یادداشت
گفتگو و گزارش

تبدیل بیش از ۸۰ درصد اراضی دیم گچساران به آبی

تبدیل بیش از ۸۰ درصد اراضی دیم گچساران به آبی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: باران برکات خوبی برای رونق تولیدات کشاورزی در این استان داشته است که بیشتر خسارت های وارد شده به زیرساخت های کشاورزی بوده است.

به گزارش افتونیوز،الیاس تاج الدینی در آئین تکریم و معارفه مدیران جهاد کشاورزی گچساران اظهار داشت: افزایش چشمگیر منابع آب های زیرزمینی که در سال های اخیر دچار افت شدید کرده بود، مهمترین پیامد باران برای کشاورزان کهگیلویه و بویراحمد است. از ابتدای سال زراعی جاری تاکنون بیش از ۱۲۰۰ میلیمتر باران در یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد باریده است. براساس آخرین آمار میزان بارندگی سال زراعی ۹۷-۹۸ به ترتیب در سی سخت ۱۰۶۰٫۸، دهدشت ۸۱۶٫۶، امامزاده جعفر ۷۶۰، دوگنبدان ۶۶۶٫۳ و لیکک ۶۸۴٫۲ میلیمتر اعلام شده است. میانگین میزان بارندگی کهگیلویه و بویراحمد در سال زراعی ۹۷-۹۸ تاکنون بیش از ۸۶۰میلیمتر است. وی بیان کرد: به دلیل وسعت زیاد زمین های دیم درآمد بسیاری از کشاورزان این استان از زمین های دیم تامین می شود که خشکسالی های پیاپی سال های اخیر درآمد بهره برداران را به شدت کاهش داده بود. مدیر سازمان جهاد کشاورزیکهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: هم اکنون ۲۷۰ هزار هکتار زمین کشاورزی در این استان وجود دارد که ۱۹۰ هزار هکتار آن دیم است. تاج الدینی احیای مراتع را پیامد مهم دیگر باران در کهگیلویه و بویراحمد دانست و افزود: مراتع این استان که بر اثر خشکسالی های اخیر دچار فقر شدید شده بود با بارندگی های سال آب جاری وضعیت خوبی پیدا کرده است. وی با اشاره به قیمت بالای علوفه گفت: در سال های اخیر خرید علوفه دستی باعث کاهش شدید درآمد کشاورزان شده بود. مدیرسازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: شرایط خوبی برای رونق تولید محصولات کشاورزی ایجاد شده که در صورت برنامه ریزی و اصلاح الگوی کشت تحول خوبی در کشاورزی استان ایجاد خواهد شد. تاج الدینی ابراز داشت: کهگیلویه و بویراحمد از نظر نیروهای انسانی توانمند ظرفیت های خوبی دارد که می توان با استفاده از آنان گام های بلندی به سوی رونق تولید برداشت.

الیاس تاج الدینی به اجرای سیستم آبیاری نوین اشاره کرد و گفت: خوشبختانه در شهرستان گچساران بیش از ۸۰ درصد از اراضی دیم به آبی تبدیل شده‌اند. وی برگزاری دوره های آموزشی را بهترین راهکار برای استفاده حداکثری از توانمندی کشاورزان سنتی ذکر کرد. رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد در مورد شهرستان گچساران گفت: به همت نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی و مسئولان زیرساخت های کشاورزی این شهرستان نسبت به سال های اخیر متحول شده است. وی با اشاره به اهمیت تولید ملی و واردات روغن افزایش تولید دانه های روغنی کلزا را از راهبردهای امسال جهاد کشاورزی عنوان کرد. تاج الدینی اضافه کرد: توسعه گیاهان دارویی و ایجاد باغ در زمین های شیبدار از دیگر سیاست های امسال جهاد کشاورزی در کهگیلویه و بویراحمد است.

بخش اعظم وظایف جهاوکشاورزی تأمین مواد غذایی است فرماندار گچساران در ادامه اظهار کرد: سازمان جهادکشاورزی به تبع ادارات در شهرستان دارای نمایندگی است که در شهرستان‌ها مستقر هستند و در رأس آن مدیریت این سازمان در شهرستان است که علاوه بر وظیفه ذاتی، وظایف دیگری که از جمله تعامل و هماهنگی بین دستگاه‌های دیگر به نحو مطلوب انجام می‌دهد. علی خوان پایه با اشاره به نامگذاری سال از سوی رهبری به سال رونق تولید گفت: جهادکشاورزی بخش اعظم وظایف آن تأمین مواد غذایی را برعهده دارد که وظیفه بسیار مهمی است. خوان پایه با بیان اینکه زیرساخت‌های خوبی در بخش کشاورزی شهرستان در راستای رونق تولید و ایجاد اشتغال پایدار صورت گرفته است، عنوان کرد: در شهرستان گچساران قریب بر ۱۲ هزار هکتار از اراضی این شهرستان به سیستم آبیاری نوین اجرا و یا در حال اجرا است که علاوه بر ایجاد ارزش افزوده برای کشاورزان شاهد افزایش بهره‌وری هستیم. فرماندار گچساران با بیان اینکه کشاورزی شهرستان گچساران به نسبت سال‌های گذشته تغییرات یافته است، گفت: در گذشته کشاورزان برای کشت محصول منتظر نزول الهی بودند که امروزه با ایجاد زیرساخت‌ها در بخش کشاورزی و اجرای سیستم آبیاری نوین در اراضی شهرستان این مشکل مرتفع شده است. خوانپایه با بیان اینکه در آینده به صنایع تبدیلی نیاز خواهیم داشت که این امر در دستور کار قرار گرفته است، ابراز کرد: علی‌رغم مشکلات اقتصادی موجود اقدامات خوبی در حال انجام است که جای بسی امیدواری دارد. وی خاطرنشان کرد: در سال جاری اداراتی که گزارش عملکرد پروژه‌های عمرانی خود را به فرمانداری ارجاع دهند، منابع مالی بهتری در اختیار آنها و مورد تشویق قرار می‌گیرند. هیچ فرق و تفاوتی بین اقوام قائل نمی شوم در ادامه عبدالوهاب پورالحسینی رئیس جدید جهاد کشاورزی گفت: شهرستان گچساران پتانسیل و ظرفیت بالایی در بخش کشاورزی دارد که بنده با تمام توان در خدمت توسعه کشاورزی شهرستان گچساران خواهم بود. پورالحسینی در ادامه در واکنش به حرف و حدیث‌های مطرح شده در فضای مجازی (گلایه قشقایی‌ها) گفت: من در میان قوم و ایل بزرگ قشقایی بزرگ شده‌ام و از ارادتمندان و دوستداران این ایل می‌باشم و در عمل ثابت خواهم کرد که بهتر از هرکس دیگر در خدمت شما باشم و قول می‌دهم هیچ فرق و تفاوتی بین اقوام قائل نشوم و هدفم خدمت به مردم عزیزشهرستان گچساران می‌باشد
کلمات کلیدی



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 0 نظر

شما اولین نظر دهنده باشید!

سایر اخبار
برگزدیدها