یادداشت
گفتگو و گزارش

طرح يک پرسش از رییس جمهور

طرح يک پرسش از رییس جمهور

اولین‌بار نیست که صحبت از تغییر نام استان «کهگیلویه و بویراحمد» به ميان مى آيد. در هفته‌ هاى گذشته باردیگر اين بحث مطرح شد وشورای فرهنگ عمومی كهگيلويه وبويراحمد نشستى را با موضوع تغيير نام را در دستور كارخود داشت، حالا خبراين نشست، بازار بحث ميان موافقان و مخالفان را داغ كرده و هریک از آنها به خصوص در فضای مجازی در تلاش برای کسب آرای بیشترى براى به ثمر رساندن اهدافشان هستند.

ماجرا از اين قرار است كه در خبرها، موافقت اوليه شورای فرهنگ عمومی استان با تغییر نام «کهگیلویه و بویراحمد» منتشر شد و در هفته گذشته استاندار و امام جمعه، نماينده هاى مجلس، استادان دانشگاه و ريش سفيدان و بزرگان ايلات و طوايف استان اظهاراتشان را اعلام کردند. هرچند هنوز طرح تصویب نشده و فعلا بحث‌ها در سطح منطقه اى آغاز شده اما مردم استان را به تحرک واداشته است.

مخالفان تغيير نام می‌گویند نام استان بخشی از هویت و گذشته آنهاست و در صورتی که نام این منطقه کنار گذاشته شود، تاریخ و هویت آنها هم پایمال می‌شود. تعدادی از این مخالفان با تشکیل گروه‌‌هایی در فضای مجازی که یکی از آنها نزدیک به پنج هزار نفر عضو دارد، نگرانی خود را نسبت به این موضوع اعلام کرده و خواستار جلوگیری از این کار هستند تا جايى كه اعلام مخالفت به ساير استان هاى لرنشين مجاور هم رسيده است، فرماندار مرکز استان هم در صحبتی که در میان خبرنگاران داشته، گفته است که این طرح می‌تواند در سطح استان اختلاف‌ و شکاف‌ ایجاد ‌کند‌ و به صلاح‌ نیست‌ بخاطر چنین‌ موضوعی‌ فضای آرام استان ‌دچار خدشه‌ شود. در مقابل، موافقان تغییر نام استان پیشنهادهایی نیز برای اسم جدید داده‌اند از جمله «زاگرس» و «دنا» را داده اند و علت اين تصميم را درازى نوشتارى نام و تلفظ سنگين آن مى داند. در اين ميان موضوع دیگری هم در تابستان امسال و همزمان با سفر رئیس جمهورى به استان کهگیلویه و بویراحمد اتفاق افتاد که اشاره به آن خالی از لطف نیست. بعد از تشریف فرمایی آقای روحانی به استان، ایشان به سخنرانی در میان مردم پرداخت. تلفظ نام کهگیلویه و بویراحمد برایشان سخت بود وحتی در خبرها آمد که چندین‌بار از عنوان «استان یاسوج» به جای کهگیلویه و بویراحمد استفاده کرده‌اند. این موضوع پس از مطرح شدن تغییر نام استان مدتی است ذهن من را خود مشغول کرده است، دوست دارم به عنوان فردی از دوستداران این سرزمین، این پرسش را از رئیس جمهورى محترم داشته باشم که آیا تلفظ سخت نام استان، باعث نشده است که دولت این موضوع را به مسئولان استانى درميان بگذارد یا پیشنهاد و امرى در این زمینه داده شده باشید تا شورای فرهنگ عمومی استان قبل از مطالعه جدی و بررسى راه كارها اقدام به تصمیم‌گیری برای تغییر نام كند؟

من يك كهگيلويه وبويراحمدى هستم و بيش از ٢ دهه است كه به صورت تخصصی در زمینه عکاسی مردم نگارانه و ثبت تصویر از عشایر و روستاها به گوشه و کنار استان سفر کرده‌ام. این روزها شاهد نگرانی مردمی هستم که نام استان را نشانه‌ای از هویت خود می‌دانند. مردم این منطقه دارای تعصبات اجتماعی قوی هستند و نسبت به هویت و فرهنگ خود تعلق خاطر دارند. با توجه به اين مسئله، هر تغییری در این زمینه باید با مطالعه صورت گيرد. امیدوارم، خواستگاه فرهنگى و هويت اجتماعى استان در واكنش هاى كشورى لحاظ شود.

(این مطلب در روزنامه شهروند، شنبه ٦ آذرماه شماره ١٠٠١ منتشر شده است)

unnamed-1 unnamed

 
کلمات کلیدی



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 1 نظر

  • 1 هم استانی تهران نشین 1395/9/8 17:48:23

    ای بابا ازین آقای غفاری چه آدم عجیب و لجبازیست ایشان چرا با تغییر مخالفی آیا نگران از دست دادن اصالتی؟ یا تحریک شده ای؟ چگونه تاریخ یک استان که غنی هم نیست با تغییر اسم از بین می رود؟ عجب

    پاسخ
سایر اخبار
برگزدیدها