-
نخبه کشی در کهگیلویه: نقض بدیهیترین اصل منطق در استانداری کهگیلویه و بویراحمد
حسن کریمی -
از پایان تاریخ تا دموکراسیِ محتضَر
محسن خرامین -
نا-ظفرمندیِ توسعه: اربابِ مردم یا نمایندۀ آنها؟
حسین موسوی -
روابط عمومی؛ تجلی فهم، تفسیر و راهبریِ اجتماعیِ
صیاد خردمند -
تأملی بر اقدامات پوپولیستی دولتها در استان کهگیلویه و بویراحمد
حسن کریمی -
چگونگی ایجاد تعلیمات عشایری از آغاز
سید ساعد حسینی -
تاجگردون؛ وکیل یا ولینعمت؟
یادداشت مخاطبان -
به اعماق برگرد «شیوا»
امراله نصرالهی -
وقتی شایستهسالاری قربانی تبعیض و روابط میشود
حسن کریمی -
دهن کجی شبکه دنا به جامعه ورزش استان و مردم کهگیلویه
سید ابوصالح دانشفر
آیا محمد موحد محصول دموکراسی است؟

مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین افتونیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
زندگی کمدی است برای کسی که فکر می کند و تراژدی است برای کسی که احساس می کند. ویلیام شکسپیر
بسیاری ادعا میکنند که محمدموحد محصول دموکراسی بوده است.در حالیکه باید گفت علاوه بر اینکه مولفه های دموکراسی مدرن به معنای عام تاکنون در سطح ملی در کشور ما اجرا نشده،در سطح محلی و بومی ،جوامع سنتی نیز فاقد شناخت درستی از این اصول هستند.انتخاب شخصیتهائی مثل محمد موحد تا چه اندازه محصول خردورزی در عرصه دموکراسی اند؟این نوشتار، در پی نقد عملکرد سید محمد موحد نیست.به اما و اگرها و ابهاماتی که پیرامون چگونگی انتخاب ایشان بر سر زبانهاست هم نمیپردازد.بلکه پاسخی است به سوال فوق با رویکردی جامعه شناسانه و به زبانی ساده.
۱:فردیناند تونیس جامعه شناس آلمانی،
دو نوع اراده را مطرح میکند:
اراده ارگانیک یا آلی و اراده اندیشمندانه یا انتخاب.
ایشان،دسته های بزرگ انسانی را هم به دو دسته تقسیم بندی کرده است:
الف:اجتماع ب:جامعه
تونیس معتقد است که در گروه انسانی اجتماع،پیوندهای افراد بصورت خویشاوندی و نسبی است.اراده در اینجا ارگانیک و آلی است.تصمیمات هم بر اساس احساسات و عواطف و پیوندهای خونی و خویشاوندی است.در اینجا،شور و احساس است که روی انتخاب افراد تاثیر میگذارد.
اما در دسته دوم گروههای انسانی،که ایشان آن را جامعه مینامد،اراده افراد،سنجیده و حساب شده است.در اینجا، فردیت و منافع فردی کاملا بارز است و هر شخص بر اساس منافع خود،دست به انتخابی عقلانی میزند.
۲:با توضیح ساده بالا به نظر میرسد در تمامی ادوار انتخابات پیشین مجلس در حوزه های مختلف استان کهگیلویه و بویراحمد و نقاط مشابه،در قالب الگوی اول رفتار کرده اند.
انتخابها بر اساس اراده آلی و غریزی و بر اساس قومیت و هم خونی بوده است.
شور و احساس بوده است که تاثیر گذاشته است.
انتخابها،آگاهانه و مبتنی بر سنجش نبوده است.
۳:سید حاجی محمد موحد،
کسی که توانست در یک گروه انسانی با مشخصات بارز اجتماع (از دیدگاه فردیناند تونیس) به مدت چهار دوره از یک حوزه انتخابیه به مجلس راه یابد.
هسته های قومیتی متعددی که دارای ارتباطات عاطفی و نسبی بودند،پایگاه اصلی رای ایشان را تشکیل میدادند.به نظر میرسد در همه این چهار دوره،آنچه تعیین کننده بوده است،اراده های آلی اند.
عواطف و احساسات اند.
در اینجا نقش شور به مراتب از نقش شعور پر رنگ تر بوده است.
بررسی آماری صندوقهای نقاط مختلف این حوزه انتخابیه ما را به شگفتی وامیدارد.گوئی دد برخی نقاط قومیتی مشخص، افراد بصورت کاملا خودانگیخته و غریزی به وظایف خود عمل میکرده اند.اراده ها در این نقاط، عمدتا ارگانیک و آلی بوده است.
یک رفتار کاملا احساسی در فقدان عنصری بنام سنجش.
تونیس معتقد است که با گسترش شهرنشینی،روند تبدیل اجتماع به جامعه شدت میگیرد.
ایشان نقطه آغاز این تغییر را اواخر قرون وسطی میداند.
جائی که آرام آرام،عقلانیت جای احساس را گرفت و اراده های اندیشمندانه بر اراده های آلی یا ارگانیک غلبه کردند.شعور بر جای شور نشست و دموکراسی شکل گرفت.
به راستی امروزه در کجای تاریخ ایستاده ایم؟در اواخر قرون وسطی هستیم؟
عملکردمان مبتنی بر اراد های معطوف به احساسات قومیتی است یا انتخابهای آگاهانه؟
باید صبر کنیم.خروجی انتخابات اسفند ۹۸(فارغ از حضور یا عدم حضور آقای موحد)میتواند بیانگر جایگاه ما در دنیای امروز یا دیروز باشد.
انتخابات ۹۸ میتواند محک خوبی باشد مبنی بر اینکه ما گروهی انسانی هستیم بنام اجتماع و دارای پیوندهای نسبی و متاثر از اراده های آلی،یا نه گام در راه جامعه شدن گذاشته ایم و اراده هایی عقلانی، ما را به یک انتخاب عقلانی رهنمون میکند؟
اما هر چه باشد،آقای موحد و شخصیتهای مشابه را نمیتوان محصول دموکراسی دانست.
ایشان محصول اراده های ارگانیک و آلی بوده است در حالیکه دموکراسی متاثر از انتخاب های عقلانی و آگاهانه است.دموکراسی،محصول برجسته شدن نقش عقل در مناسبات اجتماعی است.
دموکراسی متاثر از فربه شدن نقش عقلانیت در مناسبات اجتماعی است.
کاش،در مناسبات سیاسی ما،شعور بر جای شور نشیند و عقل بر جای احساس نشیند.
نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.
- 1 نقره داغ ۹۳۰ خودروی متخلف در کهگیلویه و بویراحمد
- 2 وجود ۹۱۲ خانواده دارای فرزند چندقلو در کهگیلویه و بویراحمد
- 3 هزار کنتور برق در کهگیلویه و بویراحمد تا پایان امسال هوشمند میشود
- 4 کاهش بارندگی و آسیب جدی به مزارع کهگیلویه و بویراحمد
- 5 گره کور بلوار جمهوری یاسوج با ورود دستگاه قضایی باز شد
- 6 پیام تبریک نادر منتظریان به فرمانده جديد سپاه استان
- 7 ۶ مجروح در پی تیراندازی در عروسی
- 8 نبود بالگرد مشکل جدی مهار آتشسوزی جنگلهای کهگیلویه و بویراحمد است
-
مدیرکل میراث فرهنگی: اشیا تاریخی به درستی نگهداری نمیشوند/ برای تکمیل موزه نیاز به اعتبار داریم/ کاروانسرا و بافت تاریخی دهدشت احیا میشوند
-
حضور دو نماینده سابق و اسبق بویراحمد در مراسمهای عمومی/ فعالیتهای انتخاباتی «روشنفکر» و «زارعی» شروع شد؟!
-
کار جالب یک مرکز درمانی در راستای مسئولیت اجتماعی/ «درمانگاه صدرا» جور شهرداری یاسوج را کشید!
-
کمانه سیاست تهاجمی تاجگردون به خودش/ آقای تاجگردون! از صف اول نمایشها بترسید نه از جوانان گچساران و باشت!
-
پیشرفت طرح صنایع پلیمر گچساران از ۴۴ درصد عبور کرد/ جزییات
-
توضیحات فرماندار لنده در خصوص احیای معدن فسفات قیام
-
تشریح جزئیات تسهیلات ودیعه مسکن در کهگیلویه و بویراحمد
-
انتصاب عضو هیئت مدیره شرکت معدنی و صنعتی «گهر زمین»/ عکس و سوابق
-
معاون سیاسی استاندار: استادیوم قلعهرئیسی حدود ۹۰ درصد پیشرفت داشته اما هنوز افتتاح نشده است/ عمر مفید پروژه های نیمه تمام استان در حال از دست رفتن است/ پارسائی: آمده ام به ورزش استان خونی تازه تزریق کنم
-
گسترش آفت جوانهخوار بلوط در ۷۰هزار هکتار از جنگلهای کهگیلویه و بویراحمد
نظرات ارسالی 13 نظر
عقل کل افتاد........
پاسخسپاس تونیس جان .تونیس جان کاندید عقلی را معرفی کن.
پاسخجناب ویلیام شکسپیر همشهری عزیز. کاندیدی به ما معرفی کن که دیگه احساسی رای ندیم عقلی رای بدهیم درود بر ویلیام عزیز که با نوشته ات ما را اگاه کردید😀😂😰👹
پاسخایا مردم فهیم وباشعور گچساران وباشت وبهبهان وخوزستان برا اساس عقل موحد را انتخاب نکردن واونا هم احساسی بودن،ویلیام شکسپیر عزیز؟
پاسخاگر رای موحد قومی بود اکثر رای های قومی موحد را اقای لاهوتی که فامیل موحد بود خراب کرد .دیگه چقدر رای قومی میماند.مردم گچساران و بهبهان چی ؟ اونا هم احساسی بودن ؟ پس به نظر شما کدوم مردم عقلین وکدوم کاندید را باید رای بدهیم تا رایمان عقلی باشه. تونیس جان.
پاسخواقعا خنده دار مطالب شما نویسنده است که خودت هم کامنت میذاری
پاسختواصلا از احساس چه میدونی .از عقل چه میدونی .که نظر میدی.توهین به رای و شعور مردم کهگیلویه مثل اینکه برای شما هنر است. این نویسنده جیره خوار یکی از این کاندیداست والا همه کاندیداها را نقد میکرد نه شعور مردم کهگیلویه را.
پاسخآگه آون بالا اسم یه کاندی دیگه غیر از اقای موحد اومده بود بازم این همه انتقاد میکردی، واقعا خنده داره، اگر میخواهید نقد کنید پس حداقل از سوادتان استفاده کنید نه با توهین که این مشخص میکنه که مطلب این آقا کاملا در جامعه احساسی صدق میکنه
پاسخنویسند متن فکر میکنه عقل کله به مردم باشعور فهیم کهگیلویه توهین میکنه کاش خودت رامعرفی میکردی تا مشخص میشد که پدر مادرت وخودت حداقل یکبار به موحد رای دادید پس رای شما عقلی هم نبود عقل کل لطفا اون شخصی که باید عقلی بهش رای داد معرفیش کن تا مردم بدانند دیگه احساسی رای ندن
پاسخواقعا برای نویسنده متاسفم.به شعور واگاهی مردم باشعور کهگیلویه توهین کرد.متاسفم یعنی تو با شعوری چند جمله از چند نویسنده خارجی اوردی دیگه عقل کلی .واقعا به شعور واگاهیت وسوادت شک دارم .
پاسخمتاسفانه اجتماعات منطقه کهگیلویه و گچساران هنوز هم که هنوز بر اساس روابط و قومی و عشیره ایست. و شرکت در انتخابات بدون خرد جمعی است. و این مطلب نیاز به آمار و تجزیه و تحلیل نداره و با یک گردش میدانی ساده در ایام انتخابات براحتی قابل درک است. نا آگاهی مردم از حقوق خود و کم سوادی آنها باعث شد تا نمایندگان براحتی با سوار شدن بر موج احساسات و تعصب های قومی خود را به صندلی مجلس برسانند. اما نسل جدید که شامل تحصیل کردگان دانشگاهیست قطعا در این دوره انتخابی آگاهانه تر خواهند داشت
پاسخمعلومه نویسنده تحلیلگر خوبی نیست. اتفاقا در هیچ کدام از دوره های انتخاباتی شهرستان کهگیلویه نظریه اجتماع تونیس دخیل نبود. دوره های اول تا پنجم مجلس نماینده از جمعیتی پراکنده به پهنای گچساران تا کهگیلویه انتخاب میشد وانتخاب سه نماینده دراین دوره ها بخصوص انتخاب فردی غیربومی وازاستانی دیگر نشان دهنده رد این این نظریه است در چهار دوره نمایندگی حاج آقا موحد که دو دوره آن شامل نمایندگی دوشهرستان بزرگ گچساران وکهگیلویه با قومیتهای مختلف بوده که خنده دار است تصور کنیم نفوذقومیتی حاج آقا دراین دوشهرستان گسترده باشد وبابررسی آرای ایشان در دوره های دیگر و آرای قابل توجه ایشان در مناطقی که هیچگونه ارتباط قومیتی سببی ونسبی دراین مناطق نداشته و نشان دهنده رد نظریه اجتماع مطرح شده دراین نوشته است خاصه اینکه حاج آقا موحد دریک دوره نماینده ی شهرستانی خارج از استان بوده که نظریه فوق را دراین باره کاملا بی اثر میکند وبه نظر میرسد نویسنده با ارائه نظرات جامعه شناسان مطرح جهانی قصد خودنمایی و تزریق خواسته خود را به خوانندگان دارد بدون از اینکه بتواند منطقی نظر خودرا با ارائه آمار انتخابات آنالیز کند واین نوشته توهین بزرگی به شعور مردم این شهرستانها در چهل سال اخیر وانتخابشون است.
پاسخمحمود خبر مسجده بزن
پاسخ