یادداشت
گفتگو و گزارش

دانشگاه علوم پزشکی؛ گوشت قربانی چند شقه/ مدیریت ضعیف بهداشت و درمان گچساران

دانشگاه علوم پزشکی؛ گوشت قربانی چند شقه/ مدیریت ضعیف بهداشت و درمان گچساران

رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج وارث پروژه‌هایی است که در یک قدمی افتتاح، تحویل گرفته است؛ اگرچه افتتاح پرسروصدای برخی از این پروژه‌ها تا حد زیادی ایلامی را حفظ کرده است اما تخریب پروژه‌هایی که قبل از بهره‌برداری در جلوی مسئولان این دانشگاه تخریب می‌شوند، با هیچ منطقی قابل دفاع نیست؛ موضوعی که صدای مدیر ارشد دولت در گچساران را هم درآورده است.

به گزارش افتونیوز، بدون تردید حوزه بهداشت و درمان با فرهنگ خاص زندگی‌های امروزی و بیماری‌های متعدد، یکی از نیازهای اصلی مردم است.

دانشگاه علوم پزشکی، با وظایف عریض و طویلش در همه مناطق این استان از شهر تا روستا ریشه دوانده است و به زندگی مردم گره خورده است.

این همه دفتر و دستک و تشکیلات اداری و درمانی و بهداشتی با هزینه‌های گزاف بدون شک برای بهبود سلامت مردم است اما اگر این زنجیره از اتاق مدیریت اورنگ ایلامی تا دورترین خانه بهداشت در فلان آبادی، معیوب و ناکارآمد باشد، سرنوشت سلامت مردم مشخص و روشن خواهد بود.

باید گفت اگر در هر جایی از بدنه اداری، اشکالات و ایرادات قابل جبران و اصلاح باشند اما در حوزه سلامت، اشتباهات و نواقصات مرگبار و خسارت‌آفرین خواهد بود.

موضوعی که اکنون در حوزه مدیریتی بخش سلامت نگرانی‌های جدی وجود دارد و پزشکی که برای رهبری این تشکیلات حساس و بزرگ انتخاب شده است به همان اندازه که در پزشکی و درمان، حاذق و اخلاق‌مدار است در مدیریت و راهبری سلامت مردم، خوب عمل نمی‌کند.

دانشگاه از دست مدیر ارشد آن خارج شده است و این جای تعارف نیست؛ شاید ایلامی آنقدر محجوب و مهربان بوده است که شیطنت‌ها و شگردهای مدیریتی را به اندازه تبحر و تسلطش در علم پزشکی یاد نگرفته و شاید هم نمی‌خواهد به آن روش مدیریت کند اما هر چه باشد و هر چه بوده، دانشگاه علوم پزشکی همانند یک گوشت قربانی، پراکنده و چند شقه شده است.

این وضعیت ناامیدکننده به شهرستان‌ها هم اثر کرده است.

در شهرستان کهگیلویه که او حتی ۲۴ ساعت هم نتوانست از حکم مدیر شبکه‌اش دفاع کند و در گچساران که خود مدیرش به نبود نظارت و نظم در پروژه‌های بهداشت و درمان این شهرستان اعتراف می‌کند.

صیدی، در نشستی به ریاست فرماندار گچساران با اذعان به این موضوع می‌گوید: مراکز درمانی افتتاح شده در شهرستان گچساران کیفیت و ایمنی لازم  را ندارند به طوری که بعد از چند ماه از بهره برداری آن‌ها نگذشته است که شاهد ریزش سقف، دیوار و…..  هستیم که باید در این خصوص چاره اندیشی و اقدام شود.

سرپرست شبکه بهداشت گچساران با بیان اینکه مراکز بهداشتی و درمانی در مناطق روستایی  دیل و لیشتر دارای پیشرفت فیزیکی ۱۰۰ درصدی هستند، گفت:  همچنین تعداد تعداد چهار خانه بهداشت در روستای سربیشه،  بن پیر، آرو و روستای آب شیرین دارای پیشرفت فیزیکی ۱۰۰ درصدی هستند.

صیدی اذعان کرد: هفت مرکز رادیولوژی ۹ مرکز سونوگرافی، یک واحد سی تی اسکن، ۲۹۶ تخت بیمارستانی و تعداد ۱۱ مرکز فیزیوتراپی  در گچساران است.

وی به دیگر پروژهای بهداشتی ودررمانی این شهرستان اشاره کرد و گفت: هم‌اکنون کلینیک دندانپزشکی گچساران که یک کلینیک تخصص و آموزشی است دارای ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی، کلینیک تخصصی ویژه ۱۰۰درصد، کلینیک سوختی ۳۰ درصد و پانسیون متخصصین ۳۰درصد پیشرفت فیزیکی دارد که برای تکمیل این تعداد پروژه ها نیاز به اعتبار است.

وی در خبری که در رسانه های محلی منتشر شده است، به صراحت گفته است که این تعداد مراکز و خانه های بهداشت با توجه به اینکه ساختمان تکمیل و به مرحله بهره‌برداری رسیده است لیکن دارای مشکلاتی است و برخی از آنها در حال ریزش ساختمان و شاهد جوشش چشمه آب در ساختمان خانه‌های بهداشت در مناطق روستایی هستیم.

نکته جالب توجه اینکه مخاطب آقای صیدی چه کسی است؟ مگر او  رئیس شبکه بهداشت و متولی این پروژه‌ها نیست پس آقای صیدی دقیقا منتظر چه کسی است تا بیاید و نظارت کند و اجازه ندهد که بیت‌المال هدر رود؟

اگر پروژه‌ها خیرساز یا در اختیار اداره دیگری هستند، باز هم این خود شما هستید که باید پیگیری کنید و پاسخگو باشید.

موضوعی که فرماندار گچساران هم به صراحت به آن اشاره می‌کند و با طرح سؤالی از این مسئول در دانشگاه علوم پزشکی می‌گوید که شما تا کنون چه اقدامی انجام داده‌اید، خانه بهداشت روستای دیل با توجه به پیشرفت فیزیکی ۱۰۰درصدی یک چشمه آب  در این ساختمان در حال جوشیدن است، این وظیفه شماست.

علی خوان پایه تأکید کرد که متاسفانه نظارت بر پروژه‌های عمرانی در شهرستان گچساران ضعیف بوده و می‌بینیم پروژه‌ای که هنوز به بهره‌برداری نرسیده در حال تخریب است.

علی خوان پایه افزود: مدیران و مسئولان شهرستانی نسبت به کار بایستی احساس مسئولیت داشته باشند چرا که در این برهه از زمان که کشور دارای مشکلات اقتصادی است رها کردن منابع مالی آن هم با توجه  به مشکلات جذب و تامین اعتبار، کار صحیحی نیست.

خوانپایه با گلایه شدید از مسئولان دانشگاه علوم پزشکی برای عدم مطالعه اولیه و بررسی اصولی کار گفت: به چه دلیل  دیوار خانه بهداشت روستای بن‌پیر گچساران نشست کرده است بایستی ناظران این پروژه و نهادهای اجرایی پاسخگو باشند.

وی همچنین از مسئولان حوزه سلامت خواست تا اولویت‌ها را در نظر بگیرند و با نظارت و جدیت بیشتر اجازه هدر رفتن بیت‌المال را ندهند؛ او برای حرفش مصادیقی هم آورد و گفت جایی که ما به زیرساخت درمانی و بهداشتی نیازی نداریم باید اعتبارات را صرف تجهیزات کنیم نه اینکه بر عکس عمل کنیم؛

خوانپایه افزود که کلینیک دندانپزشکی گچساران یک مرکز آموزشی درمانی است و باید در اولویت قرار گیرد.

گلایه‌های مقام ارشد دولت در گچساران به همین موارد ختم نشد و او از سرپرست شبکه بهداشت و درمان این شهرستان برای غیبت غیرموجه در برخی جلسات از جمله ستاد سفرهای نوروزی به شدت انتقاد کرد؛ موضوعی که گویا از ایلامی به دیگر مدیرانش هم سرایت کرده است و مسئولان علوم پزشکی در بسیاری از جلسات مهم این استان شرکت نمی‌کنند و آن را یک کلاس مدیریتی می‌دانند.

موضوعاتی که مدیر شبکه بهداشت و درمان گچساران و نماینده رئیس دانشگاه علوم پزشکی گویا وظیفه خود نمی‌داند و خودش هم شاکی و گله‌مند هست.

صیدی در توجیه این کم‌کاری‌ها و ضعف‌ها به ویژه در عدم برخورد با متخلفان بهداشتی از دخالت سیاسیون در کارهایش می‌گوید اما در مقابل اصرار خبرنگاران طفره می‌رود و پاسخ روشنی به افکار عمومی ندارد.

او در حالی از دخالت سیاسون در کارش می‌گوید که امروز همه می‌دانند ایلامی برای حفظ صندلی‌اش با سیاسیون چپ و راست و هر کس که ذره‌ای در مناسبات و محاسبات سیاسی و اداری نقشی دارد، به قول خودش تعامل کرده است!

منبع: ریواس جنوب

کلمات کلیدی



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 4 نظر

  • 1 جمع بندی 1397/12/12 23:35:40

    چون بحث حول اوضاع بهداشت و درمان گچساران است کامنت هایی که طی سال گذشته خصوصا یک ماه گذشته در سایت فانوس زاگرس و افتو نیوز گذاشته خصوصا توسط حیدر شیرازی مستند بسیاری از بی قانونی ها را نام برده است بعضی مشکلات قدیمی و دامنه دار است مانند مجموع اشتباهات و کارهای غیر قانونی و استخدام های فله ای و غیر قانونی و پارتی بازی و کارهای فاجعه بار چند سال اخیر توسط معاون اداری شبکه گچساران رامین ملکی که زیر بنای همه معضلات و مشکلات شبکه طی این چند سال بوده است و همه قریب به اتفاق خواهان تغییر وی هستند و همین طور ..........که این کارها و بی قانونی های خودش را با سو استفاده از قدرت .......... شبکه گچساران پوشش میدهد و دیگه همه یکپارچه خواهان تغییر وی هستند که متاسفانه تاخیر در تغییر آنها موجب ریشه دواندن کارهای خلاف قانون در کل شبکه شده است و مسولین دانشگاه علوم پزشکی شرعا و عرفا و قانونا باید پاسخگو ی این همه مشکل باشند بخش دیگری مربوط به دکتر صیدی است که قسمی بدلیل عدم نظارت بر ساخت و ساز ها و پروژه ها است و بخش نگران کننده تر آن مربوط به رها کردن شبکه بدست .......... و تعیین مدیران بی سواد و بی مدرک و ..........که برای تسلط بر دیگر کارمندان و سو استفاده دست به هر کاری میزنند و فقط از آنها آمار صوری و دروغین خواسته میشود

    پاسخ
  • 2 پایش استان 1397/12/12 21:5:13

    مشکلات گفته شده طی سال گذشته علوم پزشکی در همه قسمت ها و معاونت ها خصوصا بهداشت و درمان همچنان رو به افزایش است شاید کتابی قطور هم کم باشد تا همهکمبود ها ،عدم راستی ،و کم کاری ،و پارتی بازی و عدم هماهنگی و آما غلط و صوری و رسیدگی کم و نبود پزشکان باتجربه و کارشناسان مجرب خصوصا در بیمارستانهای استان خصوصا شهرستان کهگیلویه که وحشتناک است و..ًکه متاسفانه خبری هم از رسیدگی هم نیست

    پاسخ
  • 3 اکبری 1397/12/12 11:52:34

    ایلامی علوم پزشکی رابه حاشیه برده است و رسالتش را نمی داند چیست از مدیریت چیزی نمی داند و فقط می خواهد با زد و بند سیاسی چند روزی در این منصب بماند .

    پاسخ
  • 4 دانشجو 1397/12/12 7:42:1

    فقط باید به حال علوم پزشکی استان نشست و زار زار گریه کرد علوم پزشکی که آن همه ابهت داشت و گل سر سبد ادارات استان بود و با کلاس ترین اداره کل بود به چه روزی افتاده است که نه فرمان و نه ترمز و نه کلاچ و نه گاز هیچ کدام در دست ریئس ضعیف دانشگاه نیست البته از همان روز اول مشخص بود که ایلامی توانایی مدیریت این مجموعه بزرگ را ندارد از بخت بد معاونین و مدیران شبکه ضعیفی هم انتخاب کرد که کار از کار بدتر شد و دودش به چشم مردم محروم و بدبخت استان می رود و کسانی که کاری از دستشان بر می آید سکوت کرده اند و نظاره گر اینهمه بحران و بهم ریختگی در علوم پزشکی استان هستند.

    پاسخ
سایر اخبار
برگزدیدها