یادداشت
گفتگو و گزارش

خشنونت کلامی در فضای مجازی

خشنونت کلامی در فضای مجازی

کسانی که در فضای اینترنتی حضور دارند، روزانه با پرخاش های کلامی زیادی مواجه میشوند.بنا به اهمیت مساله در مورد ان بحث خواهم کرد. و دوست دارم همه دوستان با تامل این مطلب را بخوانند و در مورد ان صحبت کنند .چون احساس کردم موضوع مهمی است به ان پرداخته ایم.حداقل تایپ ان در صفحه کوچک گوشی زحمت زیادی داشت.

یکی از لایه های زیر خشونت ،پرخاشگری کلامی است.که در اغاز در ذهن شکل می گیردو بر اساس گفتمان فرهنگی جامعه بنیان نهاده میشود.در واقع روشهای خشونت ورزی را باید در ساختار فیزیکی-فرهنگی جامعه جستجو کرد.

خشونت های "روانی-کلامی"همواره در ساختار فرهنگی جامعه پنهان مانده است و قربانیان زیادی می گیرد.اساسا خشنونت ورزی به شیوه کلامی و از طریق ازار زبانی به گفتمان فرهنگی جامعه باز می گردد. از اینرو مضامین ان برخاسته از همین ساختار است.

انتقاد تند و یا غُر زدن را نوعی خشونت ‌کلامی می دانند.تحقیر ،اهانت، همیشه نوعی رنج روانی را به دنبال دارد.

خشونت تجلی افراطی و شدید خشم و عصبانیت است که به صورت احساسی یا کلامی در نظر گرفته میشود.عنصر ذاتی خشنونت را پرخاشگری شکل می دهد که میتوان ان را بعنوان واکنش ارادی یک فرد یا گروه در تحمیل و وارد ساختن درد و رنج به افراد دیگر دانست.

پرخاشگری یکی از مشکلات جدی فرهنگی ما در تمام سطوح جامعه است و بسیاری از رفتارها با وجود اینکه به اسیب جسمی منجر نمیشوند، اما پرخاشگری محسوب میشوند، مثل پرخاشگری کلامی که مقدمه خشنونت فیزیکی است.و در بلند مدت سبب بیماریهای جسمانی و یا روان تنی در افراد می گردند.

"بی ادبی"کلامی یکی از نخستین شیوه های خشنونت ورزی است .در واقع هر جا سخن از انسان است ، اثری از خصایص او نظیر ادب و بی ادبی به چشم میخورد.یکی از خشونتهای کلامی که در دسته" بی ادبی " قرار میگیرد "ناسزا" است.هر ناسزا شامل یک روان اسیب دیده و اسیب زا ،اوهام ، امیال ؛رازها؛ادراکات ،احساسات و هیجانهای است که در رفتار و حالات و گفتار فرد ناسزا گو طنین می اندازد.و نمونه های ناسزا شامل کنایه ها ، تشبیه ها ، ایما و اشاره ها ی حسی -حرکتی ، نفرین ها ، تیکه ها ، سرزنش ها ، تحقیرها ، بدگویی ها یا همه اینها است که یک‌جا و با هم‌درون فکنی یا برون فکنی میشوند.

واژه های تخصصی در رابطه با خشونت کلامی وارد فرهنگ اینترنتی شده است.مثل " اوباش اینترنتی" و "ترول " و " پیامهای اتشین".

ترول به افرادی گفته میشود که با رفتار مخرب به دنبال جلب نظر دیگران ، ایجاد تشنج و بیان مطالب محرک و توهین امیز در خصوص چهره های مشهور هستند.

اوباش فردی است که پیامهای را ارسال میکند که حاوی مطالب ناراحت کننده یا جنجال برانگیزی است مثلا در حالی که جمع اینترنتی با حسن نیت بحثی را دنبال می کنند .اوباش اینترنتی با تحریک سایرین و یا با پیش کشیدن بحث های نامربوط یا توهین امیز به دنبال مطرح کردن خود و کسب توجه و متشنج کردن فضای گفتگو است.

پیام های اتشین نیز دسته ای از پیامها هستند که در بین گفتگوها رد و بدل میشوند و حاوی و اثر تهاجمی اند و به منظور برهم زدن گفتگو بیان میشوند.

برای اینکه ما به یک فضای پاک گفتگو و روانی ارام برسیم لازم است به موارد بالا توجه ویژه ای بنمایم .و خود و شخصیت مان را با شاخص های ان منبطق نمایم. امیدوارم‌که در بین دوستان موثر بیفتد.

*روانشناس و عضو هیئت علمی دانشگاه
کلمات کلیدی



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 0 نظر

شما اولین نظر دهنده باشید!

سایر اخبار
برگزدیدها