یادداشت
گفتگو و گزارش

اقدام عجیب شبکه دنا در حذف و سانسور نام «بهمن بیگی»

اقدام عجیب شبکه دنا در حذف و سانسور نام «بهمن بیگی»

صدا و سیمای مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد در اقدامی عجیب و به آشکار‌ترین شکل ممکن اقدام به حذف نام یکی از بزرگمردان دوران معاصر کرد.

به گزارش افتونیوز، برنامه شویل دنا که هر شب کمی بعد از ساعت ۹ با حضور مهمانان مختلف و جمعی از یک گروه همگن برگزار و به صورت زنده از صدا و سیمای کهگیلویه و بویراحمد پخش می شود شب گذشته (سه شنبه شب ۱۱ تیرماه ۹۸) با حضور تعدادی از ترک زبانان ایل قشقایی برگزار شد.

این مهمانان که در صنوف مختلف اعم از اساتید دانشگاه، معلم، شاعر، ورزشکار، بازاری و ... مهمان برنامه شبکه دنا و برنامه شویل دنا بودند در فواصل مختلف برنامه به اظهار نظر درباره موضوعات متفاوت پرداختند اما از بزرگ مرد عرصه علم و فرهنگ «محمد بهمن بیگی» که از بزرگان این قوم بوده و هست سخنی به میان نیامد و به معنای دقیق تر خیلی خیلی کوتاه فقط نام وی از سوی یکی از مهانان برنامه به نام آقای ایمانی که خود را شاگرد بهمن بیگی معرفی کرد، برده شد.

به طور قطع اگر بخواهیم از یکی از بزرگان ایل قشقایی نام ببریم حتما نام بهمن بیگی اگر در صدر نباشد حتما جز نفرات بعدی خواهد بود اما به نظر می رسید صدا و سیمای استان عزم خود را برای حذف و سانسور نام بهمن بیگی جزم کرده بود.

این کار عجیب رسانه‌ای که نام ملی را یدک می کشد از دید مخاطبان پنهان نماند به گونه ای که وقتی یکی از مهمانان اشاره کوتاهی به بهمن بیگی کرد مجری برنامه عجولانه به وسط حرفهای این مهمان پرید و رشته سخن که درباره بهمن بیگی بود کوتاه شد.

مجری که خود باید پیش از همه از بهمن بیگی و خدمات وی نام می برد و خدمات آن مرد بزرگ را برمیشمرد هیچ سخنی از وی نگفت و این کار اصطلاحا «تو ذوق بینندگان شبکه می زد» البته شاید مجری این برنامه، بهمن بیگی را نمی‌شناسد و حتی اسم آن را هم نشنیده است!!!

به نظر می رسید دست اندرکاران صدا و سیمای استان پیش از این برنامه، هم عوامل برنامه و هم مهمانان را برای نام نبردن از بهمن بیگی توجیه کرده بوده و مشخص نیست دلیل این اقدام عجیب چه بود.

البته اجحاف و کوتاهی در حق بهمن بیگی زیاد بوده و تنها محدود به این سازمان نمی شود. این مرد بزرگ که به گردن استان کهگیلویه و بویراحمد حق بزرگی دارد و حتی شاگردان زیادی تربیت کرده است، در آموزش و پرورش استان که محل خدمت وی بود نیز هیچ مدرسه ای به نام بهمن بیگی نام گذاری نشده و حتی هیچ مدرسه عشایری هم به نام آن آورنده علم و فرهنگ به این دیار نبود و نیست.

البته ناگفته نماند که رئیس سابق دانشگاه یاسوج دکتر شاپور رمضانی یک تنه جور همه استان را کشید و بزرگترین کتابخانه استان که متعلق به دانشگاه یاسوج است را به نام بهمن بیگی نامگذاری کرد تا نشان دهد  که برخی فرزندان استان و عشایرزادگانی نیز هستند که قدردان بزرگانی باشند که خدمتی به این ملک و دیار کردند و آن را پاس بدارند.

انتظار از مدیرکل جدید صدا و سیمای استان که خود از شهر علم و فرهنگ و ادب «شیراز» آمده بیش از این بود و همچنان هست که یکبار برای همیشه به این اعمال سلیقه های من درآوردی و بی ریشه و دلیل برای همیشه پایان دهد. ضمن آنکه نمی توان از برخی تغییرات واقعا ملموس و در جهت مردمی شدن صدا و سیمای استان توسط «رئوف جوان» غافل شد.

بهمن بیگی حق بزرگی به گردن ما و پدرانمان دارد. وی در کتاب بخارای من ایل من درباره این استان گفته بود: در میان ایلات به ایل بویر احمد علاقه خاصی داشتم. همین که آسمان تیره می شد و دلم می گرفت پیش از هرجا به سوی بویراحمد می شتافتم.

سرزمین بویراحمد سرزمین آفتاب و ستاره بود. از توجیه علاقه ام به بویراحمد عاجزم. گمان دارم بیش از هر چیز شجاعت این مردم مجذوبم کرده است. گوینده شهیر شیراز سخاوت را شریفترین هنر آدمی می داند و من شجاعت را بالاترین می دانستم....

و در آخر به قول سعدی شیرازی: نیامد کس اندر جهان کاو بماند / مگر آن کز او نام نیکو بماند چه خواهی که نامت بود جاودان / مکن نام نیک بزرگان نهان

[caption id="attachment_48239" align="aligncenter" width="684"] عکس کتابخانه بزرگ دانشگاه یاسوج که به نام محمد بهمن بیگی نامگذاری شد[/caption]
کلمات کلیدی



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 2 نظر

  • 1 ناشناس 1398/4/12 16:36:41

    سلام . شما خودتون این برنامه را دیدید؟لطفا ببینید و بعد عجولانه مطلب بزنید . من ولی کل برنامه را دیدم . بیش از نیمی از برنامه به مدح بهمن بیگی و شیوه تعلیم و تربیت ایشان اختصاص داشت . زحمت بکشید پیج اینستاگرامی شبکه دنا را ملاحظه کنید . خلاصه ای از صحبتهای همه مهمانان در چند بخش بارگزاری شده است . به نظرم رسانه ، هر رسانه ای باید عاقل تر از افراد عادی که بدون صحت و سقم هر مطلبی را اشائه میدهند باشد . بین دیدن و شنیدن تفاوت بسیار است

    پاسخ
  • 2 همشهری 1398/4/12 12:37:29

    جای بسی تاسف هست. مطمن باشید جایگاه مرحوم بهمن بیگی در نزد مردم خاص تر و پررنگ تر خواهد بود.این گونه موضع گیری ها و کم لطفی ها هیچ خللی به جایگاه و شخصیت ایشان نخواهد زد و ما قشقایی ها به این چهره ادب و فرهنگ خود میبالیم و این کم لطفی ها را بسان گذشته به باد فراموشی خواهیم سپرد.

    پاسخ
سایر اخبار
برگزدیدها