یادداشت
گفتگو و گزارش

«یزدانپناه» و پروژه سالم‌سازی سلامت

«یزدانپناه» و پروژه سالم‌سازی سلامت

دستگاه سلامت استان کهگیلویه و بویراحمد که سالهای سال رنگ آرامش و امنیت را به خود ندیده بود با حضور دکتر پرویز یزدانپناه به نوید روزهای خوب آرامش، حرکت خود را آغاز کرد.

در روزگاری که همه مفاهیم انسانی و اخلاقی مانند قاعده مندی، ترجیح منافع جمعی، شجاعت و.... قربانی بسیاری از بازی های سیاسی‌ شده اند وی به خوبی توانست این مفاهیم را احیا و زنده کند.

بی شک دکتر پرویز یزدانپناه به دلایل متعدد شایسته تقدیر است. ایشان برخلاف بسیاری از مدیران که امروزه تصویر نازیبایی از مدیریت و  سیستم بورکراسی اداری  ساخته اند  و شفافیت و صداقت را سلب نموده اند، باید ستود.

در این مجال به بخشی از خدمات پرویز یزدانپناه که به زعم نگارنده شایسته تقدیر است خواهیم پرداخت.

۱: قانون گرایی قانون با هدف ایجاد نظم و عدالت در جامعه وضع میشود تا در روشنایی آن، زندگی سالم و توأم با نظم برای همگان ممکن شود و در چنین فضایی، امکان تحقق خواسته های مردم نیز شکل میگیرد. اما در نبود قانون و حاکمیت آن، چنین امری ممکن نیست؛ چرا که  اساس و مبنای هر نوع طرح توسعه مدار، حاکمیت نظم و ثبات در جامعه است و بدون قانون عادلانه و دموکراتیک و حاکمیت آن، جامعه از نظم و ثبات، برخوردار نخواهد شد. قانون مداری گزاره ای فراموش شده در مناسبات اداری استان ک.ب است. در چنین اتمسفری هر کس دم از قانون و قانون مداری زند به اشکال مختلف قربانی خواهد  شد. پرویز یزدانپناه از ابتدای شروع به کار خود نشان داد که باور قبلی خود به قانون مداری را پیشه کرده است و با ملاحضه کاری و تبانی گری میانه ای ندارد و از زمان شروع به کار، قانون و قاعده بیش از پیش بر روابط نامتعارف پیشین مستولی شد.

۲: اعتماد اجتماعی پژوهش‌های فراوان در مورد اعتماد اجتماعی در کشور انجام گرفته است. آنچه از مجموع این تحقیقات نمایان است، این است که اعتماد اجتماعی در بین مردم وضعیت مطلوبی ندارد. یکی از مولفه های مهم اعتماد اجتماعی اعتماد سازمانی و دستگاه بروکراسی کشوری ست. به زبان ساده مردم امروز اعتماد چندانی به مراودات و مناسبات حاکم بر سازمان ها ندارند. ابتدای شروع به کار دکتر یزدانپناه نیز تصوری عمومی براین بود وی نیز راه دیگر مدیران را میروند اما عملکرد ایشان و برخورد جدی با متخلفان و نشان دادن صداقت در عرصه مدیریت تا حد زیادی اعتماد را به دانشگاه علوم پزشکی برگرداند و نشان داد میتوان باز  به آینده و حاکم شدن پاکدستی و صداقت امیدوار بود.

۳: شهامت در زمانه ای که مدیران و مسولین حقوق و منافع عمومی را به پای محافظه کاری و تکیه زدن بر منصب فدا می کنند دکتر یزدانپناه را میتوان اسوه و نمونه بارز مدیر شجاع و با شهامت نامید. بی شک در دستگاهی که سالیان سال منافع اقلیتی در لایه های مختلف در هم تنیده بود فضا بیش از پیش سخت می نمود اما شجاعت و در عین حال قانون مندی وی در بحث استخدام ها به خوبی بر همگان آشکار شد.

۴: مداراجویی  مدارا و تساهل حلقه مفقوده فرهنگ سیاسی استان ماست. در جامعه ای که ستیزه، تضاد و تخاصم همواره نقشی تعیین کننده داشته است، قائدتا مداراجویی نیز مغفول و نادیده گرفته خواهد شد. دکتر یزدانپناه را باید اولین مدیری دانست  که در عین توجه به برخورد با تخلفات و امور نامتعارف و غیرقانونی  روحیه مدارا را همواره سرلوحه خود قرار داد  و در مقابل آنان که ناجوانمردانه در پیدا و پنهان بر او تاختند تساهل پیشه کرد.

دکتر پرویز یزدانپناه  را میتوان در روزگار انسان های بی رحم و حامی زورمندان و صاحبان جاه و مقام؛ انسانی صادق، پاکدست و حامی منافع و مصلحت عمومی و جمعی نامید و بی شک ادامه روند فعلی دستگاه علوم پزشکی استان را به جایگاه واقعی خود خواهد رساند و سبب اعتماد و التزام جامعه، بدنه اجتماعی و مردم به نظام جمهوری اسلامی خواهد شد. جامعه امروز ایران نیازمند مدیرانی از جنس یزدانپناه ست، مدیرانی که بتوانند شفافیت، قانون مداری و مسولیت پذیری را در سیستم اداری کشور نهادینه کنند و به دست های مداخله گر اجازه تعرض ندهند.

(این یادداشت از سوی مخاطبان برای سایت افتوخبر (افتونیوز) ارسال شده است)

کلمات کلیدی



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 3 نظر

  • 1 دانشجو 1398/8/20 8:32:37

    سالم سازی سلامت استان با بر داشتن و عزل معاونت .... انجام می گیرد.

    پاسخ
  • 2 جباری 1398/8/19 12:46:44

    دکتر یزدانپناه،نماد صداقت و شجاعت در دولت روحانی استان ک.ب

    پاسخ
  • 3 علی 1398/8/19 10:37:7

    درود بر دکتر یزدانپناه که با اقتدار و با شجاعت امورات سلامت را مدیریت می کند و اگر معاونت ..... را عزل کند از افکار عمومی نمره بیست می گیرد. فعلا فقط معاون ..... بسیار ضعیف است .

    پاسخ
سایر اخبار
برگزدیدها