-
پرسشهای صریح در باره سقوط بالگرد رئیسی
یادداشت سایر رسانه ها
-
تقصیر را گردن مسئولین قبلی نیندازید!
میلاد یزدانپناه
-
انتظار توسعه کهگیلویه بزرگ با نمایندگی موحد سرابی بیش نیست
سید علیرضا تقوی دوست
-
واکنش فعال اجتماعی به خبر شکایت موحد از وزارت نفت/ چه اتفاقی برای امید و اعتماد عمومی میافتد؟!
رفعت کاظمی
-
پشت پرده حاشیه سازی ها علیه هلال احمر کهگیلویه و بویراحمد/ لطفا ما را متفاوت ببینید
محمد رخ فیروز
-
آقای استاندار زمان خداحافظی فرا نرسیده است؟
محمد نجفی نژاد
-
یاسوج فاقد المانهایی با موضوعات ادبی و فرهنگی است
یادداشت مخاطبان
-
سعدی؛ جامعهشناسی شاعر
امراله نصرالهی
-
از زندگی تا مرگ؛ در سوگ برادر/ «جمال» همه دار و ندار ما بود
محمد طاهر اکوانیان
-
انتخابات در کهگیلویه و مسئولیت جامعه (قسمت دوم)
نوروز پرندوار
- «پل چهارم بشار یاسوج» همچنان در پیچ و خم وعدهها
- آفت پروانه سفید برگخوار درختان تنومند زاگرس را به زانو در میآورد / ابتلای ۶۰ هزار هکتار جنگلهای کهگیلویه به آفت
- روایت کوتاه اَفتونیوز از زندگی پر مشقت مادر دهدشتی و دو فرزند معلولاش
- حال و روز جنگل های زاگرس خوب نیست/ امکان زادآوری درختان آن را به صفر رسیده است/قُرق بانی منطقی نیست
- حمله ملخ ها به روستای« جلاله» / ماجرا چیست؟
- خانههای دولتی دهدشت در قُرق یک لیست ۳۰ نفره/ راه و شهرسازی کهگیلویه آییننامه تخلیه منازل سازمانی را مطالعه کند
- آخرین اخبار از بیماری تب مالت در دیشموک
- امید معتمدی: شعر من زاییده «عشق» و«تنهایی» است/ اعتقادی به انتخاب اسم برای اشعارم ندارم/ با نوشتار زبان لری به دستورالعمل دستور فارسی مخالفم
- کاسبی با سلامت شهروندان با کلینیکهای غیرمجاز در یاسوج/ به نام زیبایی به کام سودجویان
- ابتلای بیش از ۴۰ نفر از اهالی روستای«رودریش» به یک بیماری/ «دیشموک» در تسخیر « تب مالت»
روشنبینی و تحجر؛ نسبتها و ریشههای تاریخی
تحجر از ریشه حجر است و میتوان آن را نوعی جمود و سنگوارگی دانست، نوعی ایستایی، تصلب دانست. اصولا تحجر یکی از موانع مهم آزاداندیشی است. نباید در به کار بردن این تعبیر، دچار سوء برداشت های یک طرفه شد. تحجر و تصلب منفی در عقاید دینی همان قدر مذموم است که تصلب بر جزم های روشنفکری! آدمی در مواجهه با مفاهیم و پدیده ها، آن گاه دچار تحجر می شود که به قشر و پوسته این مفاهیم توجه و از حقیقت و محتوای آن ها غفلت کند. انسان قشری و متحجر، فقط پوسته و پدیدارها را میبیند و هیچ فهمی از ذات پدیده ها ندارد. لذا به هیچ وجه قائل به گفتگو نیست و وقتی انسان قائل به گفت و گو نباشد و فهم ناقص خود را به منزله فهم برتر تلقی کند و تن به گفتگو هم ندهد، لاجرم دست به تکفیر دیگران می زند و این خود یکی از دلایل مهمی است که تحجر را در مقابل آزاداندیشی قرار می دهد.
استاد مطهری، تحجر و جمود را دو روی یک سکه می داند. ایشان شناخت لایه ها، دقایق و حتی دگرگونی های یک اصطلاح در تاریخ بشر، نهایت امر مفهوم شناسی و تصور فراگیر و عمیق از آن ها است، استاد منشا بسیاری از کج فهمی ها و سطحی نگری هایی که در حوزه بینش ها و گرایش های دینی و حتی فلسفی -- عرفانی به وجود آمده است را عدم درک و دریافت شفاف و همه جانبه ی تصوری و سپس تصدیقی آن ها می داند که مایه ی قلب، تحریف حقایق، انحراف معرفتی و کژ روی های رفتاری شده است، برای مثال در حوزه موضوعات اعتقادی، عدم تصور عمیق و روشن از «مفهوم خدا» و در حوزه ی اخلاق و ارزش های دینی و تربیتی، فقدان درک و تجزیه و تحلیل عام و دقیق از اخلاق اسلامی، عرفان اسلامی و مفاهیمی چون زهد، توکل، صبر، شرح صدر، انتظار و... و در حوزه احکام و شریعت، عدم برداشت و تفسیر منطقی و جامع نگرانه از فقه و فرآیند مرتبط و به هم پیوسته فقه عبادی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی، عاملی شده تا اسلام را در چارچوب های محدود و قالب های از هم گسسته تفسیر نمایند و از جاودانگی و جهان شمولی آن غافل گردند و در فرجام، پیوست اندام واره و متعامل عقاید، اخلاق و اعمال را به گسست تبدیل نمایند و بین جهان بینی و ایدیولوژی اسلامی از یک سو و معرفت و منطق از سوی دیگر و حوزه ی آموزه های معرفتی و تربیتی و اجتماعی، چالش و شکاف عمیق ایجاد نمایند که خود، بن مایه ی بسیاری از انحراف اندیشی ها، تحریف گروی ها و نفاق ورزی های تاریخی شده است و چه بسیار که تحجراندیشی و جمودباوری و تجددگرایی کهنه و نو، سرچشمه هایش را در نشناختن مفهوم ها و دریافت نکردن تصوری و تصدیقی معالم و معارف اسلامی داشته است و شگفت و شگرف زا است که بدانیم و بیابیم «تحجر» به معنای ایستایی، تحول ناپذیری، جمود و برنتابیدن فرهنگ و ارزش های حق و متعالی است که هم در ساحت بینش و دانش (تحجر) و هم در حوزه گرایش و رفتار (جمود) بروز و ظهور دارد و عقل و دل و ابزارهای معرفت یاب و منابع شناخت زا را نیز شامل می گردد
آزاداندیشی همان گونه که پیداست، ترکیبی است از آزادی و اندیشیدن. تحجر هم با آزادی و هم اندیشه و تفکر مخالف است؛ بدین نحو که اگر در جامعه ای تحجر حاکم شد، راه بر ابراز هر گونه عقیده مخالف بسته خواهد شد و رواداری تا حد زیادی در مواجهه با افکار مخالف کاهش پیدا خواهد کرد. نتیجه طبیعی حاکمیت تحجر، نابردباری سیاسی و اجتماعی است؛ لذا تحجر در ضدت کامل با آزادی قرار دارد. همچنین تحجر، دشمن اندیشیدن هم هست. اصولا تحجر و قشریگری، نوعی توقف در سطح ظواهر و پدیدارهاست، حال آنکه تفکر و اندیشیدن، حرکتی است عمقی که از سطح پدیدارها گذر میکند و باطن آن ها را می کاود.
* دانش آموخته رشته حقوق دانشگاه علامه طباطبایی
نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.
- 1 بزرگداشت شهدای خدمت برگزار می شود/+زمان و مکان
- 2 افزایش ۳۵ درصدی اعتبارات دانشگاه علوم پزشکی یاسوج در حوزه بهداشتی
- 3 محکومیت یک موسسه دندان پزشکی در یاسوج
- 4 روایت رئیس سازمان امور عشایر کشور از بازدید شهید رئیسی از کارخانه قند یاسوج
- 5 ثبت نام۸۶۶۴ مادر دارای سه فرزند در صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان کهگیلویه و بویراحمد
- 6 برگزاری انتخابات سازمانهای مردم نهاد کهگیلویه و بویراحمد
- 7 ۳ هزار و ۲٠٠ شهروند کم شنوا یا ناشنوا در کهگیلویه و بویراحمد داریم
- 8 واحدهای تولیدی کهگیلویه و بویراحمد با مشکل نبود نقدینگی مواجهند
- میدانداری میانهروها و مستقلین در بهارستان/ صحبتهای منتخبین تبریز، اردکان و بویراحمد
- شعب نمایندگان استان در مجلس مشخص شد/ آییننامه مجلس درباره بررسی اعتبارنامه نمایندگان چه میگوید؟
- انتصاب فرمانده جدید ناحیه مقاومت بسیج باشت/ درخواست امام جمعه از جانشین سپاه فتح چه بود؟
- قطعی و نوسان برق در گچساران مردم را کلافه کرد/ تابستان سخت در انتظار گچساران؟!
- آقای موحد؛ از دست دوستانت به دشمنان پناه ببر!
- احیای ۶۴ واحد صنعتی در کهگیلویه و بویراحمد در دولت سیزدهم
- اربابان احزاب سیاسی اصولگرای استان برای انتخابات ریاست جمهوری به خط می شوند
- آبرسانی به ۱۰۷ روستای استان از محل اعتبارات محرومیت زدایی
- اجرای سد آبریز نیازمند ۳ هزار میلیارد تومان است
- تکیه قالیباف با ۱۹۸ رای بر صندلی ریاست بهارستان/ ذوالنوری ۶۰ رای و متکی ۵ رای آوردند/ آرای باطله ۲۴ رای
نظرات ارسالی 0 نظر
شما اولین نظر دهنده باشید!