یادداشت
گفتگو و گزارش

مهاجرانی که صحت سرشماری را مخدوش کرده‌اند/ نارضایتی فرماندار بویراحمد از روند سرشماری نفوس و مسکن

مهاجرانی که صحت سرشماری را مخدوش کرده‌اند/ نارضایتی فرماندار بویراحمد از روند سرشماری نفوس و مسکن

فرماندار بویراحمد اگر چه طرح دغدغه هایش در روز تخست سرشماری را شیطنت رسانه ای خواند اما در روز آخر سرشماری باز حرفهایش را تکرار کرد و از عدم ثبت حدود ۳۰ هزار نفر از جمعیت شهرستان تحت مدیریتش خبر داد؛ او تلویحا” گفته است که جمعیت مهاجر بویراحمد در لیست سایر شهرستانها ثبت شدند و این خیانت بزرگی است.

در آخرین روزهای سرشماری نفوس و مسکن سراسری، فرماندار بویراحمد از تحقق نگرانی‌هایش پیرامون سلامت آمار خروجی از سرشماری‌ها گفت و آنگونه که پیش‌بینی کردم، حق این شهرستان ضایع شده است.

محمدکاظم نظری در روز نخست شروع سرشماری نفوس و مسکن در این استان نگرانی خودش را از عدم ثبت همه جمعیت شهرستان بویراحمد اعلام کرد و گفت: ۲۰ درصد جمعیت شهرستان بویراحمد، از سایر شهرستان‌ها مهاجر شدند که در سرشماری اخیر تمایلی به انتخاب این شهرستان به عنوان محل زندگی ندارند و جز آمار سایر شهرستان‌ها لحاظ می‌شوند.

حرفهای روز اول و آخر فرماندار بویراحمد

فرماندار بویراحمد که البته این حرف‌هایش در روز نخست سرشماری را تا حد زیادی تکذیب کرد و آن را شیطنت رسانه‌ای خواند، اینک در آخرین روزهای سرشماری بار دیگر حرف‌هایش را تکرار کرد و گفت: برخی افراد به رغم اینکه در این شهرستان ساکن بوده و زندگی می‌کنند، خود را جزء این شهرستان ندانسته و در سرشماری شهرستان بویراحمد ثبت‌نام نکرده‌اند او که به گفته خودش از روند سرشماری نفوس و مسکن راضی نیست، مدعی شد که حدود ۳۰ هزار نفر از جمعیت شهرستان بویراحمد در سرشماری اخیر ثبت نشده است.

با تمدید زمان سرشماری جلوی جابجایی جمعیت را بگیرید

او این کار را به خیانتی بزرگ تشبیه کرد و گفت که متأسفانه با این آمار اشتباه باید برای پنج‌سال آینده شهرستان برنامه‌ریزی کنیم. او که جمعیت واقعی شهرستان بویراحمد را حدود ۳۰۰ هزار نفر و آمار فعلی سرشماری را حدود ۲۷۱ هزار نفر اعلام کرد، از مسئولان خواست تا با تمدید زمان سرشماری، افرادی که در این شهرستان زندگی می‌کنند ولی به هر دلیلی آمار آن‌ها ثبت نشده یا جابجا شده، مجددا” ثبت‌نام شوند.

متولیان این نگرانی فرماندار را نادرست میدانند

این در حالی است که علی شهابی‌نسب متولی اصلی سرشماری نفوس و مسکن در کهگیلویه و بویراحمد در روزهای نخست سرشماری، بیان این شبهه از سوی فرماندار را نادرست خواند و از امکان‌ناپذیر بودن جابجایی جمعیت و ثبت آمار ساکنین شهرستان بویراحمد به اسم سایر شهرستان‌ها خبر داد. موضوعی که فرماندار بویراحمد تلویحا” در مورد آن می‌گوید که البته در آغاز کار چنین نتیجه‌ای را پیش‌بینی و عنوان کردیم اما برخی دوستان با ادبیاتی نادرست با ما برخورد کردند و گفتند شما اشتباه می‌کنید و دغدغه شما بی‌مورد است اما امروز می‌بینیم این اتفاق افتاده است.

همه مردم، آمار درستی به مأموران ارائه ندادند

وی همچنین در گفت‌وگو با فارس ضمن گلایه از عدم همکاری مردم با ماموران سرشماری نفوس و مسکن، گفت: هر چند این تعداد نسبت به سرشماری سال ۹۰ افزایش داشته (سال ۹۰ حدود ۲۴۳ هزار و ۷۷۱ نفر در سرشماری ثبت‌نام کردند) اما هنوز همه مردم آمار درستی به ماموران ارائه نداده‌اند. این مسوول با تاکید بر توجه و حساسیت رسانه‌ها به این موضوع، از اصحاب رسانه خواست عدم شرکت مردم را پیگیری کرده و با ارائه راهکار موثر مسوولان را در این امر یاری کنند. نظری با بیان اینکه آمارگیری بازده خوبی نداشته، این موضوع را نیازمند توجه و تلاش بیشتر مسوولان دانست و گفت: مسوولان باید این موضوع را با جدیت دنبال کرده و اگر لازم باشد با تمدید زمان ثبت‌نام افرادی که ثبت‌نام نکرده‌اند را شناسایی و ثبت‌نام کنیم. این نگرانی جدی فرماندار بویراحمد و قاطعیت مسئولان سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در رد این نگرانی موضوعی است که نمی‌شود به همین راحتی از آن گذشت؛ موضوعی که صحت رسمی‌ترین و موثق‌ترین آمار این مملکت را زیر سؤال می‌برد. در سالهای اخیر جمعیت بسیار زیادی از شهرستان کهگیلویه به شهر یاسوج و حومه آن مهاجرت کرده است که همواره مسئولان شهرستان بویراحمد این نگرانی را دارند که این جمعیت در آمارها لحاظ نمی شود و مهاجرین شهرستان محل تولد را به ویژه در سامانه سرشماری نفوس و مسکن انتخاب می کنند و بنابراین همیشه جمعیت واقعی شهرستان بویراحمد کمتر از میزان واقعی آن است.

گزارش:کریم بنام

کلمات کلیدی



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 0 نظر

شما اولین نظر دهنده باشید!

سایر اخبار
برگزدیدها