یادداشت
گفتگو و گزارش

ولنگاری در وضعیت دندان پزشکی کهگیلویه قابل توجیه نیست

ولنگاری در وضعیت دندان پزشکی کهگیلویه قابل توجیه نیست

یقینا این سخن گزاف نیست که کهگیلویه بهشت متخصصین حوزه ی درمان است .

این حرف را نیمه ی اول دهه ی هشتاد به طوری دیگر و نقل به مضمون از یکی از اساتیدم شنیدم که وقتی حرف از دهدشت شد از رضایتمندی خانم متخصصش از درآمد در دهدشت میگفت.

حقیقت هم همین است کهگیلویه "کویت" است برای پزشکان و دندان پزشکانی که در اثر سیاست گذاری های نادرست دولت در حال شکل دادن طبقه ای از اشرافیت هستند که ظاهرا هیچ مکتب بیرونی قادر نیست بحران اخلاق را در بین این قشر بهبود ببخشد و ضعف و سستی قانون هم بر بی پروایی اینان افزوده است.

خدای نکرده فقط کافی است یک بار کارتان به دندان پزشکی در کهگیلویه گیر کند تا درد درمان تسکین نیافته دردهای دیگری افزوده شود .

مبهم بودن تعرفه ها پرداختی در حوزه ی دندان پزشکی و ناآگاه بودن افراد در شناخت حق و حقوق خود در مطالبه ی سطح کیفیت کار ارایه شده ، موجب شده است تا دندان پزشکان در کهگیلویه از محدود صنوفی باشند که برای هیچ کاری قرار نیست جایی پاسخگو باشند و ظاهرا مسئولین و واحد های نظارتی هم چنان درگیر تعارفات هستند که قادر به اصلاح این روند نیستند.

وضعیت خاص کشور و بحران ارزی ناشی از تحریم هم کیفیت متریال مصرفی را تحت تاثیر قرار داده است و بعید است واحد های نظارتی بهداشت و درمان توان و علم تشخیص محصول فیک از اصل را داشته باشند. موضوعی که سلامت بهداشت دهان و دندان مردم را مستقیما هدف قرار داده است.

نباید نقش دانشگاه علوم پزشکی و شبکه ی بهداشت و درمان را به بازرسی و نظارت محدود کرد و از آنان پرسید در سال های گشاده دستی طرح تحول سلامت چه اقدامات مثبتی در حوزه ی بهداشت دهان و دندان انجام داده اند ؟؟ معلوم نیست تکنسین ها ی بهداشت دهان و درمان کجای چارت سلامت شهرستان قرار میگیرند؟

تکنسین هایی که دولت با هدف کمک به آموزش بهداشت دهان و درمان و با رویکرد پیشگیری محور با عنوان سهمیه ی مناطق محروم جذب کرده و در شان پوشالی که برای خود ساخته اند به " خود دکتر خوانده " دچار شده و ناتوان از طبابت از وظیفه ی ذاتی خود هم گریزانند .

راهی شدن مردم به شهرستان بهبهان خود بهترین گواه از وضعیت اسفبار خدمات دهی صنف دندان پزشکی در کهگیلویه است و معلوم نیست نهاد ها یا مسولین کی قرار است مناسبات و تعارفات را کنار گذاشته و از حقوق مردم دفاع کند.

منبع: کانال تلگرامی گلبونگ

کلمات کلیدی



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 6 نظر

  • 1 ایلیاتی 1397/12/23 10:10:54

    وقت به خیردوست عزیز.من نیز یک فردایلیاتی ازهمین خطه هستم.وبه دردمردم اگاهم ویقین دارم که شماهم دردهمین مردم رادارید.فقط خواستم خدمتتان عرض کنم که کهگیلویه مهدپرورش نخبگان وپزشکان ودندانپزشکان ومتخصصان بوده همیشه.کسانی که باتلاش ودربهترین دانشگاههای کشورتحصیل کرده وباوجوداینکه شرایط رفتن به مکان های دیگررا داشته همچنان دروطن مانده وبه مردم محروم خدمت میکنند چوم همگی ایلیاتی هستیم ووظیغه مان ابادکردن ولایتمان هست.من نیزمیدانم که کم وکاستی های بسیاردرتمام حرفه هاوشغل هاهست وحرفه پزشکی نیز ازان مستثنی نیست.وهرکسی باهرسوادوهرمقامی که باشه بایدظرفیت شنیدن انتقادوگوش دادن به دردمردم روداشته باشه وهمین اصل وبقای اون دنیای ماخواهدبود.متوجه کلمه کویت نشدم؟حتماشمانیزدرهمین مملکت زندگی میکنیدوباهمین وضعیت معیشتی.هزینه موادوتجهیزات چه درپزشکی چه دندانپزشکی چه ازمایشگاهی داروسازی و...به قدری سرسام اورشده که به زودی تمام مراکزخصوصی ودولتی تعطیل خواهندشد.وبایدمقامات کشوری فکری جدی هم به حال پزشکان وهم مردم وهزینه های بالای درمان کنند.ازشماممنونم که دردمردم راداریدوخواهشمندم که همه رابایک چوب نزنید.امیدوارم شرایط بااین منوال پیش نرود ودولت فکری به حال همه ماکندپزشک ودندانپزشک وهمه ماازهمین مردم هستیم.تشکر

    پاسخ
  • 2 دکتر 1397/12/21 15:46:58

    این متن یه کم دور از انصافه نباید رفتار یک پزشک یا تکنسین دندان را به پای همه نوشت و اینکه حرف تون یه جاهایی درسته اینکه هر آدمی باید ظرفیت داشته باشه و اون چیزی که هست خودش رو نشون بده و واینکه پزشک ها هم مشکلات خودشون رو دارند و من مطمنم تا چند سال دیگه مشکلاتشون بیشتر میشه

    پاسخ
  • 3 هم وطن 1397/12/21 13:47:45

    عرض سلام . تاجایی که من اطلاع دارم حتی درشرایط فعلی که هزینه موادو...بسیاربالارفته همچنان دراستان مابه خاطربی بضاعتی مردم صنف دندانپزشکی کمترازتعرفه سالانه تعیین شده بخش خصوصی دریافت میکنند.واگرکسی ازرفتاریک دندانپزشک یا...ناراضی باشد نبایدکل یک صنف یاحرفه رووهمچنین یک شهرستان روزیرسوال برد.قطعا بایدهمون فردمحترم روبه واحدهای نظارتی ارجاع دادجهت بررسی.و چون دربعضی شهرستان هامتخصص رشته های مختلف دندانپزشکی وجودنداره وبعضی خدمات درحیطه کارمتخصص هست ارجاع دادن به شهرستان یاجایی که متخصص داشته باشه امری منطقی واصولی هست.

    پاسخ
  • 4 احسان 1397/12/21 9:49:19

    مامتوجه نشدیم منظور نگارنده چه بوده!دنبال به کارگیری تکنسین بوده یادرد دندون وقیمت ها. قیمت چه چیزی بالانرفته !

    پاسخ
  • 5 صالح 1397/12/20 0:36:36

    اولش که متن رو خوندم گفتن چه دلسوزانه متن نوشته شده ولی انتهای متن به نیت اصلی نویسنده پی بردم . وقتی با رانت رشته تکنیسن دهان و دندان در دانشگاهی سطح پایین ایجاد شد ،نباید برای صرفا رفع بیکاری این افراد با سلامت جامعه بازی کرد .در دوره کاردانی فقط شمه ای از دندان خوانده اند اگ اجازه کار پیدا کنن مردم میشن موش آزمایشگاهی اینها ـ.. مثل پزشکانی که در فیلیپین و اکراین و روسیه و هند مدرک خریده اند .

    پاسخ
  • 6 همشهری 1397/12/19 10:54:27

    تکنسین های دهان توسط قانون وزارت بهداشت منع شدند از بکارگیری اون هم تنها بدلیل اعتراض گسترده ی دندانپزشکان سراسر کشور. و نه تنها کهگیلویه که کل کشور نامه رسمی از طرف وزارت بهداشت زدند که از بکار گیری تکنسین های دهان و طرحشون جلوگیری بعمل بیاد. اینکه یکی دو نفرشون دچار توهم خوددکتر بینی شدند درست نیست که این واژه رو له همشون تعمیم بدین. بهرحال با توجه به نیاز وافر مرذم و دانش آموزان به نقوله ی پیشگیری در دندانپزشکی خیلی بهتر می بود اگر وزارت بهداشت فکری به حال بکارگیری این سری دانش آموختگان می کرد. و هزینه های دریافتی دندانپزشکی در مراکز دولتی در سراسر کشور از چارت مشخصی و با نرخ های تعیین شده ی دولتی اجرا میشه اما خب در مطب ها این قیمت ها شکسته میشه و گاه سرسام آور میشه که اون هم پیگیریش با سازمان نظام پزشکی هست

    پاسخ
سایر اخبار
برگزدیدها