-
وعده «فوقالعاده خاص» همچنان در انتظار اجرا/ فشار تورم بر دوش کارمندان دولت
ناشناس -
کنشگران مرزی
ناصر اقبالی -
از تسلی تا نمایش رنج
علی ضامنی پور -
جوشوخروش «ملت» در آرامستانها
محسن خرامین -
گفتم مرو رفتی و بد بیراه رفتی!
علیرضا کفایی -
قطع انشعاب آب در یاسوج؛ بیتوجهی آب و فاضلاب به بحران معیشتی مردم
حسن کریمی -
عروسی دختر شمخانی؛ آیینهای از تضادها و زوایای پنهان جامعه
محمد خونچمن -
در مذمت آیینهای سوگواری؛ وقتی مرگ به تماشا بدل می شود
علی ضامنی پور -
شكاف انتظارات از دكتر بهرامي
ناصر اقبالی -
فرماندار کهگیلویه و بازتعریف جلسات شورای اداری؛ از هماهنگی تا مطالبهگری جدی
ناشناس
قهوه و قهوهخانه نشینی
قهوه و قهوه خانه نشینی در ایران پدیده ای نوین و نوظهور تلقی نمی شود، این مفهوم سبقه ای تاریخی دارد و می توان سیر آن را تا پیش از عهد صفوی جستجو کرد. رواج قهوه خانه ها به شکل امروزی آن با هویت و فرهنگ و جامعه ایرانی در دوران صفویه تا حدودی متفاوت است.
در ایران طبقه متوسط اجتماعی به تقلید از فضای روشنفکری غرب و عموماً فرانسه، تلاش کرد تا محفل های اجتماعی خود را از پاتوق های اجتماعی قشر ضعیف و کارگر جامعه جدا سازد و برای این منظور قهوه خانه و کافی شاپ را به عنوان فرهنگی مدرن در برابر قهوه خانه های سنتی قرار داد. کارل اشمیت عنوان می کند قهوه نمادی ست از تمایل طبقهی شهرنشین برای لذت بردن از امنیتی که هنوز به مخاطره نیافتاده است. یورگن هابرماس آلمانی نیز بر این باور است که قهوهخانه مکانی است که جوانان بورژوا میتوانند بدون محدودیتهای خانواده، شهر یا اجتماع با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. کافهها و کافیشاپها در استان ما نیز به تبع از تغییرات فرهنگ مصرفی و استحاله شدن سبک زندگی در سطح کشور متحول شده است؛ بخشی از این تحولات را میتوان به کمک مدل نظریه حوزه عمومی "هابر ماس" تببین کرد، وی براین باورست: که قهوه خانه جایی ست برای گفت و گو و مفاهمه در باب امر روزمره و مکان و فضای تبدیل امر فردی و شخصی به امور جمعی و اجتماعی است. فرهنگ قهوه خانه یعنی شهر دارای حیات است و به گفت و گو نشسته است و به اختصار باید گفت قهوه خانه نماد بیداری و روشنگری ست. اما قهوه خانه ها در استان تنها با نظریه هابر ماس قابل تبیین نیست و دلایل جذابیت قهوه خانه برای جوانان امروزی را باید در جای دیگری جست و جو کرد. امروزه جوانان با حجم عظیمی از فشار اجتماعی و هنجاری روبه روهستند، از یک طرف حیات اجتماعی از جوانان کار، هویت و تشخص اجتماعی طلب می کند و از طرف دیگر آنها را با یک بی تفاوتی مطلق رها کرده است، در این وضعیت طبیعی ست شاهد هجوم جوانان به کافی شاپ و قهوه خانه باشیم، زیرا که در آنجا از حال و آینده شان نمی پرسند!! او را مواخذه و بازخواست نمی کنند !! و اساسا قهوه خانه محل رها شدگی و خارج شدن از جریان ناکام زندگی روزمره است !! قهوه مکانی ست که در آن میتوان از نظرها پنهان شد و از انتظارات و خواسته های اجتماعی گریخت و در انتها قهوه خانه امکانی است که از طریق آن میتوان برای زمانی کوتاه از لحظه نامطلوب کنونی فارغ و جدا شد.
نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.
- 1 پیام تسلیت جبهه اصلاحات کهگیلویه و بویراحمد به تاجزاده
- 2 توزیع ۱۰۰ تن جو دولتی بین عشایر شهرستانهای دنا و مارگون
- 3 ۹۷ متهم در بهمئی به دام پلیس افتاد
- 4 هفت هزار تن بذر اصلاحشده برای کشت پاییزه در کهگیلویه و بویراحمد تامین شد
- 5 ۹ درصد جمعیت کهگیلویه و بویراحمد سالمند است
- 6 رشد ۶ برابری کشفیات ماینرهای غیرمجاز در کهگیلویه و بویراحمد
- 7 قاچاقچی لوازم دندانپزشکی و موبایل در یاسوج نقره داغ شد
- 8 خرید و ذخیرهسازی گندم در کهگیلویه و بویراحمد بیش از ۶۰ درصد کاهش یافت
-
دعوت فرماندار بویراحمد برای حضور در مراسم باشکوه راهپیمایی ۱۳ آبان
-
کشف دو دستگاه فلزیاب و دستگیری سه متهم در شهرستان دنا
-
۱۰ طرح زیربنایی در هشتمین جلسه کارگروه امور زیربنایی کهگیلویه و بویراحمد تصویب شد
-
سرپرست ورزش و جوانان بویراحمد منصوب شد/ عکس
-
بررسی مشکلات بیش از ۱۳۰ واحد تولیدی کهگیلویه و بویراحمد در ستاد تسهیل
-
استاندار کهگیلویه و بویراحمد بر تقویت پژوهش و فناوری در دستگاهها تأکید کرد
-
سرمایهگذاری ۵۰۰ میلیارد تومانی برای تکمیل زنجیره تولید شیلات و ماهیان سردآبی در کهگیلویه و بویراحمد
-
تخریب پارک محلهای توسط شهرداری یاسوج؛ وقتی ساختمان جای نفس شهر را میگیرد/ تصاویر
-
تاجگردون: چرخه مالی حساب سرمایهگذاری نفت شفاف نیست/ ضرورت ارائه الگوی کشت متناسب با نیازهای واقعی اقلیم
-
استاندار: همه دستگاههای دولتی برای توسعه صادرات به بخش خصوصی کمک کنند/ تأکید رحمانی بر ضرورت تحول در زیرساختها و توسعه صادرات غیرنفتی
نظرات ارسالی 0 نظر
شما اولین نظر دهنده باشید!