یادداشت
گفتگو و گزارش

تغییر نام استان اختلافات منطقه‌ای و حساسیت های قومیتی را به دنبال دارد/ هویت و گذشته هر سرزمینی چراغ راهی برای آینده است

تغییر نام استان اختلافات منطقه‌ای و حساسیت های قومیتی را به دنبال دارد/ هویت و گذشته هر سرزمینی چراغ راهی برای آینده است

نماینده اسبق شهرستان های بویراحمد و دنا گفت: بجای دامن زدن به اختلافات و صحبت کردن از با هم مردن، زیباتر است از امید به آینده، زندگی، نشاط و شادابی بگوئیم.

به گزارش افتونیوز، سیدباقر موسوی جهان آباد در گفتگو با «بویر نیوز»، در واکنش به موضوع تغییر نام کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: ابتدا باید پرسید چه ضرورتی برای مطرح کردن این موضوع وجود دارد و در گذشته نیز که چنین بحثی مطرح شد گویا برخی مسئولان کشوری نمی توانستند این نام را براحتی تلفظ کنند و با برخی استان های دیگر اشتباه گرفته می شد.

نماینده مردم بویراحمد و دنا در دوره های پنجم و ششم مجلس شورای اسلامی افزود: اکنون آن دوران گذشته است و شناخت کافی از کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد و اگر کسی نمی تواند آنرا براحتی تلفظ کند اشکال از خودش است.

وی افزود: برخی مسئولین در سطوح ملی که نمی توانند اسم استان را درست تلفظ کنند ایراد از خودشان است و این موضوع نشان از بی سوادی آنهاست که باید اشکالات خودشان را برطرف کنند نه اینکه نام استان را عوض کرد.

این چهره شاخص اصلاح طلب استان با اشاره به برخی استدلال های درباره ارتباط نام استان و توسعه یافتگی آن بیان داشت: چنین موضوعاتی که نام استان عامل توسعه نیافتگی است و اگر تغییر کند اتفاقی در توسعه استان می افتد کاملا بی پایه و اساس است.

وی با بیان اینکه تصور غلطی در گذشته وجود داشت که نام مناطق با میزان توسعه یافتگی آنها در ارتباط است، اضافه کرد: مثلا برخی از مناطق توسعه نیافته کشور اسم های زیبایی دارند اما این اسامی عاملی برای توسعه آنها نشده است و برخی مناطق دیگر نیز علیرغم اینکه اسم های طولانی دارند، منطقه های توسعه یافته و برخورداری هستند.

نماینده اسبق بویراحمد به تاریخ استان گریزی زد و ابراز داشت: نام کهگیلویه و بویراحمد در کتب تاریخی این سرزمین ثبت و ضبط شده است و نشان از هویت منطقه ای، قومی و جغرافیایی مردم این مناطق است و نمی توان براحتی آنرا پاک کرد.

سیدباقر موسوی با برشمردن نیازها و اولویت های مردم، تاکید کرد: بحث تغییر نام استان باعث بروز اختلافات منطقه ای و تشدید حساسیت های قومیتی در استان می شود و نباید به عنوان مهمترین اولویت استان تلقی شود چرا که مردم نیازها و خواسته های مهمتری دارند.

وی خاطرنشان کرد: ایجاد اشتغال برای جوانان، رونق کسب و کار، خروج از رکود و تورم، ایجاد صنایع، توسعه زیرساخت های عمرانی، توجه جدی به مساله آب و محیط زیست اولویت ها و خواسته های مردم است که باید مدنظر قرار گیرد.

موسوی در ادامه بیان داشت: اگر موضوع تغییر نام استان با استدلال های منطقی و در عین وحدت و انسجام مردم مطرح می شد، قطعا از آن استقبال می کردیم اما در چنین شرایطی از مسئولان تراز اول استان می خواهم هر چه زودتر به این موضوع خاتمه دهند چرا که ادامه این فضا و تشدید اختلافات به صلاح نیست.

نماینده اسبق بویراحمد همچنین از موافقان و مخالفان این طرح خواست تا در کمال آرامش و در فضای منطقی به بحث و تبادل نظر بپردازند و گفت: باید در هر شرایطی انسجام و وحدت خود را حفظ کنیم و بدور از افراطی گری و در کمال آرامش به بحث و استدلال های منطقی بپردازیم و اجازه ندهیم این موضوع سبب نگرانی و ایجاد اختلاف شود.

وی تاکید کرد: در بحث ها باید حرمت ها رعایت شود و خارج از فضای منطقی حرفی زده نشود و شایسته است بلوغ فرهنگی و سیاسی خود را به نمایش بگذاریم.

این فعال سیاسی ابراز داشت: هویت و گذشته هر سرزمینی همانند چراغ راهی برای آینده است و معتقدم کسانی که در ژست های روشنفکری و امروزی بودن علاقه و هویت مردم را یک موضوع کهنه می پندارند و به امید پیدا کردن هویت جدید از هویت گذشته خود دست کشیده اند بر باد تکیه می زنند و این هویت جدید برایشان سرابی بیش نیست.

موسوی ادامه داد: آقایانی که مسئولیت دارند باید مراقب حرف زدنشان باشند و نباید نگاه تحقیرآمیزی نسبت به مردم استان داشته باشند و یقین بدانند مردم آماده پذیرش حرف حساب و منطقی هستند.

نماینده اسبق بویراحمد ابراز داشت: آنچه اظهر من الشمس است اینست که مردم به هویت خود علاقه مند هستند و در بحث ها و استدلال های مسئولان باید حرمت عقاید مردم در نظر گرفته شود و از تغییر نام استان کرمانشاه که بر خلاف خواست و عقیده مردم بود درس بگیرند و برخلاف نظر مردم تصمیمی گرفته نشود.

سیدباقر موسوی در پاسخ به کسانی که می گویند “وگرنه باهم می‌میریم!” نیز گفت: زیباتر از که مسئولان بجای حرف از زدن از مردن، از زندگی کردن سخن بگویند و بجای دامن زدن به اختلافات و نا امید کردن مردم از امید به آینده و نشاط و شادابی در کنارهم زندگی کردن بگویند.

وی در پایان تصریح کرد: گوش هایی که طاقت شنیدن حقیقت را نداشته باشند، بزودی از واقعیت ها سیلی خواهند خورد.

کلمات کلیدی



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 0 نظر

شما اولین نظر دهنده باشید!

سایر اخبار
برگزدیدها