یادداشت
گفتگو و گزارش

سرب مواد آرایشی می‌تواند موجب سقط جنین شود/ زنان در مواجهه با فلز مس آسیب پذیرترند

سرب مواد آرایشی می‌تواند موجب سقط جنین شود/ زنان در مواجهه با فلز مس آسیب پذیرترند

کارشناس آرایشی-بهداشتی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: سرب موجود در مواد آرایشی - بهداشتی می تواند در دوران بارداری از جفت عبور کرده و مرگ جنین را موجب شود.

به گزارش افتونیوز به نقل از روابط عمومی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم‌پزشکی استان، افسانه پژهان، زایمان زودرس و وزن کم نوزاد هنگام تولد را از دیگر عوارض سرب دانست و افزود: سرب، کادمیوم، جیوه و آرسنیک از سمی ترین فلزات سنگین هستند که وقتی وارد بدن می شوند در بافتهای مختلف به خصوص کبد تجمع یافته و از بدن خارج نمی شوند و در دراز مدت که به دوز معینی رسیدند بیماری و مسمومیت را موجب می شوند.

وی با اشاره به اینکه این فلزات به عنوان مواد خام و رنگدانه در صنعت آرایشی- بهداشتی به کار می روند، ادامه داد: سرب و کادمیوم که برای ماندگاری بیشتر ترکیبات در مواد آرایشی استفاده می شوند بالقوه مضر بوده و خطرات بهداشتی قابل توجهی دارند.

پژهان اظهار کرد: کادمیوم بافت های قلب، رگ های خونی، کلیه ها، ریه ها و مغز را مورد هدف قرار می دهد و در نتیجه بیماری های قلب، فشارخون، آسیب های کبدی و تضعیف سیستم ایمنی بدن را موجب می شود.

از نظر این کارشناس آرایشی- بهداشتی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، مسمومیت با فلز مس میتواند احتمال کاهش قدرت باروری را بدنبال خود داشته باشد.

وی اذعان کرد: طبق تحقیقات 85 درصد سربی که جذب بدن می شود از طریق استفاده از مواد آرایشی بوده و 7 درصد باقی مانده با مصرف آب، غذا و هوا انجام می گیرد.

پژهان توصیه کرد: باید تا جایی که امکان دارد مصرف مواد آرایشی را به حداقل رساند و در صورت استفاده به برچسب اصالت کالا و مجوزهای بهداشتی لازم از سازمان غذا و دارو دقت کرده و از مصرف محصولاتی که با عناوین و مارک های مختلف از سایر کشورها بصورت قاچاق وارد می شوند خودداری کرد.

کلمات کلیدی



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 0 نظر

شما اولین نظر دهنده باشید!

سایر اخبار
برگزدیدها