یادداشت
گفتگو و گزارش

خطاب به دادگستری استان/ جوابیه‌ی شما برای که بود؟! / درک کلمات فقهی و حقوقی برای مردم سنگین است

خطاب به دادگستری استان/ جوابیه‌ی شما برای که بود؟! / درک کلمات فقهی و حقوقی برای مردم سنگین است

افتونیوز - روز گذشته جوابیه روابط عمومی دادگستری استان در پاسخ به اظهارات روابط عمومی استانداری کهگیلویه و بویراحمد  را در سایتهای استانی منتشر کرد که در آن از کلمات سنگین فقهی و حقوقی برای توضیح به مردم عادی منتشر شده بود. روایتی از پیامبر نقل شده که می فرماید: به اندازه عقل مردم با آنها سخن بگو (و نکلم الناس علی قدر عقولهم)

مدتی است که کشاکش قوه قضائیه با مفاسد اقتصادی کور سویی را برای مردم تحت فشار منطقه فراهم کرده است. آنان با شور و اشتیاق حضور خود را در صحنه اعلام می‌دارند، آماده تجمع و راه اندازی کارناوالها برای حمایت از این عملکرد مسئولین قضایی هستند.

مردم فضای مجازی را با حمایت‌های خود به تسخیر در می‌آورند و از هیچ کوششی برای برخورد با مفسدان دریغ نمی‌کنند. گوششان به دهان شماست تا چه خبر نویدبخشی برای‌شان زمزمه می‌کنید! آیا برخورد شده است؟ نشده است؟ در چه مرحله‌ای هستید؟ اراده‌ای برای این کار وجود دارد یا دستهای بلند قدرت‌های اجرایی و وکالتی که با رای همین مردم پر و بال گرفته‌اند علیه آنهاست؟

فهمیدن حق مردم است!

آنچه در جوابیه روابط عمومی دادگستری استان در پاسخ به واکنش‌های اخیر منتشر شد هیچ دردی از مردم دوا نکرد بلکه آنها را در بهت و حیرت فرو برد.

آیا قلم‌فرسایان این جوابیه از عهد قجر آمده اند؟! که اینگونه سخن می‌گویند؟ آیا آنها فارغ التحصیل مکتب رشیدالدین وطواط هستند؟! یا می‌خواهند قدرت انشاء و دامنه‌ی لغات و محفوظات خود را به رخ مخاطبان بکشند؟ فراموش نکنید که حمایت‌های همین مردم و حضورشان در صحنه شما را استوار نگه می‌دارد و غیرقابل تسخیر می‌سازد بنابراین اگر مخاطب شما همین مردم هستند که باید باشند با زبان مردم سخن بگویید.

این جوابیه، عمومی و متعلق به مردم است نه انشای رای قضایی که میدانی است برای بکارگیری کلمات و عبارات فقهی و حقوقی.

به نظر می‌رسد ذائقه نویسنده جوابیه با این ادبیات و کلمات خو کرده و تغییر آن مشکل است اما حق مردم فراتر از این عادتهاست.

اگر باور داریم که مردم ولی نعمت ما هستند لااقل به زبان آنها سخن بگوییم تا متحیر و سرگردان نشوند بیش از آنکه هم اکنون هستند!

شک نداشته باشید که ساده گویی نوعی هنر است که می تواند نقطه مشترکی برای اتحاد و همدلی همه مردم باشد. مضمون جوابیه دادگستری برای صنوفی خاص و علمایی عالم تنظیم شده بود که مردم را محرم ‌نمی‌داند و شاید فهم مطالب را صلاح نمی داند که اگر قرار بر این بود که پاسخها به زبان ورای عامه تنظیم شود، پس مردم کجا هستند؟! آیا این نوعی فاصله گرفتن از مردم نیست؟

در این چند روز شاهد بودیم که بسیاری از تحصیل کردگان دانشگاهی به محض رویت این جوابیه و ورود به مقدمه به «مِن مِن» افتاده و از خیر ادامه مطلب منصرف شدند.

اگر می خواستید جوابیه ای برای افراد خاص بفرستید نباید آن را رسانه ای می کردید حال که این گونه شد استدعا داریم در جوابیه ای تکمیلی که مجددا ارسال می نمایید کلمات زیر را به فارسی عام الفهم ترجمه و پیوست نمایید تا حق مردم را آنگونه که شرع مقدس و اولیای الهی فرموده اند رعایت کرده باشید.

این کلمات از جوابیه دادگستری بیرون آورده شده:

باسمه – مداهنه – معلل – توارد – معنونه- استهجان- اعراض- مکتسبه- اتم و اکمل- خسائر فادحی- ناحفاظ- عظت- ملازمه صریح- استعجاب- دیوان نامتناهی- اصطیاد- معاکس- تغافل- سعی بلیغی- تعدیات- لازم الوفا- متقن و قویه- بزه- مکفی- مستوفات- بری الذمه- مکذبانه- مدلول- مدونه

امید است با دفاع شفاف و بدون پرده از مردم ،روحیه نشاط و تعهد را در آنان تقویت و امید به آینده را سرلوحه عملکرد خود قرار داده و در این راه مصمم و موفق باشید.

کلمات کلیدی



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 0 نظر

شما اولین نظر دهنده باشید!

سایر اخبار
برگزدیدها