یادداشت
گفتگو و گزارش

سونامی گرانی گوشت قرمز جزیره محرومیت را در نوردید

سونامی گرانی گوشت قرمز جزیره محرومیت را در نوردید

سونامی های گرانی یکی پس از دیگری از راه می رسد و این بار سونامی گرانی به گوشت قرمز رسیده است. افزایش ناگهانی قیمت گوشت قرمز باعث شده است تا این کالا در یاسوج کمیاب و قصابی ها در چند روز اخیرتعطیل شوند. لذا مردم به ناچار گوشت قرمز را از قصابی های سنتی که بیرون از یاسوج و خارج از دوایر نظارتی و بهداشتی قرار دارد به ازای هر کیلو حدودا 60تا 65هزار تومان تهیه می نمایند.

با توسعه دایره گرانی ها و کوچک تر شدن سفره ما فقرا که عناوین اقشار آسیب پذیر، اقشار خاص، محروم، مستضعف و پاپتی را از اول انقلاب تاکنون یدک می کشیم شب یلدا که نیاکان ما آن را شب زایش خورشید می نامیدند، به شب زایش مجدد اهریمن گرانی تبدیل شد. اگر چه که گویا مقرر شده است نرخ جدید والبته گران شده گوشت قرمز اوایل زمستان رسما اعلام شود ولی نرخ این کالای اساسی به وسیله دست های نامری در دایره وسیع بی انصافی نگاشته شده است.

با این که گوشت های قرمز منجمد و ارزان برزیلی در یاسوج مثل سایر شهرهای ایران برای جلوگیری از تنش و التهاب بازار گوشت عرضه می شود ولی عرضه گوشت برزیلی هم به هر دلیلی مانع از گرانی روز افزون قیمت گوشت قرمز نشده است. معضل گرانی به ویژه دربازار گوشت مثل یک کلاف سردرگم است و دقیقا مشخص نیست که چه عامل و یا عواملی در این چند روز اخیر نرخ گوشت را به شکل جهشی افزایش داده است هر چند که دردادگاه محکمه افکار عمومی، دلالان متهم ردیف اول معرفی شده اند.

عده ای معتقدند: چوب داران یا همان دلالان دام زنده این سونامی را ظرف ده روز ایجاد کرده اند و آن ها سلاطین بازار گوشت قرمزند و برخی هم گران شدن نهادها به ویژه کنجاله سویا که نقش بارزی در تغذیه دام ها را دارند عامل گرانی گوشت قرمز می دانند. این درحالی است که دامداری در استان کهگیلویه و بویراحمد به شیوه سنتی و بعضا به شکل کوچ رویی است و مکانیسم تالیف نوین در این شیوه به هیچ وجه کار بردی ندارد. خلاصه هرکسی داستان گرانی گوشت قرمز را طبق نظر خود درست یا ندارست روایت می کند.

برخی ازهمشهریان معتقدند: بخش اعظم گوشت های منجمد برزیلی سهم بازار یاسوج به وسیله دلالان با ارایه کارت های ملی اجاره ای خریداری و بیرون از استان منتقل و با دوبرابر قیمت به فروش می رسد. به همین خاطر توزیع گوشت برزیلی هیچ تاثیری بر بازار گوشت نداشته است. برخی هم بر این باورندکه غالب مردم منطقه از تهیه و مصرف گوشت برزیلی ابا دارند لذا توزیع گوشت برزیلی میزان تقاضا را برای گوشت گرم و تازه کاهش نداده است. گوشت قرمز و سایر مایحتاج و کالاهای اساسی به هر دلیلی دچار سونامی شده باشند این سونامی های بی پایان ملت و به ویژه جوانان دم بخت را بیچاره کرده است. یک جوان به نمایندگی از همه جوان های مجرد گفت: برای تهیه گوشت قرمز یک عروسی ساده حدودا 9میلیون تومان پول نیاز است. هزینه سرسام آور اجاره باغ و تالار، خرید طلا و سایر هزینه ها را که محاسبه نمایی مشخص می شود که یک جشن عروسی معمولی در این شرایط کمر شکن است و باید منتظر باشیم که سن ازداج در یاسوج از 28سال به بالای 30سال و بلکه بیشتر افزایش یابد. افزایش سن ازدواج یعنی زایمان مادر مصایب یعنی کولاک بحران های اجتماعی یعنی سقوط هولناک ارزش ها... آقایانی که می فرمایند نخرید ونخورید آیا می دانند که بدن به گوشت قرمز نیاز دارد و این ماده غذایی برای بدن مفید است؟ اگر چه براساس نظر متخصصین بهداشت مواد غذایی می توان پروتیین مورد نیاز بدن را از سایر منابع پروتینی از جمله حبوبات تامین کرد ولی سونامی گرانی فقط مختص یک قلم کالا نیست و حبوبات هم بی نصیب از این سونامی نبوده اند و در چنین شرایطی سدجو با نان خالی برای اغلب مردم استان هم دشوار است چه برسد به صرف دو وعده گوشت قرمز، دو وعده گوشت مرغ و دو وعده ماهی به عنوان برنامه غذایی یک فرد در طول هفته برای تامین پروتین مورد نیاز بدن. اگر به سوال در باره علل گرانی به خوبی جواب داده شود، زمینه تثبیت بازار به وجود خواهد آمد. و اما مردم در این شرایط به جای فکر کردن درباره علل گرانی ناچارند صورت مسئله را از ذهن و سفره خود پاک کنند و به روزه پروتیینی تن دهند. اگر چه تن دادن به این شرایط برای ما نسل های سوخته (دهه 60) و سیاه سوخته (دهه پنجاه) که طعم گرسنگی را چشیده ایم آسان است ولی نسل پیتزا ما را آرام نخواهند گذاشت.

کلمات کلیدی



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 0 نظر

شما اولین نظر دهنده باشید!

سایر اخبار
برگزدیدها