یادداشت
گفتگو و گزارش

مدعیان حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی...

مدعیان حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی...

افتخارات عددی و آماری نهادها و سازمانها بدون در پی داشتن هر گونه سود و منفعت واقعی پا را از حد و حدود شهری و روستایی فراتر گذاشته و حریم دست نخورده ی طبیعت را آماج تاخت و تاز خود قرار داده اند.

زمان زیادی نیست که هجمه همین ارگانهای دولتی به ویژه صدا و سیما به سمت مردمی بود که طی یک فرایند چندصد ساله در یک بازه زمانی مشخص از دامن طبیعت مایحتاج خود را طلب میکردند.

حال سوال اینجاست چرا هر کاری از جانب ادارات و نهادهای دولتی بدون در نظر گرفتن یکسری قوانین همیشه و تا کنون در پی بالا بردن آمار بوده؟

حضور یکپارچه صد و هشتاد نفر در یک روز و یک مکان طبیعی چون کوه تامر که از کوههای مستعد رویش گیاهان خوراکی و داروییست بر اساس کدام یک از اصول و درسهای کوهپیمایی میباشد؟

کارشناس چنین حرکتهایی که نه تنها یک حرکت ورزشی و کوهنوردی نیست بلکه بیشتر شبیه به یک لشگر کشی میباشد چگونه و بر اساس کدام ضابطه کوهنوردی این تعداد از افراد را در یک مکان گرد هم آورده؟

علاوه بر اینکه در این فصل از سال باید تمامی نکات ایمنی از سوی متولی امر رعایت گردد که در فراخوان این سازمان چیزی مبنی بر این امر مشاهده نشده، چرا کسی به تاثیر مخرب حضور این افراد با این تعداد بر بافت گیاهی و جانوری این نقطه جغرافیایی توجهی نکرده و نمیکند؟

اگر قرار باشد هر بار یکی از ارگانهای دولتی چنین لشگر کشیهایی را برای پر کردن رزومه خود و بالا بردن آمار حضور افراد در یک نقطه طبیعی انجام دهد آیا میتوانیم بعد از یک مدت کوتاه چهره خوشایندی از زیست بوم آن منطقه ببینیم؟

متاسفانه حرکتهای سیاسی و فعالیتهای حزبی در امر توجه به آمار و پر کردن قاب دوربینها از ادمهایی که نمیشناسیم و نمیدانند، آنقدر پر رنگ و تاثیرگذار بوده که این جریان نابودگر رفته رفته به ابعاد اجتماعی و فرهنگی و ورزشی نیز رسوخ نموده.

باور بر این مساله که حتی حضور گروههای کوهنوردی در حریم طبیعت باید تابع یکسری قوانین و مقررات باشد چیزی نیست که نیاز به توضیح و تفسیر داشته باشد.

کمرنگ شدن روز به روز تخصص و حضور افراد آگاه و نظر خواهی و کارشناسی از جانب ایشان در تمامی عرصه ها آسیبهایی اساسی ایجاد نموده و کسی در پی درمان این حرکت بیمارگونه نیست.

جای شگفتی دارد سازمانی چون صدا و سیما که میتواند با برنامه ها و فعالیتهای درست و رو به رشد فرهنگی و اجتماعی بر روند مخرب کنونی تاثیر گذار بوده و بلندگوی مشکلات مردم باشد خود از جمله منابع آسیبهای متعدد چه در بخش فرهنگ چه در دیگر ابعاد میباشد.

با نگاهی گذرا به حرکت به ظاهر ورزشی و مردمی روز جمعه پنج بهمن نود و هفت و تصور چشم اندازی کارشناسانه بر تاثیر مخرب این حضور با این تعداد افراد در یک مکان طبیعی خود نمود عدم حضور کارشناسان و افراد دلسوز و متعهد در تصمیم گیریهای چنین برنامه هایی میباشد.

به هر حال امیدوارم در لفافه منافع ظاهری اندکی به بی کیفیتی برنامه ها و ناکارآمدی چنین روشهایی در سیاستگذاریهای ازین به بعد باشیم. و متولیان چنین کارهایی قبل از هر چیز به نتیجه و بازده و تاثیر این عمل توجه بیشتری داشته باشند.

کلمات کلیدی



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 10 نظر

  • 1 ROSTAM 1397/11/7 19:29:47

    هفته قبل خودشون به همراه باشگاه جمعا 15 نفر بودند نه اینکه بری کوه راهپیمایی.....برگزار کنید

    پاسخ
  • 2 ROSTAM 1397/11/7 19:28:25

    در پاسخ به طاها از کل لاله / باید متاسف بود برای شما که میدونی مسئول صعودهای ورزشی هیت کوهنوردی است ولی هنوز نمیدونی به عنوان یک کوهنورد باید یکی از اصول اساسی کوهنوردی که همون حفظ محیط زیست را رعایت بفرمایید اگر شما به اندازه یک کوهنورد مبتدی حتی سواد کوهنوردی داشته باشید می دونستید که یکی از دروسی که هر کوهنورد باید سپری کند همان درس حفظ محیط زیست کوهستان هست . متاسفانه ادبیات به شما چه ارتباطی دارد؟ یا شما چه کاره اید؟ همچنان در برخی از دستگاه های فرهنگی استان موج می زند. هرکسی چنین مجوزهایی را صادر می کند باید در صلاحیت ایشون به صورت جدی شک نمود چرا که مسولی که نمیفهمد برگزاری کارناوال انسانی در یک نقطه منحصر به فرد کوهستانی صحیح نیست باید فاتحه آن مجموعه را خواند. پایمال طبیعت برای ثبت رزومه شخصی اوج خیانت به کوه و کوهنوردی است. در پایان لازم هست به حضرتعالی عرض نمود که از یک کوهنورد آگاه و آشنا و با تجربه انتظاری کم تر از این نخواهیم داشت روابط عمومی بودن افراد مسولیت بیشتری می طلبد که خانم مردانی به دیدگاه بنده رعایت نمودند.

    پاسخ
  • 3 کوهنورد 1397/11/7 18:43:40

    باسلام و احترام واقعا متولیان این برنامه هیچ گونه علمی از نظر کوهنوردی نداشتن و فقط و فقط برا اسم لشکر کشی کردن و روز خود رو سپری کردن این همه کوهنورد رو تو یه برنامه زمستانه بردن و بدون تجهیزات و گروه پزشکی که نمونه حادثه رو تو کلیپا دیدید که چطور اون کوهنوردی که حتی اصول کوهنوردی رو نمیدونست از کوه پرت شد و خدایی نکرده اگه اونجایی که پرت شد کافی بود سنگ باشه که باید فاتحه این کوهنورد رو خوند . فقط میتونم بگم متولیان برنامه و اتاق فکرای برنامه برا اسم به کوه لشکر کشی نکنید کوه محل جولان شماها نیست .

    پاسخ
  • 4 کبک سفید 1397/11/7 18:31:14

    با سلام برنامه روز جمعه فوق العاده عالی بود و یک انسجام و وحدت را به عرصه نمایش گذاشته بود . شرکت کنندگان در این برنامه پیشکوستان و کوهنوردان بزرگواری بودند که همگی به نوعی با کوه و کوهنوردی عجین بودند . نگارنده محترم شما کاملا در اشتباه هستید چون مسیر پوشیده از برف بود و هیچگونه آسیبی به طبیعت نرسید و همین افراد اگر با این یکپارچگی کوه تامر را فتح نمیکردند هر گدام در باشگاه و گروه خود بارها این کوهها را صعود کرده اند.طبق گفته شما کوهنوردی ممنوع است چون به طبیعت آسیب میرسد .کوه دامن گسترده و بی انتهای مادریست که همه فرزندان خود را در آغوش میکشد و کوه درجه ،رشته ، پست و مقام ، برنده و بازنده نمیشناسد بلکه جایگاه و پناهگاه همه موجوداتی ست که به آن روی میآورند .کاش به جای شعار هایی که به آن عمل نمیکنید و فقط دم از دانایی میزنید کمی موشکافانه تر به این وحدت و یکپارچگی نگاه میکردید .

    پاسخ
  • 5 گل بی منت و بارون 1397/11/7 14:57:10

    اما.اما .اما تشکر ویژه ویژه از برادر و همنوردخلاق و هنرمندمان جنابآقای مسعود مدنی .درودبر ایشان و توانایی و هنرشان . احسنت

    پاسخ
  • 6 گل بی منت و بارون 1397/11/7 14:46:37

    درود بر عزیزان . برنامه بسیار منسجم.خوب و مفیدی بود ...اتفاقا در این برنامه بنده خیلی از پیشکسوتانی را دیدم که چند سالی بود ازشان فاصله گرفته بودم .در این روز از عزیزانی یادشد به ویژه جناب آقای نیک اقبال که در واقع می توان گفت پدر کوهنوردی در استان بودند. یاد جانباز عزیزی به میان آمد که با نداشتن پا به این امر مهم اهمیت داده و ورزش کوهنوردی را برای خود انتخاب کرده بود . ورزشی که نام و اوازه نداشته . میدان رقابت نیست و برد و باختی در ان نبود... تیم اورژانس در پایین مستقر بودند و گاهادر بین افراد مشاهده میشد که افراد خبره امداد نیز حضور داشتند. چرا وقتی قدمی برداشته میشود سریع دست به قلم می شویم . همنوردان عزیزم این برنامه هیچ گونه تخریبی بر محیط زیست در این فصل نداشت و نخواهد داشت . چرا که مسیر پوشیده از رحمت بی دریغ خداوندی (برف ) بود که روح را نوازش می داد .نه درختی به آتیش کشیده شد، نه شاخه ای چیده شد و نه دلی رنجیده در این برنامه . بلکه صداقت و همیاری در بین همه اعضا موج می زد . همکاری و هماهنگی بدون چشم داشت مادی در بین کوهنوردان سرآمد دیگر واژه هایی بود که به عینا دیده می شد . ...با توجه به پتانسیلی که استان ما به ویژه شهرما و همچنین قابلیت گردشگری که استان ما دارد میطلبد که برای شناساندن استانمان فصلی یک باشگاه میزبان اینگونه برنامه با هماهنگی رسانه ملی باشد اما به دور از تخریب محیط زیست و منابع ملی با شعاری فرهنگی .ورزشی . ما نیمه خالی را ندیدیم بلکه نیمه پر را دیدیم که چگونه همه برای جابجایی پایه دوربین فیلمبرداری همکاری می کردند و چگونه سر سفره به هم تعارف می کردند و در کنار هم می نشستند.و می دیدم چگونه سید محمد موسوی و جناب مهندس هادی پور و همچنین جناب مهندس استوار که الحق و الانصاف دلسوزانه برای اجرای این برنامه تلاش نمودند. .حضور فیزیکی و فعالی جناب مهندس قلی پور رییس هییت کوهنوردی استان .جناب امیری رئیس سابق هییت کوهنوردی استان جناب آقای قیصر پور ، خلبان دلداریان ، جناب آقای صالح پور و مدیران باشگاهها و دیگر گروهها در بین کوهنوردانی از جنس دنا واقعا دیدنی و لذت بخش بود بنده به سهم خودم از همه عزیزان . دست اندرکاران و کسانی که در اجرای این برنامه ورزشی .فرهنگی گامی برداشته و یا حرکتی انجام داند تا این برنامه به نحو احسن به پایان برسد صمیمانه سپاسگزارم .با نهایت احترام و سپاس . مدیرباشگاه کوهنوردی و صعودهای ورزشی دنالی یاسوج

    پاسخ
  • 7 طاها از کل لاله 1397/11/7 13:13:56

    باسلام متاسفم برای نگارنده مغرض خانم مردانی اولا خود شما به عنوان روابط عمومی باشگاه غزال دنا هفته گذشته به اتفاق گروه فعال باشگاه مذکور این مسیر راتجربه و به عنوان یک عملکرد به توانمندی خود تان اضافه اش کردید. درثانی شما چکاره هستید که اینگونه به یک دستگاه فرهنگی که یکی از اهدافش ترویج ورزشهای همگانی و همگانی کردن ورزش کوهنوردیست می تازید هییت کوهنوردی مسئول صعودهای ورزشی است. در صلاحیت شما نیست. تمام مجوزهای صعود ،مسیر ،زمان و مکان هماهنگ شده و مجوز لازم اخذ شده است. در ضمن برای خودنمایی و اعلام به توانمندی و نطقهای غرای خود به جای دیگه مراجعه بفرمایید

    پاسخ
  • 8 سید 1397/11/7 13:5:14

    یک تیم 16نفره ازیک مسیرکاملا یخی وتیغه مانندرابا180نفردریک ترازوقراردادن بی انصافی است

    پاسخ
  • 9 ناشناس 1397/11/7 12:15:2

    سلام اگه کار اشتباهی بود چرا هفته قبلش خودتون صعود به این کوه رو داشتید .شاید بگید تعداد کم اشکال نداره ولی اینقد دنبال بحث سیاسی نباشید

    پاسخ
  • 10 شهروند یاسوج 1397/11/7 8:59:20

    انتقاد سازنده و صد البته تخصصی میتواند در جهت اصلاح امور کارگشا باشد . درود بر خانم مردانی

    پاسخ
سایر اخبار
برگزدیدها