یادداشت
گفتگو و گزارش

قوم‌گرایی در آموزش و پرورش چرام بیداد می‌کند

قوم‌گرایی در آموزش و پرورش چرام بیداد می‌کند

در همایش همدلی که در استان برگزار شد نفی قوم گرایی به شدت مورد تهاجم کلامی و اندیشه ای شرکت کنندگان قرار گرفت.عقل گرایی ،تدبیر و خرد ورزی،دوری از تعصبات قومی از دیگر مفاهیم و مصداق های ارزشمندی بود که در لابه لای شخنان ارزشمند نخبگان و شرکت کنندگان این همایش بر زبان ها جاری شد.

آفت قوم و قبیله گرایی همدوش با سایر محرومیت ها ،توسعه کهگیلویه و بویراحمد را به چالش کشیده است این سخن آیت الله ملک حسینی نماینده ولی فقیه دراستان و نماینده مردم در مجلس خبرگان رهبری است که در دیدار مسئولان و کارشناسان هر سازمان استان بر آن پافشاری می کند.

دکتر احمدی استاندار کهگیلویه و بویراحمد در دیداری که سال گذشته با اعضا ستاد دکتر روحانی داشت تاکید کرد:قوم گرایی نه با توسعه سازگار است نه با شعارهای دولت هر جا چنین چیزی دیدم جلوی آن کاملا می ایستم.

دکتر هادی فتاحی اصل فرماندار چرام پیش از خطبه های نماز جمعه ۱۲بهمن امسال گفت:از نیروهای توانمند چرام حمایت میشود و ما بدنبال توسعه چرام هستیم نه طایفه گرایی .

صدرالله عزیزی پنج سال است که مدیریت آموزش و پرورش شهرستان چرام را به عهده دارد.در چند سال اخیر نقدها و نارضایتی های نسبتا گسترده ای به دنبال داشته و جالب است که اولین نقد را دختر مدیر آموزش و پرورش چرام از آموزش و پرورش داشتند.فرزند رئیس آموزش و پرورش چرام و نخبه قرآنی در دیدار نخبگان دانش آموز با فرماندار و بعضی از مسئولان شهرستانی،ضمن اعتراض به کم‌کاری یا عدم تدریس درست معلمان این شهر بیان کرد: متاسفانه معلمان ما در مدارس تدریس درست و صحیحی ندارند.

فروغ عزیزی افزود: معلمان و مدرسان مدارس چرام در آن حدی که باید باشند،نیستند.

وی به پتانسیل بالای دانش‌آموزان چرامی اشاره کرد و گفت: دانش آموزان شهرستان با پتانسیل‌های زیادی که دارند مورد تدریس ناصحیح و ناقص قرار می‌گیرند که شایسته این افراد نیست.

اکنون صدای اعتراض به عملکرد و ادامه ی مدیریت مدیر آموزش و پرورش چرام بلندتر و به مراتب گسترده از گذشته شده است.

در بحث قوم گرایی که اگر نگاهی به تاریخچه آموزش و پرورش چرام بیندازیم دوره مدیریت چندساله اخیر جز دوران سیاه قوم گرایی در این دستگاه مهم تربیتی و آموزشی شده است.

از بحث انتخاب معاونین اداره تا کارشناسان با کمترین تخصص و تجربه در کار محوله، گرفته تا انتخاب مدیران و معاونین مدارس و کارشناسان آموزش در آموزش و پرورش چرام، شاهد پر رنگ بودن قومیت سالاری و خویشاوند سالاری بر شایسته سالاری هستیم .

انتصاب کارشناسان اداره در سمت مدیریت مدارس برای برخورداری از حق مدیریت در دو سال آخر خدمت و بی توجهی در شایسته سالاری در این انتصاب ها از معضلات دیگر آموزش و پرورش چرام است.

عدم انتخاب درست بعضی مدیران مدارس بخصوص در حوزه های متوسطه باعث شده که عنان کار از دست این مدیران خارج شود و آموزش واقعی به دانش آموزی که خانواده های آنها با زحمات زیاد برای آینده کاری و شغلی و تحصیلی آرزوهای زیادی دارند.

آمارسازی غیر واقعی از میزان پیشرفت تحصیلی سم مهلکی برای آموزش و پرورش شده که در چرام این موضوع متاسفانه با شدت بیشتری انجام می شود.

نمونه بارز این رویکردنامیمون این است که معاون پرورشی و ترببت بدنی را هم با هم گرایش قومیتی و ارتباطات قومی انتخاب کرد و سایر موارد متعددی که وجود دارد.

موارد زیادی است قوم گرایی و تبعیض در مدارس چرام که موجب اعتراض والدین و دانش آموزان شد که موارد نگرانی به اطلاع آقای عزیزی مدیر آموزش و پرورش رسید اما مثل جریان یک تنبیه دانش آموز ابتدایی توسط مدیر مدرسه که باز هم به اطلاع مدیر آموزش و پرورش رسید نه تنها اقدامی نکرد بر علیه این مدیر بلکه مجبور به تکذیبه شد و رسانه هایی که این خبر را انتشار دادن بر علیه آنها در محاکم قضایی شکایت کرد تا دوران خفقان و عدم گردش اطلاعات ازاد مدیریت وی به یکی دیگر از مشکلات و نابسامانی های مدیریتی وی تبدیل شود

به راستی ماندن در پست مدیریت به چه قیمتی؟

به قیمت فروریختن و ازبین رفتن آموزش و پرورش در چرام ؟ آیا مسولان شهرستانی و استانی نباید به این موارد ورود کنند اما به نظر می رسد که عزیزی مورد حمایت آنها است.

قرآن تمام تبعیض های نژادی،قومی،قبیله ای ،اقلیمی ،اقتصادی،فرهنگی،فکری، اجتماعی و نظامی را مردود می شمارد و ملاک فضیلت را تقوا میداند.

ان اکرمکم عندا… اتقاکم ملاک برتری و کرامت تقواست نه جنس و نژاد (آیه شریفه ۱۳سوره حجرات)

این پدیده که ریشه در فقر فرهنگی افراد دارد از تمایلات انسان برای سلطه جویی،افزون طلبی،تعصب و انحصار طلبی نشات میگیرد.

از جنبه اعتقادی انتصاب بر اساس محورهای قومی امری منکر که منجر به پایمال شدن عدالت و حقوق دیگر اقشار جامعه می شود و حتی ممکن است جنبه حق الناس داشته باشد.

و در پایان باید گفت مبارزه با قوم گرایی باید با فرهنگ سازی از طریق رسانه ها و آموزش در مدارس شروع شود اما متاسفانه مدیریت آموزش و پرورش چرام خود بانی و محور رواج قوم گرایی شده است که موجب نارضایتی بخش وسیعی از بدنه فرهنگیان این منطقه و حتی اولیا دانش آموزان شده است.

منبع: ریواس جنوب

(مطلب منتشر شده نظر نویسنده است و انتشار آن در سایت افتونیوز به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نمی‌باشد)

 
کلمات کلیدی



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 3 نظر

  • 1 اسدروز 1397/12/6 11:44:54

    با سلام این نظرات همش جنبه سیاسی و شخصی داره و با هدف تخریب داره انجام میشه و کاملا سازماندهی شده است. اقای عزیزی مدیری مدبر ، باشخصیت و توانا است و به دور از هیاهو و جنجال با مدیریت قوی ، کارها رو پیش میبره هر چند کم و کاستی هایی هست که خیلی هاشون از دست شخص مدیر خارج می باشد .

    پاسخ
  • 2 کارمند 1397/11/30 22:32:59

    جای تاسف داره آموزش و پرورش ک باید ایقد رو مدیریتش مانور باشه ولی ضعیف ترین مدیر انتخاب شده ب دلیل مسایل سیاسی و قومگرایی . ایراد از ضعف اقای عزیزی نیست از ضعف مدیر کل است ک در انتخاب مدیرانش فقط مسایل سیاسی را در نظر میگیرد در صورتی ک مدیران مقتدر تر و پر کارامد تری ما در بین نخبه های چرام داریم .

    پاسخ
  • 3 ناشناس 1397/11/29 21:43:8

    کار از ریشه خراب است ! مگر قومگرایی در اداره کل بیداد نمی کند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ مگر قومگرایی و دوست بازی در اداره دهدشت بیداد نمی کند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    پاسخ
سایر اخبار
برگزدیدها