یادداشت
گفتگو و گزارش

میراث کهن کهگیلویه قربانی منافع شخصی مسئولان/ کاروانسرای بافت تاریخی تخریب شد

میراث کهن کهگیلویه قربانی منافع شخصی مسئولان/ کاروانسرای بافت تاریخی تخریب شد
در حالی که نسیم امید بر کالبد بی‌روح کهگیلویه برای ثبت جهانی نگین درخشان معماری صفوی دمیده بود امروز کاروانسرای تاریخی تخریب شد.

 بافت 45 هکتاری دهدشت در گذشته چهار راه تجاری و اقتصادی جنوب ایران زمین بوده است.

به گزارش افتونیوز، شهر قدیمی یا بافت تاریخی دهدشت تازه‌تر از وقایع روزگارش با هر گردشگری حرف دارد؛ این بافت که در ضلع جنوبی شهر کنونی واقع شده است آثاری از قبیل کاروانسرا، حمام، مدرسه، مسجد، بازار و امامزادگان را در خود جای داده است.

کاروانسرا یکی از آثار منحصر به فرد تاریخی در ضلع غربی بافت قدیم است که قدمتش به دوران صفویان برمی‌گردد.این بنا دارای 37 حجره و 30 ایوان در جلوی حجره‌ها بوده که گرداگرد حیاط بنا شده است.

این اثر تاریخی محل اتراق بازرگانان آن روزگار بوده و دارای بازار و میدان بزرگی در ضلع غربی، اصطبل در ضلع شرقی است که بقایایی از آن بر جای مانده است و همه مجموعه با شماره 3551 به ثبت ملی رسیده و در انتظار ثبت جهانی است.

در حالی که نسیم امید بر کالبد بی‌روح کهگیلویه برای ثبت جهانی نگین درخشان معماری صفوی دمیده بود اما در سایه بی‌توجهی اداره کل میراث فرهنگی استان و بی‌تدبیری مسئولان برای حفاظت و صیانت از آثار متاسفانه امروز بخشی از تاریخ کهن این دیار نابود شد.

کاروانسرای بافت قدیم که با ورود به آن احساس حضور در تاریخ به هر گردشگری دست می‌دهد و با معماری زیبا و کهنی که دارد چشم هر بیننده‌ای را به تماشا وا می‌دارد از ادامه حیات باز ماند.

بخشی از دیوار این اثر کهن امروز فرو ریخت تا زنگ هشداری شود برای نابودی همه بافت؛ تلنگری به مسئولانیکه یا متوجه اهمیت تاریخ کهگیلویه نیستند یا نمی‌خواهند این ظرفیت گردشگری را ببینند.

تخریب کاروانسرا کمتر از پنج سال بعد از مرمت این سئوال را مطرح می‌کند که آیا حفظ بافت کهن این شهر و رعایت اصول ساختار بافت تاریخی نباید مورد توجه اداره کل میراث فرهنگی باشد و چرا مرمت آثار تاریخی اصولی انجام نگرفته است؟

بافت تاریخی که با معماری اصیل خود در گذر هزاره‌ها جان سالم به در برده است امروز به دلیل بی‌مهری‌هایمسئولان به وضعیت بحرانی رسیده و در آستانه نابودی کامل است.

بافت تاریخی دهدشت سال 1396 از اداره میراث فرهنگی کهگیلویه منفک و به پایگاه بافت تاریخی واگذار شد.

شکرالله علیزاده در گفت‌وگو با خبرنگاران می‌گوید: مرمت‌های انجام گرفته در بافت غیر اصولی و کارشناسی نشده به همین خاطر دوام نیاورده و تخریب شده است.

مسئول پایگاه بافت تاریخی دهدشت افزود: کاروانسرا امروز تخریب شد بنای امامزاده جابر(ع) هم با شرایطی که دارد به زودی فرو می‌ریزد.

وی با بیان اینکه نتیجه کار غیر اصولی چیزی جز این نمی‌شود، گفت: بارها طی مکاتبات به مدیرکل اعلام کردم مرمت‌ها از روی قواعد و اصول معماری انجام نشده اما توجهی نکرد.

علیزاده افزود: نظارت بر کار مرمت نبود، ناظر هم نبود اگر بود مهارت نداشت.

وی با بیان اینکه مرمت‌کار و ناظر به منافع شخصی فکر کردند، تصریح کرد: بافت قربانی منافع شخصی آن‌ها شد.

این مسئول از سودجویی در کار مرمت آثار خبر داد و افزود: اداره کل پیمان‌ها را به پیمانکارانی واگذار می‌کند که هیچ کدام تخصصی در این زمینه ندارند.

وی گفت: اداره کل نه تنها اعتبارات استانی به بافت دهدشت اختصاص نمی‌دهد اعتبارات ملی را به موقع ابلاغ نمی‌کند تا بتوانیم هزینه کنیم.

علیزاده با اشاره به اینکه در آستانه نوروز و ورود گردشگران به شهر هستیم، گفت: با این وضعیت با چه رویی به استقبال گردشگران برویم؟ کسی که کار را به افراد غیر کاردان سپرده باید پاسخگوی زیر سئوال رفتن حیثت تاریخ و تمدن شهرستان باشد.

واقعیت این است بافت تاریخی دهدشت با بحران مواجه شده که اگر برای رفع آن اقدام اصولی صورت نگیرد به زودی شاهد تخریب دیگر آثار این مجموعه کهن خواهیم بود.

گزارش از طیبه‌سادات سعادتی‌نیک

کلمات کلیدی



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 0 نظر

شما اولین نظر دهنده باشید!

سایر اخبار
برگزدیدها