یادداشت
گفتگو و گزارش

مزایده اسفند؛ دموکراسی ککاگری و سدی به نام «جمالی»

مزایده اسفند؛ دموکراسی ککاگری و سدی به نام «جمالی»

تب انتخابات با سپری شدن ماه های منتهی به کارزار در حال افزایش است و فضای استان روز به روز ملتهب تر میشود .

برای این نوشته اندکی از دموکراسی سخن میگوییم و بعد درد و دلی را بیان میکنیم.

دموکراسی موجود در کشور ما نوعی خاص از دموکراسی است. دموکراسی شیوه های متفاوتی دارد و دموکراسی موجود در کشور ما نیز خود یکی از انواع شیوه های اجرای دموکراسی است.

در باب دموکراسی دانشمندان زیادی سخن گفته اند .

ارسطو پدر علم سیاست که برای زمام امور رای و دخالت همه مردم را نمی پذیرد و حکومت فاسدی که رفاه عمومی را نادیده میگیرد آنرا دموکراسی مینامد. گرچه دموکراسی در ابتدا جدال بین آزادی و برابری مردم بود ؛ گاه دموکراسی در معنای آزادی تبلور می یافت و گاه آزادی نیز جای خود را با برابری عوض می نمود.

نظام سیاسی حاکم بر ایران متناسب با شعار اصیل خود ؛ استقلال آزادی جمهوری اسلامی ، دموکراسی از نوع جمهوری اسلامی دارد . اما فارغ از دموکراسی موجود در ایران به فضای استان می نگریم تا بلکه بتوانیم اندکی از دین خود را در این راستا اَدا کنیم :

دموکراسی برگرفته از واژه های یونانی دموس (demos) به معنای مردم و (cratia) به معنای قدرت، که در اصل حاکمیت مردم را در نظر دارد و غایت اصلی دموکراسی نیز همین است .در دنیای مدرن یا بصورت مستقیم در رژیم های متفاوت اثر گذار است . فضای سیاسی استان ما بگونه ای است که نه تنها دموکراسی حسنی برای ما نمی تواند داشته باشد بلکه آواری از معایب را برای ما به ارمغان می آورد.

فقر ،بیکاری ،اعتیاد، عدم توسعه و درنهایت ضعف احزاب و قدرت گروه فشار از جمله عواملی هستند برای انتخاب ناکارآمد ترین افراد برای کرسی های نمایندگی این خطه!

اغلب افراد حاضر در صحنه انتخابات با شناخت خلاء های موجود شعارهایی را مطرح می نمایند که از عهده یک نماینده مجلس خارج می باشد .

از طریق این شعارها توده ای را پشتوانه خود قرار میدهند که عموما ثروت زیادی هم دارند و رای را کالایی می نگرند و به مزایده گذارده میشود و هرکدام پول بیشتر بپردازد برنده این مزایده خواهد بود .

التهاب عمومی بالا میرود و باعث بوجود آمدن شوق کاذب در میان مردم میشود که معضلاتی از جمله بالا بردن هزینه انتخابات از خزانه دولت را داراست . و اگر این شوق مرزها را بگسلد خطر آسیب اموال در اماکن عمومی میشود .نزاع ها بالا بگیرد تردید ها در صحت نتایج انتخابات افزایش می یابد .استانداری استان کهگیلویه و بویراحمد در سه حوزه انتخابیه خود امتحان سنگینی را پیش رو دارد .

حداقل مسئولیت، همان صحت انتخابات است باید بدون شائبه بوجود آید .

معاونت سیاسی و امنیتی استانداری در این زمان حساس تحت فشار و هجمه ها از سوی گروه هایی به طرز مشکوکی است .

در زمان حرکت کارناوال ها و حضور فعال انتخاباتی ها در مراسم های فاتحه خوانی معنای دموکراسی را به مضحک ترین شیوه ممکن تعریف میکنند. آنان تاکتیک انتخاباتیشان در معنای دموکراسی " ککاگری" است نهایت تلاش خود را برای فشار به استانداری در راستای منافع خود به کارگرفته اند . اخیرا معاونت سیاسی امنیتی استانداری را مورد هجمه قرار داده اند . بوی بهبود از این اوضاع به مشام نمی رسد. گرچه امیدواریم این هجمه ها بی اثر باشند .چرا که منصوب استانداری در معاونت سیاسی امنیتی استانداری کهگیلویه و بویراحمد فردی خوش سابقه از جهت علمی و کارایی بوده.حاج احد جمالی خروجی انقلاب بوده و ایشان خود رزمنده ۸ سال دفاع مقدس ونیز برادر دو شهید است.

همچنین یک بام و دو هوای انتخاباتی ها مشخصا در پی سیاست فشار برای باج خواهی هستند که با حضور چهره ای چون «جمالی» در کسوت  معاون سیاسی و رئیس ستاد انتخابات طبیعتا باید بی اثر باشد .بهانه آنان در حال حاضر بومی گری است .خنده آور است چون میدانیم مراد آن ها چیست . آنان نه دغدغه بومی دارند و نه دغدغه غیر بومی ،منتظرند مجهولات معادله استانداری پر شود و به منصوب این معادله بتازند تا شاید نفعی از آن عایدشان گردد.

امید داریم برای رسیدن به اهداف غیر قانونی و غیر اخلاقی خود ناکام بمانند و انتخابات اسفند ما با حضور حاج احد جمالی با سلامت کامل به پایان برسد و ایشان نیز از این امتحان دشوار سربلند به کار خود ادامه دهند.

کلمات کلیدی



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 0 نظر

شما اولین نظر دهنده باشید!

سایر اخبار
برگزدیدها