یادداشت
گفتگو و گزارش

بارش برف و باران مرکز استان را با بحران مواجه کرد/ ضعف مدیران استان و دستگاههای خدمات‌رسان/ کار جالب مردم روستای کِوِشک بویراحمد

بارش برف و باران مرکز استان را با بحران مواجه کرد/ ضعف مدیران استان و دستگاههای خدمات‌رسان/ کار جالب مردم روستای کِوِشک بویراحمد

بارش رحمت الهی هر چند مردم استان را خوشحال کرد اما تداوم آن همراه با بارش برف و همزمان شدن آن با پایان تعطیلات چند روزه و بازگشت مردم به یاسوج بحران بزرگی برای استان به وجود آورد که بیش از هر چیز ضعف مسئولان و برنامه ریزان استانی و به ویژه دستگاههای خدمات رسان را نمایان کرد.

به گزارش افتونیوز، بارش باران و برف و ریزش سنگهای کوچک و بزرگ در مسیرهای ارتباطی بسیاری از مردم را ساعتها در ترافیک معطل کرد.

یکی از مسافران که از دهدشت به سمت یاسوج آمده بود، اذعان داشت که از ساعت 9 صبح از دهدشت حرکت کرده و اکنون که ساعت 9 شب هست هنوز در ترافیک وحشتناک مسیر بابامیدان به یاسوج گیر افتاده است.

وی می گوید: ابتدا گفته شد که ریزش کوه باعث مسدود شدن جاده شده است که پس از ساعتها معطلی مردم در مسیر ارتباطی و پاسخگو نبودن نهاد و ارگانها، با زحمت و مشقت و به کندی به حرکت خود ادامه داده و پس از دقایقی نیز عنوان شد که یکی از تونلها ریزش کرده و خودروها کاملا متوقف شدند.

این مسافر می گوید که در این مسیر هیچ خبری از نیروهای امدادی از جمله هلال احمر نبود و فقط مردم روستای کوشک بویراحمد با مهربانی از مردمی که در ترافیک و باران و سرما گرفتار شده بودند پذیرایی کردند.

به گفته برخی مطلعین بیش از دو هزار خودرو در مسیر بابامیدان به یاسوج گرفتار و معطل شده بودند و برخی از این خودروها که زن و بچه همراه آنها بود با فرا رسیدن شب اقدام به بازگشت به شهرهای گچساران و دهدشت و باشت کردند.

مسیر ارتباطی جاده سادات که دهدشت را به یاسوج متصل می کند نیز از همان ابتدا با بارش شدید باران و برف مسدود اعلام شده بود و تردد بدون زنجیر چرخ ممکن نبود و عملا از گزینه های مردم برای سفر به یاسوج خط خورده بود.

اما برخی از مردم که با مشقت بسیار و پس از ساعتها معطلی به شهر یاسوج رسده بودند نیز از لغزنده بودن سطح خیابانهای شهر نیز گلایه داشتند و خدمات رسانی شهرداری یاسوج را ضعیف می دانستند.

این بحران به همینجا ختم نشد. برق بیشتر مناطق یاسوج نیز در پی بارش برف و باران قطع شده و باعث زحمت بسیاری از مردم شده است.

یکی از شهروندان می گوید که سیستم گرمایشی بسیاری از خانه ها با انرژی برق است و قطعی طولانی برق در یاسوج مشکلات فراوانی را برای آنها به وجود آورده است. وی می گوید در این سرمای زیر صفر و با وجود داشتن فرزند خردسال مشخص نیست شرکت برق استان مشغول چه کاری است که برق بیشتر مناطق قطع شده است.

وی با انتقاد از دستگاههای خدمات رسان می گوید: آیا این دستگاهها از قبل نمی دانستند که قرار است در یاسوج بارندگی باشد که این گونه دچار بحران می شوند؟ آیا اصولا مدیریت بحران در این دستگاهها وجود دارد؟ آیا مدیریت ارشد استان و مدیریت بحران استانداری نظارتی بر این دستگاهها دارد؟

به نظر می رسد بسیاری از دستگاهها و نهادهای استانی نیز در تعطیلات چند روزه کار را رها کرده و خود نیز به تعطیلات رفته اند که با بارشی این چنین که خیلی هم سخت و جدی نبود دچار بحرانی بزرگ می شوند. باید برای این دستگاهها مدیریت بحران تشکیل داد و همه آنها را دوباره با مفاهیمی مثل بحران و مدیریت بحران آشنا کرد!

خوب است استاندار و مسئولان استانی با بررسی مسایل بحرانی این روزهای استان، مسولانی که در راه خدمت به مردم دچار قصور و کاستی بودند را به شدت مواخذه کند تا بار دیگر شاهد این گونه موارد و اتفاقات در استان نباشیم.

خوب است هزینه های زیادی که از بیت المال صرف مانورهای آمادگی و نمایشی می شود را برای این روزهای بحران کنار بگذارند تا حداقل باری از دوش مردم برداشته شود!

کلمات کلیدی



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 1 نظر

  • 1 صيرفی زاده 1397/11/23 2:5:0

    سلام؛ مدیران کجا بودند؟ آقای وحید محمدی تبار باید پاسخ گو باشند. جز اینکه ایشان در اینستاگرام مدیریت بحران پست هایشان را دارند چه اقدام پیشگیرانه ای انجام دادند؟  ورود دادستانی و مراجع ذی صلاح به چنین موضوع مهمی آن هم در روزی که وضعیت جوی و ترافیک اتمام تعطیلات محتمل بود، لازم و ضروری است.

    پاسخ
سایر اخبار
برگزدیدها