلویه و بویراحمد اضافه کرد: ما می‌خواهیم در این نمایشگاه زمینه‌ای برای ایجاد زنجیره‌ی پژوهش، سرمایه‌گذاری، فناوری، کارآفرینی و اشتغال ایجاد شود، تا انشالله به سمت ایجاد یک زیست‌بوم فناوری در استان حرکت کنیم.

هاشمی به طور مشخص به این سؤال که چرا در نمایشگاه امسال، غذاهای سنتی و اغذیه هم عرضه می‌شد، گفت: در هر صورت باید در نمایشگاه جایی برای غذا خوردن غرفه داران و بازدیدکنندگان پیش بینی می‌شد. هدف این بود به جای سوپرمارکت یا فست‌فود که در آن اجناس خارجی یا حداقل خارج از استانی به فروش می‌رسد، محصولات استانی عرضه شوند که هم سالم تر هستند و هم اشتغالی برای مردم استان ایجاد می‌کنند.

گفتنی است استاندار کهگیلویه و بویراحمد که تا قبل از این یکی از منتقدین اصلی نحوه برگزاری هفته پژوهش بود در پایان این نمایشگاه با قدردانی از دست‌اندرکاران آن گفت: امیدوارم که این نمایشگاه، آغازی برای توسعه این استان و کاربردی کردن پژوهش و فناوری باشد.

علی‌محمد احمدی افزود: بسیار خوشحال هستم که نمایشگاه امسال با رفع ایرادات گذشته با تنوع مثال زدنی در دستاوردها و استقبال خوب شرکت‌ها، سرمایه‌گذاران، مدیران پژوهشی و کارآفرینان برگزار شده است و امیدوارم این روند مستمر باشد و سال‌های بعد از این هم بهتر شود.

کلمات کلیدی



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 0 نظر

شما اولین نظر دهنده باشید!

سایر اخبار
برگزدیدها