یادداشت
گفتگو و گزارش

نگاهی به مراسم معارفه فرمانداران در دولت تدبیر و امید/ از بدترین تا پرحاشیه‌ترین/ تصاویر

نگاهی به مراسم معارفه فرمانداران در دولت تدبیر و امید/ از بدترین تا پرحاشیه‌ترین/ تصاویر

مراسم معارفه فرمانداران قدیم و جدید گچساران روز پنجشنبه در این شهر و با حضور گسترده مسئولان استانی و مدیران کل برگزار شد.

به گزارش افتونیوز، غلامرضا تاجگردون نماینده گچساران و باشت و رئیس کمیسیون تلفیق بودجه نیز در این مراسم حاضر بود که می توان علت حضور عجیب مدیران کل استانی در این مراسم را ناشی از حضور تاجگردون در این مراسم دانست.

در چند روز گذشته در فضای مجازی مقایسه دو عکس از مراسم معارفه فرمانداران گچساران و کهگیلویه هیاهو و جنجال زیادی به پا کرده است. این عکس را فرماندار لنده در فضا مجازی منتشر و عزت کهگیلویه را مطرح کرده است. این موضوع موافقان و مخالفان سخن فرماندار را به مناظره و گفت و گو واداشته است. در این مطلب نگاهی به مراسم های معارفه در دولت تدبیر و امید می اندازیم:

از ابتدای شروع به کار دولت تدبیر و امید در سال 92 ، در شهرستانهای بویراحمد، کهگیلویه و گچساران مراسم معارفه فرمانداران نیز برگزار شده است. در بویراحمد و کهگیلویه شاهد سه مراسم معارفه بودیم و در گچساران این تعداد در عدد 2 باقی ماند که تا حدی نشان از ثبات مدیریت در حوزه تحت نفوذ تاجگردون می دهد.

در اسفند 92 هوشنگ یاری پور اولین فرماندار بویراحمد در دولت تدبیر و امید به جای آلفونه منصوب شد. در این مراسم معاون سیاسی و امنیتی استاندار به عنوان بالاترین مقام در جلسه حضور یافت. این مراسم با حضور مدیران شهرستان بویراحمد برگزار شد. این نشست با توجه به اینکه در ابتدای شروع به کار دولت جدید بود مدیران کل در نشست حضور نداشتند و یا استقبالی نکردند.

پس از یاری پور قرعه به نام نظری افتاد. پزشک اصلاح طلبی که با توجه به سوابق سیاسی مطلوبی که داشت در بین فعالان سیاسی نیز مهره ای قابل اتکا بود. آبان 94 مراسم رسمی معارفه نظری به جای یاری پور برگزار شد و بالاترین مقام نیز معاون سیاسی امنیتی استاندار بود که در این نشست حضور یافت. به جز تعدادی از مدیران کل که بیشتر اقوام نسبی و سببی نظری بودند بقیه مدیران غایب بودند  یا بهتر از گفته شود که دلیلی برای حضور در این جلسه نداشتند و مدیران شهرستانی یا همان شورای اداری جمعیت غالب بود.

پس از شروع به کار احمدی به عنوان استاندار کهگیلویه وبویراحمد زمزمه هایی مبنی بر انتصاب نظری به معاونت سیاسی در رسانه ها و محافل سیاسی مطرح شد که پس از چندی رنگ واقعیت به خود گرفت. در دی ماه 96 نظری به معاونت سیاسی استانداری به جای فتاح محمدی رفت و کناری فرماندار بویراحمد شد. مراسم معارفه با حضور نماینده بویراحمد و دنا و برخی از مسئولان استانی برگزار شد. استاندار نیز اندکی مانده به پایان مراسم در این جلسه حضور یافت و دقایقی به پشت تریبون رفت. البته این حضور استاندار را می توان به خاطر معاون جدید خود دانست و نه مراسم معارفه فرماندار بویراحمد.

درحوزه کهگیلویه نیز تقریبا وضع به همین منوال بود. کرامت کریمی در شهریور 93 به جای جعفری اصولگرا به سرپرستی فرمانداری منصوب شد. هر چند این حکم به حالت سرپرستی باقی ماند اما در مراسم معارفه معاون سیاسی و امنیتی استاندار به عنوان بالاترین مقام مسئول در جلسه حضور یافت و از مدیران کل نیز خبری نبود. یک یا دو مدیرکل نیز به واسطه قرابت فامیلی با کریمی در جلسه حضور پیدا کرده بودند.

وقتی در خرداد 94 پوزش سکان فرمانداری کهگیلویه را به دست گرفت نیز این فتاح محمدی معاون سیاسی استاندار بود که برای معارفه زحمت سفر به دهدشت را کشید و از حضور مدیران کل در این معارفه نیز خبری نبود.

شاید بدترین مراسم معارفه برای بالاترین مقام اجرایی یک شهرستان در کهگیلویه اتفاق افتاد. رسانه ها از عزل پوزش و جایگزینی نیکبخت به جای وی خبر دادند در حالی که پوزش از این تغییر اظهار بی اطلاعی کرده بود. و نهایتا در یک مراسم بسیار عجیب و چه بسا زننده و در یک جمع محدود با حضور نظری معاون سیاسی استاندار نیکبخت به عنوان فرماندار معرفی شد. برخی معتقد بودند که پوزش نباید در این نشست حضور می یافت چه آنکه نوعی بی حرمتی به فرماندار و در یک مرحله بالاتر به کل شهرستان کهگیلویه بود. هر چند بعد از این مراسم عنوان شد که تودیع و معارفه رسمی در زمان دیگری برگزار می شود ولی این سخن فقط برای خاموش کردن صدای منتقدان بود!

در گچساران اوضاع فرق دارد. عبدالرحیم رحیمی در بهمن 92 به جای شفیعی فرماندار گچساران شد. مراسم بسیار شکیل و شلوغ با حضور مسئولان شهرستانی و استانی برگزار شد. در آن مراسم معاون سیاسی و امنیتی و معاون برنامه ریزی( رئیس کنونی سازمان برنامه و بودجه) و رئیس جهادکشاورزی استان حضور داشتند. بسیاری از مدیران کل که مربوط به آن حوزه انتخابیه بودند نیز در جلسه معارفه حاضر بودند.

اما شاید پرحاشیه ترین مراسم معارفه را مربوط به خوان پایه فرماندار جدید گچساران دانست. با زمزمه هایی مبنی بر انتصاب رحیمی به عنوان معاون استاندار لرستان و فرماندار ویژه بروجرد شایعاتی مبنی بر جایگزینی خوان پایه به جای وی در رسانه ها مطرح شد تا اینکه روز پنجشنبه 4 بهمن 97 مراسم رسمی تودیع و معارفه برگزار شد. حضور نماینده گچساران و باشت و استاندار کهگیلویه و بویراحمد به همراه معاونان خود و جمع کثیری از مدیران کل استانی در این جلسه کمی عجیب بود و حرف و حدیثهایی به همراه داشت. برخی آن را به قدرت تاجگردون و ضعف دیگر نمایندگان ارتباط دادند و برخی نیز تجلیل از زحمات رحیمی.

آنچه که در همه مراسم های معارفه فرمانداران حداقل در این دولت قابل توجه است عدم حضور استاندار در مراسمهای معارفه است. موسی خادمی استاندار سابق استان این موضوع را رعایت می کرد به گونه ای که در هیچ مراسم معارفه ای برای فرمانداران شرکت نکرد. همین موضوع را گویا در لرستان نیز در دستور کار دارد. تصاویر معارفه رحیمی به عنوان فرماندار بروجرد نیز حاکی از عدم حضور خادمی در این مراسم است.معمولا معاون سیاسی به عنوان بالاترین مقام استانی در تکریم و معارفه فرمانداران حضور می یابد و مدیرکل سیاسی نیز وی را همراهی می کند. این که استاندار یا مدیران کل در یک مراسم شرکت کنند به خودی خود چیز عجیبی نیست ولی اینکه به صورت گزینشی و یا از سر ترس از نماینده مجلس و یا برای خوشامد وی این کار را انجام دهند نشان از عدم تدبیر و حتی بی اعتبار کردن قوه مجریه در برابر قوه مقننه دارد.

[gallery ids="42620,42636,42635,42634,42633,42632,42631,42630,42629,42628,42627,42626,42625,42624,42623,42622"]
کلمات کلیدی



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 3 نظر

  • 1 منصفانه 1397/11/7 17:49:27

    آره.مثلا همین دارا کریمی نژاد عاشق پست بود.اینقدرتملق دکتراحمدی راداشت .حالا که مطمئنه رفته واستانداری بهش گفتن که تمامه ونیروی جایگزین داریم برای لنده.حالا اومده از و کهگیلویه و بویراحمد می نویسه.والا ترسوترین و محافظه کارترین نیرو خودتی .همه میدونن.

    پاسخ
  • 2 ناشناس 1397/11/7 10:36:18

    ایما کهگیلویه ای ها فقط خود زنی را خوب بلدیم زورمون فقط و گور بسه ایرسه از ترس تاج همدیگر را لت و پار میکنیم در شرایط امروز تنها کسی که خیانت نمیکند و صادقانه تلاش میکند سردار است

    پاسخ
  • 3 یزدگرد 1397/11/7 10:8:3

    افتو نیوز درود . نمک سر زخم نپاش همون تحلیل خودت که ضعف نماینده رو ایرسونه بهترین سوژه بی البته خدا دونه مقایسه تاجگردون با بقیه قیاس مع الفارقه ایشون توانمند و قدرت داره در مرکز چه دلمو بخو چه دلمو نخو./

    پاسخ
سایر اخبار
برگزدیدها