یادداشت
گفتگو و گزارش

نمایشگاه کتاب یاسوج و جیب خالی هنرمندان!

نمایشگاه کتاب یاسوج و جیب خالی هنرمندان!

جمع زیادی از خانواده ادبیات استان، اعم از شاعر، داستان نویس و همچنین تمامی انجمن های هنری استان و دنبال کنندگان جدی ادبیات و کتاب هر سال منتظر برپایی نمایشگاه کتاب هستند تا فرصت دسترسی به جدیدترین آثار هنری ، فرهنگی و ادبیاتی کشور را در یاسوج به دست بیاورند. هر چند از پیش و با توجه به قیمت بالای کتاب می دانند که آنها تنها می توانند کتاب ها را بر روی میز غرفه ها تورق کنند و شاید امیدوار به حمایت ارشاد و یا برخی نهاد ها باشند؛ امیدی که هر ساله ناامیدانه بر باد می رود.

متاسفانه بن های کتاب که حق مسلم انجمن های هنری ست هدیه ای شده که توسط گردانندکان نمایشگاه کتاب به دوستان، آشنایان، مدیران و برخی صاحبان نفوذ اهدا می شود. مسئولان مربوطه هرساله رقم های متفاوتی از خرید و اهدای بن های کتاب گزارش می دهند اما در واقع‌بینانه‌ترین تصور تجربه به ما نشان داده است شاید یک درصد از این ارقام به انجمن های حقدار و هنرمندان و نویسندگان مستحق تعلق نگرفته و نخواهد گرفت.

آیا کارگزاران فرهنگی اداره ارشاد هرسال باید تضمین کننده سبدهای خرید کتاب اهالی غیر از انجمن های هنری باشند؟ یا باید تمام تلاش خود را به کار گیرند که این بن ها در جاهای دیگر و میان افرادی که ممکن است اهل کتاب نباشند یا فقط دنبال کتاب های کنکوری و برای کودکان شان باشد تقسیم شود؟ چرا باید هرسال ما شاهد این رفتار از طرف مدیران باشیم؟ آیا هرگز آنان خود را پاسخگوی انجمن های هنری می دانند؟ اگر می دانستند که حداقل باید در طی برگزاری نمایشگاه ها از هر انجمن یک نماینده امین را در نظر می گرفتند و تسهیلاتی در اختیارشان قرار می دادند تا این تسهیلات به سایر اعضای هر انجمن برسد.

متاسفانه در دو سه سال گذشته به خاطر مدیریت جدید اداره ارشاد، انجمن ها خصوصا انجمن ادبیات " شعر و داستان" فقط نامی را یدک می کشند آن هم نامی اخته و بی وجود. در هر سال و به خصوص در نمایشگاه کتاب رفتار مدیران فرهنگی و ارشاد با اهالی ادبیات تحقیر آمیز بوده وهست؛ یعنی به جایی آنکه ایشان طبق برنامه بن ها و سایر تسهیلات را در نمایشگاه در اختیار انجمن ها قرار بدهند این اهالی ادبیات اند که باید با وضعی رقت‌انگیز در سالن‌های نمایشگاه به دنبال مدیران اداره باشند تا شاید بن ناچیزی در کف دستشان قرار دهند. آیا واقعا باید تسهیلاتی که حق ایشان است به این شکل داده شود؟

من در این نوشته خود را مدافع همه انجمن ها نمی دانم بلکه به خاطر فعالیتم در انجمن شعر و ارتباط نزدیک با بخشی از بچه های شاعر خود را موظف دیدم این مسئله را بازگو کنم.

وضعیت معیشتی برخی از هنرمندان استان مانع از خرید کتاب خصوصا در چندسال گذشته شده است. همه می دانیم که کار هنرمند خلق کردن است؛ خلق کردن معنا و ایجاد محتوا و هنرمند نیازمند این است که آگاهی خود را از منابع به روز بازیابی کند تا در امر تولید معنا و خلق دچار رکود نشود. رکود هنرمند در جامعه یعنی رکود "فرهنگ و جامعه".

خواست هنرمندان از مدیران اداره ارشاد و نهادهای فرهنگی این است که در این دوره نمایشگاه کتاب صادقانه و در کمال شفافیت تسهیلاتی در اختیار قشر هنرمند قرار بدهند تا حداقل امسال خرید بدون دغدغه و بی تحقیری داشته باشند. مدیران نیز مطمئن باشند این حرکت شفاف شان در تاریخ برگزاری نمایشگاه های فرهنگی در آرشیو خاطره فرهنگی اهالی هنر استان ماندگار خواهد شد و اگر هم هزینه ای و بنی در چنته ندارند برای همه نداشته باشند. .......................

* شاعر

(مطلب منتشر شده نظر نویسنده است و انتشار آن در سایت افتونیوز به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نمی‌باشد)

کلمات کلیدی



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 0 نظر

شما اولین نظر دهنده باشید!

سایر اخبار
برگزدیدها