من کهگیلویه بویراحمدی هستم!

من کهگیلویه بویراحمدی هستم!

از سوی شورای عمومی فرهنگ استان و ظاهرا با محوریت مدیر کل اداره فرهنگ،موضوعی طرح شد که به نظر می رسد کمترین ارتباط با آنها و نقش و وظایف مهم اما فراموش شده شان را داشته باشد: تغییر نام استان!

در هفته کتاب و کتابخوانی از سوی متولیان امر -که کمترین اقدام موثری در این راستا انجام نداده اند-چنین جنجال بی حاصل و بلکه مخربی طرح شد و همین نکته تلخی ماجرا را دوچندان می کند. بهتر می بودبه جایشنیدن این خبر، شاهد افتتاح سالنهای تئاتر و سینما و پاتوقهای کتاب و نشستهای فکری-فرهنگی می بودیم. کهن سرزمین "کهگیلویه بویراحمد" علیرغم جمعیت و وسعت کم، از غنی ترین و مستعد ترین مناطق کشور در فرهنگ بومی و شعر و آواز و مویه ها و شروه ها و شادمانه ها و سِروهاست، اما دریغ از یک سالن درخور و مناسب برای یک اجرای آبرومند و درست موسیقی!بهتر است مسئولین محترم که آرامش استان را به هم ریخته اند به فکر انجام وظایف خود و ایجاد تحرک و نشاط در مسیر فرهنگی جامعه مصیبت زده و آسیب دیده باشند و خود عامل تشویش و تشنج و تشتت نمی شدند.

متاسفانه طرح موضوعات حساسیت برانگیز بی حاصل و بی مبنا تنها تشدید تنشهای قومی و تقویت مرزهای منطقه ای را در پی خواهد داشت. نگاهی به واکنشها و کامنتهای موافق و مخالف در سایتهای مختلف مویدی است بر تفرقه افکن بودن این پیشنهاد مشکوک! این شیطنت گرچه تلاش می شود موجه و برای تغییرات مثبت جلوه داده شود اما بی شک از جیب کسانی بیرون آمده است که فرصت چند صباحی قدرت موقت و پست و میز ریاست را غنمیتی برای تحریک احساسات مردم یافته اند تا ضمن خودنمایی و ایجاد فضا برای جولان بیشتر، از پاسخگویی در برابر مطالبات واقعی مردم طفره روند و چه بسا در پس این عقیده ها، عقده هایی نیز خفته باشد!

عدم تبیین داشته های فرهنگی و صرفا تاکید بر نقاط منفی پیشین و فعلی - که در همه جا بوده و هست- اعتماد به نفس را در بین برخی جوانانِ کمتر مطلع از بین برده و آنها را دچار نوعی خودباختگی و حقارت بی دلیل کرده است. همین احساس ضعفاست که آنها را در مواجهه با دیگران که به عمد یا سهو، تلفظ نام استان را سخت و بلکه غیر ممکن نشان می دهند در موضعی قرار می دهد که بناچار مطالبه تغییر نام استان می کنند. این مشکل در کم سوادی هموطنانی است که از جغرافیای خود بی اطلاعند و البته از کم کاری ما که خود نیز از پیشینه و تسمیه نامها بی اطلاعیم و در معرفی خود و فرهنگ و استان منفعل بوده ایم.

شاید اشاره کوتاهی به وجه تسمیه استان در این جا لازم باشد چرا که احتمالا تعدا زیادی از هم استانی ها هم از اصالت و ریشه دار بودن این نام بی خبرند. "گیلویه" سردار ایرانی قرن دوم هجری است که به عنوان یکی از اولین بزرگان ایرانی در برابر حکومت خلفای عباسی سربرداشته و طغیان کرده است و ضمن شکست لشکر عرب، چندین سال در منطقه حکمرانی می کند. به پاس بزرگی و همیت آن بزرگمرد جغرافیای وسیعی به نام کوهستان گیلویه (کوه گیلویه) خوانده شد که با مراجعه به مستندات دوره صفوی -که از دورانهای شکوفایی و عظمت منطقه بوده است - از حدود بیضا و اردکانِ فارس تا ارجانِخوزستان و از حدود سمیرمِ اصفهان تا بنادر جنوبی دیلم و گناوه ی بوشهر را در بر می گرفته است. از دیگر سو نام بویراحمد و به طور مشخص "بویر" به صورت رسمی و مکتوب در دوره تیموری عنوان شده است که به مانند همیشه همراه با حماسه و دلاوری بوده است. گرچه برخی بررسی های واژگانی و قرینه های لفظی بین دو کلمه "بویر Bowyer" که در ریشه زبانهای هندواروپایی معنای کمان ساز و کماندار دارد و نام "یاسیچ" که در فرهنگ لغت دهخدا نیز به معنی نوک و تیر پیکان آمده است ، این ارتباطات را به هزاره های قبل می رساند که باز متناسب با روح و فرهنگ حماسی مردمان این دیار می باشد منطقی می نماید. یا طبق نظر برخی دیگر محققین این کلمه ریشه در تاریخ باستان ایران داشته و اشاره به گذرگاههای بین ماد و پارس دارد. چون هنوز بررسی دقیق تر صورت نگرفته است، در همین حد به آن اشاره می شود تا از ریشه های این دو واژه ریشه دار با خبر باشیم و بدانیم در برابر آن بی تفاوت نبوده و احساس مسئولیت داشته باشیم. بدانیم این دو واژه صرفا متعلق به یک نقطه خاص و یا حتی ایل خاص هم نیست و مایه هویت و مباهات همه ماست. همچنان که همه ما "حسین پناهی دژکوه" را متعلق به خود می دانیم و او را مایه سرفرازی خود و حتی قوم لر می دانیم گرچه ایشان به طور خاص از ایل جلیل طیبی است اما همواره و با همان صفا و صداقت ذاتی اش از کهگیلویه بویراحمدی بودنش می گفت.

دوستان عزیز و هم استانی های گرامی باید توجه داشته باشند اگر به تعبیر استاد بهمن بیگی توانسته ایم بین "سه اژدها" ( فارس ، خوزستان و اصفهان) استان تشکیل بدهیم و دارای بودجه و امکانات قطعا بهتر نسبت به حالتی شویم که چند پاره و هر بخش به عنوان دور افتاده ترین نقطه هر یک از این سه استان قرار می گرفتیم، نتیجه سیاستها و رشادتهای سران و مبارزینی است که سالها در برابر فشار همسایگان ایلی و حکومتهای مرکزی تسلیم نشدند و علیرغم قلت نفرات و کمبود امکانات توانستند منطقه و هویت ما را حفظ نمایند. گرچه این سلحشوری و مقاومت در جای جای استان ما بوده است اما منصفانه به تاریخ بنگریم بیشترین نقش را در این بین بویراحمدی ها داشتند که ضمن در اختیار داشتن بیشترین گستره جغرافیایی در سرحد و گرمسیر تعداد نفوس بیشتری نیز داشته اند و سیاست ورزی منطقه بیشتر منوط و معطوف به سران ایلی آنها بود. بررسی مستندات تاریخی نشان از آن دارد که مقاومت بویراحمدی ها اصلی ترین مانع برابر زیاده خواهی برخی همسایگان ایلی برای حذف و اضمحلال تمامی ایلات و طوایف استان بوده است. منصف باشیم و بدانیم که اگر امروز ما فرزندان "کهگیلویه بویراحمد" تنها مردمانی هستیم که جغرافیای ایلی خود را بدل به جغرافیای سیاسی تحت عنوان استان نموده ایم، ثمره زحمات و خونهای بسیاری است که به راحتی نمی توان از آنها گذشت. ما وامدار و میراث دار بزرگانی هستیم که با وجود اشتباهات و خطاها، کاری بس بزرگ و سترگ انجام دادند. گرچه زمانه تغییر یافته و باید با مهربانی و خردورزی راه به پیش برد اما فراموش کردن گذشته یقینا منطق درستی ندارد و هویت تاریخی از ارکان وحدت و قدرت هر مجموعه انسانی به شمار می رود که نباید از آن چشم پوشید آن هم وقتی که شاهد تشکلهای قومی و فراکسیونهای عجیب غریب مجلسی هستیم!

اگر به صرف ثقالت عنوانی بخواهیم آن را تغییر دهیم بی شک بخش عمده ای از هویت و ارتباطات تاریخی و فرهنگی را همزمان با آن از دست خواهیم داد. به عنوان مثال چند نفر از هموطنان ما می دانند که نام اصلی و کهن "دریای عمان" کنونی، "دریای مُکران" بوده است و همین سهل انگاری و شاید گرفتاریهای دیگر، موجب تغییر نامی شده است که اکنون تمام ریشه ها و پیوندهای تاریخی و فرهنگی آن جغرافیا را از دست داده ایم. نمونه عینی و ملموس دیگری که همه ما (موافقین و مخالفین بحث جاری) با شور و تعصب پیگیر آن هستیم، نام زیبا و تاریخی خلیج فارس (دریای پارس) است که ازحدود نیم قرن پیش با شیطنت انگلیسی ها، اعراب حاشیه جنوبی کشور تلاش دارند ضمن تغییر نام تاریخی-هویتی آن ایجاد تفرقه و تنش در منطقه نمایند و یقین اگر این اتفاق بیفتد-که نباید و نخواهد افتاد- موضوع بعدی مالکیت آن خواهد بود.آیا دوستان مدعی تغییر نام استان حاضر هستند نام خلیج فارس به هر شیوه تغییریابد ؟ یا از بابت این که نام دیگر اقوام ایرانی در آن نیامده کفن بر تن نموده و خواستار تعریف نامی جامع و مانع می شوند؟گرچه متاسفانه گاه بیگاه شاهد هستیم از سوی برخی پان ترکها و همین طور اعراب خوزستان با چنین توجیهات ابلهانه و خائنانه ای به همراهی همسایگان حسود و غربی های دسیسه باز، از نامهای بی معنای مجعول برای این پهنه آبی همیشه ایرانی استفاده می کنند اما بی شک راه به جایی نخواهند برد.

این از بدیهیات تاریخ است که برخی نامها و اسامی بنا به دلایلی که در زمان خود حتما منطقی و درست بوده است تثبیت شده و اکنون نیز صرف خوش نیامدن یا تعصبات بخواهیم بی مبنا و بدون نیاز، آن را دستکاری کرده و ضمن ایجاد هزینه های همه گونه و بیش از همه هزینه های اجتماعی و فرهنگی و تبعات منطقه ای خرابی به بار بیاوریم؟ تجربه نشان داده تغییر نامهای اخیر نیز هیچ گاه نتوانسته در زبان و فرهنگ مردم جای خود را بیابد. در سطح ملی نام "کرمانشاه" که ریشه تاریخی دارد بصورت سلیقه ای و دستوری تبدیل به "باختران" شد و در نهایت باز به اصل خود بازگشت. یا در نمونه محلی آن در همین شهر یاسوج،"فلکه ساعت" به نام دیگری که می توانست زینت بخش میدان دیگری باشد، نامگذاری شد اما همه می دانیم نام جدید ،هر چند محترم و با ارزش، اما در حد یک تابلو بیشتر نیست!یا بعضا نامگذاری های جدید در مناطق و روستاها به نامهای جدید بی مبنا و از بین بردن هویت آنها که حتی مخالف و مغایر اصول جغرافیا و تاریخ و گردشگری است.

نکته عجیب ماجرا و اصرار برخی بر این پیشنهاد آنجاست که هر سه نماینده محترم استان به عنوان برآیند خواست عمومی مردم در شهرستانهای مختلف، مخالف این تغییر نام هستند و آن را اولویت استان نمی دانند. این که شخصی یا گروهی "آرزوی تغییر نام استان" داشته باشند بیشتر به یک صحبت بچه گانه و بهانه گیری می ماند تا این که بخواهد دلیلی برای این بحثها و درگیر کردن همه گونه مردم و مسولین باشد.

این استان نیاز به همدلی مردمی و سلامت و نظم و قانون اداری و استفاده از ظرفیتها و قابلیتهای منطقه ای دارد ولزوما بزک کردن به هر شکل و تحت هر نام چاره کار نیست. در سفر اخیر معاونت علمی ریاست جمهوری جناب دکتر ستاری نکات ارزشمندی در خصوص قابلیتهای بومی و منطقه ای بکر استان اشاره شد. این استان با قابلیتهای بکر فرهنگی و طبیعی زمینه سرمایه گذاری در زمینه هایی دارد که نیاز به تغییر نام ندارد و حتی صنعتی کردن و آلوده کردن آخرین پایگاه طبیعت لااقل در جنوب کشور منطقی و عاقلانه نمی نماید. اتفاقا در بحث گردشگری یکی از جاذبه های مورد توجه،طبیعت و فرهنگ اصیل و کمتر دست خورده است که استان ما در این زمینه حرفهای زیادی برای گفتن دارد. در سالیان اخیر و به خصوص یکسال اخیر تلاشهای بسیار بر مبنای نام استان شد تا در کنوانسیون گردشگری 2017 که همین بهمن ماه در تهران برگزار می شود به عنوان یکی از مقاصد مهم و جذاب گردشگری طبیعی- فرهنگی مورد توجه قرار گیرد و این نام و عنوان در حال بِرند شدن به عنوان قطب مهم گردشگری طبیعی-فرهنگی در بین سه استان بزرگ اصفهان و فارس و با درجه کمتر خوزستان است که عمدتا بر حوزه های تاریخی متمرکز است. متولیان امر که کمترین دغدغه و تلاشی در این حوزه ها نداشته و ندارند ، بدون اطلاع و در نظر گرفتن چنین تلاشها و ظرفیتهایی تمامی تلاشهای چندین ساله برای معرفی استان با همین نام و عنوان را از بین برده، به ناگاه متوجه می شوند که یکی از عمده مشکلات ریشه ای ما، همین نام ریشه دار است و به عنوان یکی از اقدامات مهم خود در راستای پیشبرد استان چنین مسائلی را مطرح می کنند: امامسئول عزیز"این راه که می روی به ترکستان است"!

به امید مهر و راستی و خرد برای بهتر شدن خود و استان زیبایمان "کهگیلویه و بویراحمد"

کلمات کلیدی



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 15 نظر

  • 1 ریحانه رضایی 1395/8/27 11:32:50

    چه فرقی بین کهگیلویه وزاگرس هست،هر دو اسم کوه هستند،اگر قراربر تعغیر باشد یک اسم خوب انتخاب کنید،که آینده گان ما دوباره به فکر تعغیرش نباشند

    پاسخ
  • 2 احسان گنجی 1395/8/27 11:19:2

    من به شخصه تعصبی روی نام فعلی ندارم و اصراری هم به تغییرش ندارم اما خب استدلالهای کسانی که مدافع این نام فعلی هستن رو خیلی ضعیف می بینم. اگه دنبال حفظ و احیای یه هویت هستن می تونن از اسم "انشان" دفاع کنن که هم تاریخی تره و میشه بهش افتخار کرد، هم ساده و مختصره و هم اسم متفاوت و باکلاسیه. اصرار روی این دو کلمه که جنبه هویت سازیش همه قومیت های استان رو پوشش نمیده خیلی متعصبانه به نظر میرسه. حتی از این نظر هم کلمه انشان اسم بهتریه چون برخلاف دو کلمه ی بویراحمد و کهگیلویه صرفاً با چند خانواده یا قومیت پیوند نخورده و پوشش دهنده همه قومیتهای استان هست.

    پاسخ
  • 3 احسان گنجی 1395/8/27 11:10:15

    آقای رسایی نسب عزیز ، ضمن عرض خسته نباشید میخواستم بدونم منابع شما برای معناهایی که برای کلمات گیلویه و بویر ذکر کردید چه منابعی هستن؟ و آیا وجود مشکلات فراوان در استان دلیل قانع کننده ایه برای اینکه به مشکل دیگری پرداخته نشه؟ به نظر شما برای حل مشکلی مثل این باید صبر کنیم تا سایر مشکلات حل بشن و بعد با خیال راحت سراغ این مشکل بریم؟ خب معلومه که این مشکلاتی که شما ذکر کردین تا یکی دو قرن دیگه م حل نمیشن!

    پاسخ
  • 4 Mohammad 1395/8/26 22:42:26

    منم با تغییر اسم کاملا موافقم یه اسم کوتاه که راحت بشه تلفظ کرد

    پاسخ
  • 5 جواب 1395/8/26 18:56:57

    من کهگیلویه و بویر احمدی نیستم....اصلا

    پاسخ
  • 6 موافق تغییر اسم استان 1395/8/26 17:9:9

    موضوع تغییر اسم استان هیییچ ربطی به تغییر نام خلیج فارس نداره.... متنی که نوشتین پر از حرفهای غیر منطقیه و گاها بی ربط با موضوعه...ظاهرا برای اینکه حرفتون رو بزنین به هرچیزی چنگ زدید. بیشتر استانهای کشور یک اسم قدیمی داشتن و در برحه ای زمان اون اسم رو تغییر دادن ایا به فرهنگ و تاریخ اونها لطمه ای وارد شده... وقتی جایی اسم استان رو بگین،به این فکر میکنن که این اسم نشان از تاریخ درخشانش داره یا اینکه به خنده دار بودن اسم استان...بله خندا دار بودن... کاش اینهمه در مقابل تغییر مقاومت نمیکردیم... جناب رسایی خواهشا متنهای زیباتونو برای خودتون نگه دارین و باعث تشویش اذهان عمونی نشین که تغییر اسم استان باعث اشوب و درگیری میشه...خواهشا این رفتار وحشیانتون رو کمی کنترل کنین....

    پاسخ
  • 7 عل 1395/8/26 16:59:29

    سلام خدمت جناب رسایی که متنی بس طولانی و گاها بی ربط با موضوع نوشتن... جناب رسایی تغییر اسم استان هیچ ربطی به موضوع خلیج فارس نداره و خواهشا موضوع تغییر اسم استان را به هرچیزی ربط ندهید...

    پاسخ
  • 8 مسعود 1395/8/26 16:50:28

    استفاده از نام کهگیلویه و بویراحمد در ذهن پایتخت نشینان و یا سایر هموطنان یه استان دور افتاده و کم توسعه با مردمی خشن را متبلور میسازد که البته به کم کاری میراث فرهنگی و گردشگری بر میگردد .بعضا با استان همسایه چهار محال و بختیاری نیز به اشتباه گرفته میشود .گاهی تعصبات باعث در جا زدن میشود.

    پاسخ
  • 9 بهزاد کاظمی 1395/8/26 16:48:13

    جناب مهندس رسایی نسب عزیز متاسفانه دفاع بد موافقان تغییر نام استان یا دست اندرکاران شروع همیشگی روند آن به استدلال های جدی تغییر نام استان ضربه های بسیاری می زند. اول) نام کهگیلویه و بویراحمد از نظر دستور زبان فارسی اشتباه می باشد و نتیجه ضرورتی سیاسی در زمان تشکیل استان و البته کم سوادی انتخاب کنندگان نظامی آن بوده است که برای حل آن ضرورت سیاسی تن به این اشتباه دستور زبانی داده اند. با توجه به اینکه بویراحمد یکی از ایلات شش گانه تشکیل دهنده قوم لر کهگیلویه می باشد نمی تواند بعنوان یکی از اجزا تشکیل دهنده کهگیلویه با کل خود واو عطف بگیرد و در درست ترین حالت زبانی باید به صورت مضاف و مضاف الیه بویراحمدِ کهگیلویه استعمال شود. این اصل بدیهی زبان فارسی را مسلمن فرماندار نظامی وقت استان تشخیص نمی داده است و برای ضرورت سیاسی نقش برجسته بویراحمد در تشکیل استان مذکور، مجبور به اضافه کردن نام بویراحمد به عنوان تقسیمات کشوری و سیاسی مصطلح آن زمان یعنی ولایات کهگیلویه شده اند. صد البته همین امروز هم بسیاری از مردم استان و حتا تحصیل کردگان مان هم تقسیمات دقیق عشایری و قومی استان را به درستی نمی شناسند و اطلاع دقیق و صحیحی از آن ندارند و طبق همان شوخی قدیمی بنده حقیر حتا مرز بویراحمد سردسیر و گرمسیر و یا حتا بویراحمد علیا و سفلی را هم به درستی بلد نیستند و مدام فریاد وا بویراحمدا سر می دهند... دوم) آن زمان که فروغی فقید درخواست تعیین نام ایران برای اسم رسمی و سیاسی کشورمان در مناسبات و مکاتبات بین المللی را مطرح نمود هم مخالفان بسیاری مدعی شدند با تغییر عنوین چندگانه پرس و پرسیا و پرشیا به ایران تمام گذشته و هویت تاریخی مان را از دست خواهیم داد و به دست فراموشی خواهیم سپرد. اما به راستی آیا حتا نشانی از آن مدعیان و مخالفان فروغی و نام ایران در ذهن کسی باقی مانده است؟ تغییر نام اشتباه استان مان نه به دلیل طولانی بودن و نه به دلیل سختی تلفظش برای سایرین و تنها به دلیل اشتباه بودنش از روز نخستی که چندان هم از آن نگذشته است نه تنها تاریخ و هویت ایل بویراحمد و سایر آن پنج ایل دیگر تشکیل دهنده کهگیلویه را از بین نخواهد برد بلکه صلابت و زیبایی نامی همچون دنا یا زاگرس دقیقن همانند نام زیبا و اصیل ایران جلا و زیبایی بیشتری به تاریخ و هویت گذشته مان خواهد داد و فزندان فردای ما همچون امروزمان که سپاسگذار فروغی فقید و انتخاب شایسته او برای نام ایران هستیم، به پدرانی که نام زیبای دنا یا زاگرس را برای استان برگزیده اند خواهند بالید و از نگرانی و تعصبات مخالفین نیز حتا یادی هم نخواهند کرد چرا که هیچ مردمی با تغییر نام هویت و تاریخ شان را از دست نداده اند حال چه برسد به تغییر نامی اشتباه و انتخاب نامی چنین زیبا به صلابت دنا و یا زاگرس. تاریخ و هویت با روشها و به دلایل دیگری ممکن است از دست برود که خود بحث مفصلی می طلبد و حضرتعالی بسیار مسلط تر بدان هستید تا بنده حقیر. سوم) این که زمان تغییر نام استان کی می تواند باشد و ضرورت امروز مان هست یا نه بحث دیگری است و با وجود آنکه بنده هم اعتقاد دارم ضرورت و اولویت نیست اما ضرری هم ندارد و هر زمان انجام شود برای تغیی آن اشتباه اول خوب خواهد بود. مابقی دلایل هم بماند برای زمان جدی تر تغییر نام استان مان...

    پاسخ
  • 10 Dena 1395/8/26 15:37:51

    هر اسمی بذارن بهتره تا اسم افتضاح الان .

    پاسخ
  • 11 طاهره 1395/8/26 15:32:14

    سلام ممنون جناب رسايي. سوالي كه اين روزها ذهن من رو مشغول كرده اينه كه بعضي از موافقين تغيير نام فرمودند از اينكه ميگوييم گچساراني هستيم و بعد سوال ميكنن گچساران كجاست؟. و ما بايد  توضيح بديم كه  بين فارس و خوزستان!!! ايا اگه اسم استان بشه زاگرس، دنا يا هر اسم ديگه اين مشكلشون حل ميشه؟ ما وقتي ميگيم ياسوج ميگن كرد هستين؟ سمت سنندج!!! مطمئناً بازهم نياز به بازكردن پرانتز هست. ما چرا بايد به خاطر بيسوادي هم وطن هامون اسم و هويت استان خودمون رو عوض كنيم؟

    پاسخ
  • 12 پوريا پورمحمدي 1395/8/26 15:1:55

    قلمت مانا باد.

    پاسخ
  • 13 حسین 1395/8/26 13:17:37

    به شدت با تغییر اسم استان موافقم.زاگرس،دنا یا هر اسم مختصر و زیباتری بهتر از این اسم مذخرفه که یه ربع طول میکشه تا تلفظش کنی...

    پاسخ
  • 14 آشنا 1395/8/26 11:24:32

    این همه قلمفرسایی بیهوده لازم نیست تا بگوییم که نام استان از فلان جا اومده و به کجا میره آقای محترم همه اینابی که گفتی کجا با تغییر نام از بین میره سفسطه چرا برای تعصب بیجا میاری چرا قبل از موضعگیری نمی اندیشی استان زیبا چه ربطی به اسمش داره اگه از تغییر میترسین از همه چی میترسین محافظه کاری و درجا زدن و اصرار روی گذشته یعنی چه

    پاسخ
  • 15 صدرا 1395/8/26 11:14:22

    موافقم تغییر پیدا کنه به زاگرس 

    پاسخ
سایر اخبار
برگزدیدها