یادداشت
گفتگو و گزارش

پیش بینی برداشت ۳۰ هزار تن انگور از تاکستان‌های شهرستان دنا

پیش بینی برداشت ۳۰ هزار تن انگور از تاکستان‌های شهرستان دنا

شفایی با بیان اینکه در سال جاری پیش بینی برداشت ۳۰ هزار تن انگور در شهرستان دنا شده است، گفت: این میزان در ۱۲۰۰ هکتار از باغات شهرستان دنا از اوایل مردادماه تا پایان مهر برداشت می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری افتونیوز،شهر توریستی سی سخت مرکز شهرستان دنا با دارا بودن سطح وسیعی از تاکستان ها و باغات انواع میوه سردسیر از قبیل سیب زرد، سیب قرمز، هلو، آلو و گردو در زمره تولید کنندگان اصلی این محصولات در جنوب کشور قرار دارد و همه ساله با برداشت این محصولات و صادرات به شهرها و استان های همجوار و گاها به کشور های حوزه خلیج فارس، سهم بسزایی در اشتغال و رونق اقتصاد استان کهگیلویه وبویراحمد دارد.

سطح وسیعی از باغات سی سخت را تاکستان های انگور تشکیل می دهد که عمدتا در مرکز شهر سی سخت و در منطق توریستی "کوه گل" و منطقه "اندرسا" قرار دارند که با آغاز فصل تابستان بخصوص در مردادماه هر سال، برداشت غوره در آن صورت می گیرد و برداشت انگور نیز حدود یک ماه بعد و در اواخر شهریورماه و اوایل مرداد انجام می شود.

به دلیل قرار گرفتن شهر سی سخت در منطقه کوهستانی و سردسیر رشته کوه های زاگرس و کوهپایه های دنا، برداشت انگور در آن دیر تر از سایر تاکستان های کشور صورت می گیرد، به همین دلیل بخشی از انگور سی سخت به صورت غوره برداشت می شود.

رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان دنا در این خصوص با بیان اینکه در سال جاری پیش بینی برداشت ۳۰ هزار تن انگور در شهرستان دنا شده است، گفت: این میزان در ۱۲۰۰ هکتار از باغات شهرستان دنا از اوایل مردادماه تا پایان مهر برداشت می‌شود.

شفایی ارزش اقتصادی محصول انگور در شهرستان دنا را ۱۲۰ میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: بازار مصرف این محصول باغی علاوه بر استان در استان‌هایی همچون اصفهان، تهران، هرمزگان، فارس و خوزستان نیز ارسال می‌شود.

وی در پایان ۸۰ درصد از مصرف محصول انگور را به صورت تازه خوری عنوان کرد و گفت: ۲۰ درصد دیگر نیز نیز به صورت کشمش و آبغوره مصرف می‌شود.

لازم به ذکر است تنوع انگور شهر سی سخت بالا بوده که شامل فخری، ریش بابا، شاهانی، خلیلی و صاحبی است که بخشی از آن به صورت غوره، مویز، کشمش، شیره و سرکه به بازار ارائه می شود.

کلمات کلیدی



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 0 نظر

شما اولین نظر دهنده باشید!

سایر اخبار
برگزدیدها