یادداشت
گفتگو و گزارش

تناسبی بین درآمد و هزینه نشریات کهگیلویه و بویراحمد وجود ندارد/ توزیع ناعادلانه آگهی‌ها نشریات را به تعطیلی می‌کشاند

تناسبی بین درآمد و هزینه نشریات کهگیلویه و بویراحمد وجود ندارد/ توزیع ناعادلانه آگهی‌ها نشریات را به تعطیلی می‌کشاند

مطبوعات به عنوان رکن چهارم دموکراسی به رغم اهمیت جایگاه فرهنگی و اطلاع رسانی در فرایند توسعه علم وفن آوری و تکثر رسانه های نوین دچار فراز و نشیب های زیادی شده اند.

به گزارش افتونیوز به نقل از ایرنا، سرعت سریع گردش اطلاعات در رسانه های آنلاین ،خبرگزاری های پرشمار و از طرفی فعالیت سایت های خبری و فضای مجازی فراگیر چالش زیادی را برای رسانه های مکتوب فراهم کرده است.

علاوه برمقوله کندی سرعت که ذات کار رسانه های مکتوب با آن موجه است،افزوده شدن مشکلات مالی و برخی نابرابری ها بویژه در عرصه بازاریابی رسانه های مکتوب در کهگیلویه وبویراحمد را به محاق رکود برده است .

مدیر مسئول روزنامه افکارمردم در کهگیلویه وبویراحمد نبود تناسب بین درآمد و هزینه را یکی از اساسی ترین مشکل روزنامه های استان می داند امادر عین حال معتقد است که هیچ منبع مطالعه دیگری جای روزنامه و کتاب را پر نمی کند.

سیدمحمد دانشی در گفت و گو باخبرنگار ایرنا افزود: رسانه های آنلاین و فضای مجازی شرایط خاص خود را دارد اما نشریات چاپی شامل روزانه و هفته نامه ها مخاطبان خود را دارد و درصورت حمایت مالی این نوع رسانه ها همچنان می توانند فعالیت موثری داشته باشند.

وی نداشتن بیمه، مسکن، پرداخت نشدن تسهیلات، نبود منبع درآمدی، عدم درک نقش و جایگاه رسانه ها را از مشکلات صنفی اصحاب رسانه و عوامل رکود کاری نشریات مکتوب برشمرد.

این خبرنگار قدرناشناسی اصحاب رسانه از خودشان ، تفرق بین اصجاب رسانه،عدم همکاری مدیران ، فقر فرهنگی،بی توجهی به نیازهای آموزشی فنی و علمی و رعایت نکردن اخلاق حرفه ای را از مشکلات مطبوعات کهگیلویه وبویراحمد دانست.

مدیر هفته نامه آوای عشایر کهگیلویه وبویراحمد نیز دراین باره می گوید: نبود تعامل مطلوب و در عین حال یکسان با رسانه ها یکی از مشکلات صنفی برای این قشر است.

سحر بیضایی افزود: اکثر گردانندگان رسانه های مکتوب افراد بیکاری هستند که تنها منبع درآمد آنها نشریات آنهاست و از طرفی ناعادلانه بودن توزیع آگهی ها در سازمانها مشکل مالی این صنف را دوچندان می کند.

وی افزود: در کنار حمایت نشدن از محل آگهی های دولتی، تمایل به مطالعه اینترنتی فروش نشریات چاپی که هزینه مضاعفی را نیز دارند، با چالش مواجه کرده است.

سردبیر روزنامه استانی ابتکار جنوب کهگیلویه وبویراحمد هزینه های بالای چاپ، توزیع ، عدم تناسب درآمد، افزایش قیمت کاغذ، فیلم و زینک ،حقوق پرسنل و کرایه دفتر را از مهمترین مسائل مالی و صنفی رسانه های متکوب اعلام کرد.

امین وکیلی با بیان این که تنها منبع درآمد روزنامه چاپ آگهی های دولتی و خصوصی است افزود: بخش خصوصی با توجه به رکود بازار تمایلی به تبلیغات ندارد.

وی اندک بودن پروژه های عمرانی و مناقصه ها و مزایده ها را یاد آور شد وافزود: تعداد زیاد رسانه های مکتوب سهم روزنامه ها از آگهی های دولتی را بسیار ناچیز کرده است.

وکیلی پایین بودن قیمت ها آگهی های دولتی صرفنظر از عادلانه نبود توزیع آن و از طرفی تاخیر شش حتی 12ماهه هزینه آگهی را از دیگر عوامل رکود فعالیت رسانه های مکتوب بیان کرد.

سردبیر ابتکارجنوب کهگیلویه وبویراحمد تصریح کرد: در حوزه فروش روزنامه به دلیل گسترش شبکه های اجتماعی و اینترنتی استقبال مردم به خرید روزنامه بسیار کم شده است و اداره ها برای صرفه جویی در اولین گام اقدام به قطع اشتراک روزنامه می کنند.

مدیرکل فرهنگ وارشاد اسلامی کهگیلویه وبویراحمد نیز در این باره گفت: این استان از لحاظ داشتن نشریات شامل روزنانه و هفته نامه ها جزو استانهای پیشرو است اما وضعیت فعالیت نشریات با چالش های صنفی و مالی مواجه است.

رضا دهبانی پور با بیان این که حمایت اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی از مطبوعات شامل توزیع عادلانه آگهی و پرداخت یارانه است، افزود: نامتوازن بودن بازار فروش،قیمت بالای کاغذ ، چاپ و کرایه بالای مکان را از مشکلات نشریات چاپی است.

وی برلزوم همکاری سازمان ها، دستگاه های دولتی و شرکت ها برای توریع عادلانه آگهی ها تاکید کرد.

معاون فرهنگی و مطبوعاتی اداره کل ارشاد استان کهگیلویه و بویراحمد از طراحی سامانه ای از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خبر داد و افزود: با راه اندازی این سامانه تا حدودی امکان توزیع عادلانه آگهی دولتی فراهم خواهد شد.

آزاد خردمند افزود: در حال حاضر آگهی های دولتی شامل مناقصه ها و مزایده ها از سوی سازمان ها و دستگاه های اجرایی توزیع می شود و اداره کل وفرهنگ وارشاد اسلامی نیز مخالف این رویه ناعادلانه است.

وی تصریح کرد: با فعالیت سامانه جدید طراحی شده از سوی وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی زمینه برای رفع نگرانی صاحبان نشریات چاپی از توزیع ناعادلانه آگهی های دولتی فراهم خواهد شد.

خیردمند به فعالیت 52نشریه استانی شامل روزانه ، هفته نامه دوهفته نامه فصل نامه اشاره کرد و افزود:این استان از لحاظ آمار رسانه های مکتوب جزو استان بزرگ کشور است.

وی با اشاره به این نکته که مشکلات مالی نه تنها فروش بلکه تعداد شمارگان چاپی نشریات را ز کاهش داده است ، افزود: تعامل با رسانه ها و حمایت حداکثری از آنها اولویت اداره کل فرهنگ ارشاد اسلامی است.

خردمند اظهار کرد: این استان دارای چهار روزنامه و 16هفته نامه است و سایر نشریات شامل دو هفته نامه، ماهنامه و فصل نامه است. وی از تشکیل خانه مطبوعات خبر داد و گفت: خانه مطبوعات مکان خوبی برای هماهنگی، تبادل نظر و رفع مشکلات صنفی اصحاب رسانه است.

معاون فرهنگی ومطبوعاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه وبویراحمد گفت: یارانه نشریات استان تا شش ماه اول 94 پرداخت شده است.

خردمند به برگزاری اولین جشنواره مطبوعات کهگیلویه وبویراحمد درسال گذشته اشاره کرد و افزود: در این جشنواره از 22 اثر برتر با حضور محمد مهدی احمدی مدیر کل امور استان های وزارت ارشاد تجلیل شد.

خردمند برلزوم نام نویسی رسانه ها و خبرنگاران در سامانه سمان و اخذ کارت خبرنگاری سراسری اشاره کرد و گفت: تعداد سایت های مجوزدار از یک مورد در فروردین 94 به 23 سایت مجوز دار در پایان سال 94 رسیده است.

وی اظهار کرد: بعضی از رسانه های الکترونیکی که مجوز ندارند باید هر چه سریعتر در سامانه جامع جهت اخذ مجوز اقدام نمایند.

خردمند در خصوص بیمه خبرنگاران گفت: طبق قانون مدیران مسئول نشریات و خبرگزاری ها باید خبرنگاران خود را برای بیمه به تامین اجتماعی معرفی و حق بیمه آن را پرداخت کنند.

در استان 700هزار نفری کهگیلویه وبویراحمد 170خبرنگار فعالیت دارند که بیشتر این افراد با مشکلاتی نظیر بیکاری، نداشتن حقوق کافی و بیمه مواجه اند.

کلمات کلیدی



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 0 نظر

شما اولین نظر دهنده باشید!

سایر اخبار
برگزدیدها