یادداشت
گفتگو و گزارش

«طاهری» ریشه‌اش در خاک و نگاهش به افلاک بود

«طاهری» ریشه‌اش در خاک و نگاهش به افلاک بود

مدیر عامل سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) در مراسم بزرگداشت «کی‌عطا طاهری»، گفت: او مردی بود که ریشه در خاک و نگاهی به افلاک داشت و با عشق به وطن و تلاش بی‌پایان، در زمین و زمان متوقف نشد.

به گزارش افتونیوز به نقل از ایرنا، سید ضیاء هاشمی یکشنبه شب در آئین بزرگداشت نویسنده و پژوهشگر فولکلور استان کهگیلویه و بویراحمد «کی عطا طاهری» با اشاره به همکاری‌های پژوهشی‌اش با این استاد برجسته گفت: او آرمان‌های والایی داشت و فراتر از زمان و مکان خودش بود، او برای توسعه سرزمین و وطنش ایران تلاش بسیار کرد، او چهره‌ای برجسته و کنش‌گر اجتماعی و پژوهشگری حرفه‌ای بود.

وی افزود: به اعتقاد من طاهری به ما درس شجاعت و فرهیختگی به ویژه شهامت فرهنگی داد، او اهل گفت‌وگو و نقد فرهنگی بود که ما امروز به چنین اندیشه و رویکردی نیاز داریم و باید این حرکت افلاکی را یاد بگیریم، بلندهمتی و بلندپروازی و شجاعت نقد و اندیشه نقادی را باید از او بیاموزیم، البته نقد سازنده نه اینگونه نقد تخریب‌گر که امروز شاهد آن هستیم.

مدیرعامل ایرنا به ویژگی‌های قوم لر اشاره کرد و ادامه داد: ما فرهنگی گفت‌وگو محور داریم، گفت‌وگو در میان ما رایج است، شاهنامه‌خوانان، متل‌خوانان و خاطره‌گویان بسیاری داشته‌ایم اما باید قدر قلم زنان را بدانیم، آنان که با آداب علمی و حرفه ای قلم می‌زنند، ما نیاز داریم که این افتخارات را حفظ کنیم.

وی بیان کرد: تحولات امروز سیال است و از نسل و دهه گذشته، سال به سال با تحولات اجتماعی رو به رو هستیم و این تحولات ایجاب می کند که به تاریخ بشر نگاهی داشته باشیم، من افتخار می‌کنم از ایلی هستم که امثال طاهری از آن هستند، ما باید از او یاد بگیریم و در زمان و مکان نمانیم.

هاشمی به تعلقات قومی اشاره کرد و ادامه داد: اثبات فقر افتخار نیست، باید حقانیت را اثبات کرد، من به برخورداری‌هایم، به توان بالقوه سرزمینم افتخار می‌کنم، به سرمایه‌های طبیعی و اقتصادی و به ویژه به فرهیختگان، شخصیت‌هایی از دانشگاه تا دل کوه؛ ما مفتخریم که پای در خاک داریم، در فرهنگ و تاریخ و هویت و سرزمینمان اما مثل طاهری نگاهمان به آفاق است.

این آئین با حضور اساتید و اندیشمندان در سرای کتاب برگزار شد.

عطا طاهری بویراحمدی که معمولاً به نام «کی‌عطا طاهری» شناخته می‌شود، در سال 1307 در بویراحمد سفلی دنیا آمد، او تاثیر بسزایی در روشنگری مردمان روزگار خود داشت و از او به عنوان موسس اولین کتابخانه در کهگیلویه و بویراحمد نام می‌برند.

کتاب «کوچ کوچ» طاهری در سال 1393به عنوان بهترین کتاب دهه 80 کهگیلویه و بویراحمد انتخاب و از نویسنده‌اش تجلیل شد، بخش‌هایی از این کتاب به زبان‌های دیگر نیز ترجمه شده است، از دیگر آثار او نیز می‌توان به «ممیرو» اشاره کرد.

این پژوهشگر برجسته نهم فروردین 97 دار فانی را وداع گفت.

کلمات کلیدی



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 0 نظر

شما اولین نظر دهنده باشید!

سایر اخبار
برگزدیدها