یادداشت
گفتگو و گزارش

نگاهی به اِلمان‌های شهر یاسوج

نگاهی به اِلمان‌های شهر یاسوج

شهرداری یاسوج در فراخوانی از هنرمندان، معماران و علاقه مندان دعوت کرده تا برای تمامی میادین ،بولوارها، پارک ها و حاشیه های معابر شهر یاسوج المان های متناسب طراحی کنند.

نمادها و المان ها ، روحی است که در کالبد یک فضا دمیده می شود تا القا کننده حس خاصی باشد.

مجسمه شهری می تواند بخشی از یک المان و نماد شهری باشد و گاهی هم فقط مجسمه ای است که می تواند به عنوان اثری هنری قابل تقدیر باشد.

گاهی وقت ها هم ممکن است اثر هنری نباشد اما توسط هنرمندان ساخته شده و یا تندیس افراد و چهره های شاخص باشد.

مجسمه ها صریح و بی پرده مخاطب را به معنای مورد نظر طراحان می برند چون برای مخاطب عام طراحی می شوند از آن پیچیدگی های هنری در آن هاخبری نیست.

البته این بدان معنا نیست که حرفی برای گفتن نداشته باشند.در غیر این صورت همان کارکرد اولیه یعنی زیبایی بصری را نیز نخواهند داشت و باعث آشفتگی بصری در سیمای شهری می شوند.

**میدان هفتم تیر با این توضیحات به شهر یاسوج به عنوان پایتخت طبیعت ایران بر می گردیم و به میدان هفت تیر به عنوان مرکزی ترین میدان شهر یاسوج نگاهی می اندازیم. این میدان قدیمی است و از ابتدا مردم آن را به همین نام می شناختند. مناسبت هفتم تیر هم برای همه بسیار آشناست و کمتر کسی است که نداند در این روز چه اتفاقی افتاده است. وقتی از این میدان صحبت می شود بی شک قدمت و نام میدان می تواند مهمترین موضوع برای طراحی المان برای میدان هفتم تیر باشد. اما آنچه به عنوان المان در میدان هفتم تیر نصب شده، دسته ای گل های خودرو است که هفت کبوتر دور آن چرخیده اند. گل ها نه مفهوم خاصی را متبادر می کنند و نه خودشان زیبایی یا پیچیدگی خاصی دارند که ذهن را درگیر کنند. اکثر قریب به اتفاق کسانی که در این میدان قرار می گیرند در اولین برخورد تعداد پرنده ها را می شمارند.هفت کبوتر به معنای روز هفتم ماه تیر است.در حالی که قرار بوده کبوترها نماد شهادت 72 تن از دولتمردان در روز خاصی باشد. در واقع اهمیت هفتم تیرنه به تاریخ آن که به حادثه ای که در آن روز اتفاق افتاده بر می گردد.اما این نماد بدون اینکه ذره ای ذهن مخاطب را درگیر کند روی عدد هفت تاکید داشته است.

** میدان مقاومت دیگر میدان شهر یاسوج میدان مقاومت است. میدانی که میان شرف آبادها ، بلوار قرنی، ترمینال قرنی شهر یاسوج و جمعه بازار قرار گرفته است. المانی که در این میدان قرار گرفته تصویری از وداع غم انگیز یک پدر با پسر رزمنده اش است و کمی جلوتر پسری روی تانک است. در این المان لباسی که برای پدر طراحی شده با اینکه محلی است اما به خوبی مشخص نیست مربوط به کدام فرهنگ و شهر است. در واقع المانی پر از مفهوم و محتوا که در یک میدان کوچک قرار گرفته است و تانکی که تعادل ندارد و احساس سقوط و ریزش را می دهد. حکایت این المان پر از حرف در آن میدان کوچک،مثل عکس نفیسی است که گوشه های آن بریده شده تا در قاب عکس جا شود.

**میدان معلم یکی دیگر از المانهای شهر یاسوج در گوشه ای از میدان معلم، بزرگترین میدان ورودی شهر یاسوج طراحی شده که شباهت بیشتری به قلم دارد با این حال نماد زیبایی است اما جانمایی آن به گونه ای است که حرفهایش ناگفته مانده است. همه چیز این نماد تحت شعاع اتو بانک و مرکز اجاره سوئیت قرار گرفته است.

**خیابان جمهوری اما خیابان جمهوری یکی از خیابان های عریض یاسوج است که به آبشار زیبای شهر یاسوج منتهی می شود. خیابانی که همه نمادهای زیبا و خاص را یک جا دارد و در عین حال زیبا نیست. به عنوان مثال تیر چراغ برق خیابان های تهران قدیم، سنگ هایی بزرگ (صخره) منقش به گل های بیابانی و سنگ فرش های فضاهای جنگلی تک تک در نوع خود زیبا هستند اما جمع آنها نتوانسته حس خاصی را به مخاطب القا کند.

**آریوبرزن اما المان هایی هم در شهر یاسوج وجود دارد که به رغم قدمتشان توانسته اند با مخاطب ارتباط برقرار کنند که از جمله آنها فلکه سنگی در میدان راهنمایی شهر یاسوج و میدان آریو برزن در اکبر آباد است. یکی یادآور کوه و طبیعت است و دیگری هم نمادی از تاریخی است که مردم به آن علاقه مند هستند. اما در مجموع المان هایی که در شهر یاسوج تاکنون طراحی شده یا بی محتوا بوده یا جا نمایی اشتباهی داشته اند و یا بدون توجه به محیط اطرافشان طراحی شده اند. در واقع در طراحی نماد یا المان باید رنگ، جنس ، طرح ، بافت، اعداد، حروف ،کادر، ظرف، مظروف ، پیشینه، زمینه فرهنگی، علاقه مندی کاربران و همه عناصر در کنار هم قرار گیرند. برای طراحی باید هر آنچه از مبلمان شهری که روی درک مخاطب از پیام مورد نظر اثر می گذارد، در نظر گرفته شود تا بتواند المانی تاثیر گذار و به یادماندنی شود. شاید به همین دلیل است که شهرداری یاسوج در فراخوان مسابقه طراحی المانهای شهری هیچ میدان و فضایی را مستثنی نکرده است. شهرداری از هنرمندان، معماران و علاقه مندان دعوت کرده تا ایده ها و طرح های خود در زمینه حجم سبز،هنرهای حجمی، مجسمه سازی، نیمکت، فلاور باکس و سطل و زباله ارایه دهند و علاوه بر مشارکت در زیباسازی شهر در مسابقه استقبال از بهار شرکت کنند. در این فراخوان هویت شهری، آیین های ملی ، بومی و مذهبی،بازی های محلی، بازیافت و شهر پاک به عنوان اولویت های پیشنهادی شهرداری معرفی شده است. شهر یاسوج و حومه به گفته مدیران شهری بیش از 260 هزار نفر جمعیت دارد و به دلیل رشد حاشیه نشینی در اطراف آن لازم است فضاهای عمومی آن به گونه ای طراحی شود تا بتواند منجر به شادابی ،امید، نشاط و زیبایی شهر شود.

منبع: ایرنا

کلمات کلیدی



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 0 نظر

شما اولین نظر دهنده باشید!

سایر اخبار
برگزدیدها