یادداشت
گفتگو و گزارش

اصلاح طلبان بویراحمد و دنا و بازتولید سیاست ورزی فئودالیسمی

اصلاح طلبان بویراحمد و دنا و بازتولید سیاست ورزی فئودالیسمی

فئودالیسم سیستمی بود که دارای مناسبات اقتصادی ،سیاسی و اجتماعی خاصی بود که در راس آن فئودال یا خان قرار داشت که برای تمام آن مجموعه تصمیم می گرفت البته با همکاری افراد نزدیک به خود و کدخداهای قدرتمند. در سیستم فئودالیسم اگر جنگی قرار بود در بگیرد، غارتی، قشون کشی ای یا هر امر مهم دیگر ابتدا در سطح خوانین و کدخدا تصمیم گرفته میشد. در این سیستم اصولا نیازی هم به پاسخگویی در مقابل رعیت ها و اکثریت مردم نبود و مردم فقط باید اطاعت می کردند.

با طلوع دروازه مدنیت ،ظهور صنعت و بر صدر نشاندن عقل و تقسیم کار در جامعه نیاز به گفت و گو و روش های نو برای اداره جامعه بود تا مشکلات و مسائل جامعه در سایه گفت و گو و خرد جمعی حل و فصل شوند. با برهم خوردن مناسبات فئودالیسمی در سطح اقتصادی ، سیاسی و اجتماعی، سیاست دموکراتیک ظهور و بلوغ پیدا کرد.

حزب جایگزینی دموکراتیک برای عبور از تصمیم های فردی سیستم فئودالیسم بود.

سالها از زمان منسوخ شدن مناسبات فئودالیسمی در استان کهگلویه و بویراحمد میگذرد اما آیین و مناسک و تعین بخشی آن همچنان در جامعه امروزی پابرجاست.

جریان اصلاح طلبی در بویراحمد با فاصله گرفتن از شعارهای خود درگیر نوعی سیاست ورزی خویشاوندسالاری و رفیق مآبانه شده است. احزاب اصلاح طلب هم با دور شدن از فلسفه ایجاد خود، جدایی از شعارهای مطرح شده و کاهش ارتباط با بدنه اجتماعی دچار نوعی دگم اندیشی سترونی شده اند. امروزه جلسات مهم تصمیم ساز اصلاح طلبان منصوب به بویراحمد در خارج از استان برگزار می شود و با نگاه مرکز_ پیرامون از تهران برای بویراحمد نسخه می پیچانند. اصلاح طلبان بویراحمد اقلیتی در مرکز بدون در نظر گرفتن جو استان و فضای جامعه و نظر خواهی از پایگاه اجتماعی خود دنبال معرفی گزینه خود هستند که البته سعی می شود تا حد ممکن گزینه مطرح شده افراد نزدیک به طایفه و تبار خود باشد!! تصمیم ها در محافل خانگی و در تهران گرفته می شوند و نگاه به پایگاه مردمی نگاهی مرید گونه و رعیت مآبانه است. جریان درون شهرستانی اصلاح طلبان نیز منفعل و بدون هیچ گونه برنامه مشخصی سیاست سکوت را پیشه کرده اند. احزاب به دلیل مناسبات طایفه ای حاکم بر آنها و نبود طبقه متوسط قوی و دلایل دیگر همچنان تفکر واپس گرایانه دارند و نفع شخصی و طایفه ای را بر کنشگری جمع گرایانه و توسعه مدارانه ترجیح می دهند.

کلمات کلیدی



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 3 نظر

  • 1 آرامش 1398/8/5 16:20:13

    درود و صد درود بر این قلم ،پاینده باشن اوحدی عزیز

    پاسخ
  • 2 علی 1398/8/5 13:11:52

    عالی

    پاسخ
  • 3 اصلاح طلب بویراحمد 1398/8/5 12:58:6

    درود برجناب اوحدی جز بهترین و خوش فکرترین معلمان و فرهنگی های شهرستان بویراحمد هستن ... تشکر از نقد درست و به جای که جریان اصالحات رو کردین

    پاسخ
سایر اخبار
برگزدیدها