یادداشت
گفتگو و گزارش

طرح «روحانیِ ضعیف» در دستور کار اصول‌گرایان

طرح «روحانیِ ضعیف» در دستور کار اصول‌گرایان

شواهد امر نشان می‌دهد که اصول‌گرایان برای انتخابات ریاست جمهوری سال 96 دست‌های خود را بالابرده و تسلیم شده و پذیرفته‌اند که برای رقابت با رئیس جمهور فعلی حسن روحانی شانسی ندارند و از همین‌رو احتمالا نامزد خاصی را برای رقابت با وی معرفی نخواهند کرد، اما شواهد امر حاکی از آن است که آن‌ها البته بیکار نمی‌نشینند و نمی‌توانند بپذیرند که یک حسن روحانی مقتدر و با آرای بالا ادامه ریاست جمهوری ایران را برعهده داشته باشد. به همین خاطر برخی از تمایلات سنتی این جناح مبنی بر «حضور کمتر پای صندوق‌های رای» در این مسیر خود را نشان خواهد داد. تاکتیکی که معمولا در هنگام رقابت دوقطبی و شدید با اصلاح‌طلبان نیز در دستور کار اتاق فکر آن‌ها قرار می‌گیرد. با این استدلال که در صورت برگزاری انتخابات پرشور اصلاح‌طلبان برنده بازی خواهند بود؛ اتفاقی که در یک انتخابات سرد و بدون هیجان، آرای سنتی آن‌ها که حاصل نوعی «تکلیف» است، نتیجه انتخابات را به نفع آن‌ها رقم خواهد زد. از سوی دیگر حضور برخی نامزدهای نه چندان مطرح با تعداد بالا – مانند 9 نفری که در دور دوم انتخابات دولت خاتمی از فیلتر شورای نگهبان گذشتند – اگرچه نتیجه را به روحانی واگذار خواهد کرد، اما نتیجه‌ای ضعیف است و دست روحانی رئیس جمهور دور دوم را برای مانور سیاسی باز نخواهد گذاشت. برخی شواهد در اردوگاه اصول‌گرایی نشان‌دهنده این استراتژی است؛ روحانی رئیس جمهور ضعیف.

قالیباف نمی‌آید

در حالی که اصول‌گرایان در دوره‌های گذشته گزینه‌های مطرح خود را در بوته آزمون گذاشتند و چیزی جز شکست حاصل نشد، در چندماه گذشته تلاش بسیار کرده بودند که برای انتخابات ریاست جمهور 96 یک گزینه رای‌آور و مورد پذیرش بدنه اصول‌گرایی را به این کارزار مهم بفرستند. از همین‌رو سراغ کسی رفتند که حداقل در انتخابات گذشته شکست ملایم‌تری از روحانی خورده بود؛ محمدباقر قالیباف. شهردار تهران که دو دوره حضور در انتخابات را در کارنامه داشت و مهم‌تر از آن در یک منصب مهم و در معرض دید عموم حضور داشت و همچنین ستاد انتخاباتی خود را در همه این سال‌ها فعال نگه داشته بود و در یک کلام از بقیه ظرفیت انتخاباتی بیشتری داشت. به گونه‌ای که برخی از فعالان این جناح خبر از «شرط‌گذاری» قالیباف نیز داده بودند. با این همه طبق این استراتژی جدید قالیباف نیز تصمیم گرفته که در این بازی حضور نداشته باشد و در شمار نامزدهای «رای‌شکن» قرار نگیرد. به طوری که حجت‌الاسلام سیدناصر قوامی نماینده سابق مجلس و فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به برخی نامزدهای جریان اصول‌گرا گفت: در میان کاندیداهای مطرح آنها قالیباف ظاهرا گفته نمی‌آیم، احمدی‌نژاد هم که از حضور در انتخابات منع شده است. اینها وقت ندارند چند نفر را بیاورند ببینند کدام یک رای‌آوری بیشتری دارد. نماینده مجلس ششم در خصوص دلیل عدم توفیق جلیلی به عنوان کاندیدایی که قبلا شانسش را امتحان کرده و شکست خورده بود، نیز گفت: جلیلی وقتی می‌تواند مطرح شود که چند اصول‌گرا رقیب او باشند و هیچ اصلاح‌طلبی حضور نداشته نباشد. در شرایطی که درها روی اصلاح‌طلبان بسته شده باشد، جلیلی برنده می‌شود. قوامی در خصوص سکوت اصول‌گرایان درباره استراتژی‌شان در انتخابات ریاست جمهوری هم تاکید کرد: آنها در شرایط حضور روحانی و عدم رد صلاحیت او به طور جدی وارد انتخابات نمی‌شوند.

رئیس‌جمهور کم‌رای

این نشانه‌ها البته از دید فعالان اصول‌گرا دور نمانده است. «آذر منصوری» فعال سیاسی اصلاح‌طلب در این باره گفته است:به نظرم محتمل‌ترین نوع حضور آنان در انتخابات آینده حضور با چند کاندیدا خواهد بود. این مهم است که روحانی در انتخابات۹۶ رای بیشتری نسبت به ۹۲ کسب کند. رای بیشتر قطعا حضور او را در این جایگاه مقتدرانه‌تر خواهد کرد. به همین دلیل هم فکر می‌کنم سیاست اصلی رقبای روحانی این است که روحانی اگر هم پیروز شد با رای کمتری نسبت به دور قبل به ریاست‌جمهوری برسد. به همین دلیل ممکن است کاندیداهایی را مطرح کنند که هر یک بخشی از پایگاه رای روحانی را به خود اختصاص دهند. این در کنار مجموعه‌ای از اقدامات است که قطعا با هدف ناامید کردن مردم از دولت روحانی در دستور کار خود دارند. وی البته هدف‌های دیگر را از چشم این جناح دور نمی‌بیند و می‌گوید: برای دو منظور دست به این اقدام می‌زنند. هدف اول قطعا این است که شاید انتخابات ۸۴ تکرار شود. یعنی به دور دوم کشیده شود و پیروزی آن انتخابات برایشان تکرار شود که البته به نظر من قیاس ۹۶ با ۸۴ قیاس مع‌الفارقی است و به نظرم با توجه به وضعیت موجود به نتیجه مورد دلخواه نخواهند رسید. هدف دوم همان طور که گفتم این است که روحانی رئیس‌جمهور باشد، اما نه رئیس‌جمهوری قوی‌تر از چهار سال اول، بلکه رئیس‌جمهوری با آرای کمتر که توان کمتری هم داشته باشد و در نهایت انتخابات ۱۴۰۰ و نیز انتخابات دیگر به نظرم هدف اصلی است.

بقیه اصول‌گرایان هم می‌توانند بیایند

در حالی که محمدرضا باهنر فعال سیاسی اصول‌گرا با هدف اجماع روی یک نامزد گفته بود که کسانی که در انتخابات‌های گذشته حضور داشتند، بهتر است دیگر در عرصه حاضر نشوند، آیت الله موحدی کرمانی حرف او را رد می‌کند و می‌گوید که بقیه هم می‌توانند در این میدان حاضر شوند. دبیر کل جامعه روحانیت مبارز در پاسخ به سوالی مبنی بر واکنش وی نسبت به سخنان اخیر باهنر مبنی بر خودداری گروهی از داوطلبین برای انتخابات ریاست‌جمهوری اظهار داشت: فرقی ندارد که فرد مورد نظر در دوره‌های قبلی شرکت کرده یا نکرده باشد.

منبع:روزنامه همدلی

کلمات کلیدی



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 0 نظر

شما اولین نظر دهنده باشید!

سایر اخبار
برگزدیدها