یادداشت
گفتگو و گزارش

باقری: احیا بافت تاریخی دهدشت گردشگری استان را متحول می‌کند/ جابجایی اعتبارات میراث فرهنگی غیرممکن است/ تشریح موضوع شکایت برخی فعالان اجتماعی از میراث فرهنگی

باقری: احیا بافت تاریخی دهدشت گردشگری استان را متحول می‌کند/ جابجایی اعتبارات میراث فرهنگی غیرممکن است/ تشریح موضوع شکایت برخی فعالان اجتماعی از میراث فرهنگی

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان با حضور در غرفه سایت افتوخیر در دومین نمایشگاه مطبوعات و رسانه های استان به سوالات خبرنگار این سایت پاسخ گفت.

محمود باقری در پاسخ به سوالی در خصوص برنامه ها و اقدامات انجام شده در حوزه میراث فرهنگی در استان به ویژه بافت تاریخی دهدشت گفت: بلادشاپور شناسنامه میراث فرهنگی استان و بسیار ارزشمند است. کل اعتبارات حوزه میراث فرهنگی به صورت ملی و با عنوان مشخص ابلاغ می شود و جای هزینه شدن آن نیز مشخص هست و نمی‌توان جای دیگری هزینه شود در واقع جابجایی اعتبارات میراث فرهنگی غیرممکن است.

وی ادامه داد: بیش از ۴ سال هست که منابع استانی به حوزه میراث داده نشده است. از همه مسولان استانی تقاضا دارم که برای این حوزه اعتبار بگذارند. چون تاریخ و هویت مردم این استان است.

باقری افزود: سال ۹۵ با همکاری همکاران و برخی افراد خارج از سازمان میراث، طرح جامع بافت تاریخی دهدشت آماده شد. این طرح فاز بندی و اولویت بندی شد. هم نحوه تملک و هم مرحله مرمت و احیا دیده شده بود. چهار قطعه از این بافت که آماده شد به صندوق احیا سازمان میراث فرهنگی معرفی شدند. دو بار برای آنها فراخوان داده شد اما از طرف بخش خصوصی استقبالی نشد. با هماهنگی استاندار نامه ای تهیه و از صندوق احیا میراث فرهنگی کشور خواسته شد که این چهار قطعه در اختیار استان قرار داده شود تا از طریق استان واگذار شود ولی اجازه کار داده نشد.

مدیرکل میراث استان افزود: طرح اولویت بندی تملک و احیا پیگیری و آماده شد. به استاندار وقت و نمایندگان نیز داده شد. در سال ۹۵ اعتبار ۳۰ میلیارد تومان برای تملک و مرمت اضطراری آن در نظر گرفته شد.حتی برای این موضوع و تشویق مردم و فرهنگسازی انیمیشینی از بافت تاریخی دهدشت تهیه شد.

باقری با اشاره به اینکه با پیگیری مجمع نمایندگان استان ۱۰ میلیارد تومان برای بافت تاریخی اختصاص داده شد بیان داشت: از این مبلغ ۸میلیارد و ۷۰۰میلیون تومان از سوی سازمان برنامه و بودجه کشور به میراث فرهنگی کشور ابلاغ شد. پیگیری برای تخصیص همین اعتبار ۸ میلیارد صورت گرفت ولی فقط ۶۰۰ میلیون تومان اعتبار اوراق سه ساله برای این طرح گذاشته شد که فراخوان برای مرمت در آینده نزدیک منتشر می شود. باقری به دیگر اقدامات انجام شده در حوزه میراث اشاره کرد و گفت: در دوسال گذشته پایگاه ملی مستقل بافت تاریخی دهدشت راه اندازی شد و بودجه آن به صورت مستقیم از مرکز تخصیص داده می شود. حتی مدیر این پایگاه حکم خود را از تهران دریافت می‌کند. پیشنهاد می شود جشنواره یا فراخوانی برای احیا بافت تاریخی دهدشت و استفاده از طرحها و ایده های دلسوزان و فعالان مدنی توسط بخش خصوصی برگزار شود و ما نیز از این جشنواره حمایت ویژه می کنیم.

وی ادامه داد: هر سال بین ۱۰ تا ۱۲ واحد از خانه یا زمینهای واقع در بافت تاریخی دهدشت خریداری می شود. این بافت دارای نقشه است و توسط باستان شناسان خاکبرداری می شود تا به پی و بافت اصلی برسند و بر اساس مصالح همان بافت قدیمی بازسازی و مرمت شود. مدیرکل میراث استان اظهار داشت: اگر این بافت تاریخی بر اساس همان طرح قدیم بازسازی و احیا شود، استان به لحاظ گردشگری متحول می شود و یکی از بزرگترین فضاهای درآمدزایی استان به ویژه دهدشت خواهد بود.

باقری گفت: بنابراین این که گفته می شود در این حوزه کم کاری یا ضعفی وجود داشته را قبول ندارم و اقدامات مطلوبی در سالهای گذشته انجام شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی استان در پاسخ به سوالی در خصوص شکایت جمعی از فعالان مدنی و اجتماعی از میراث فرهنگی گفت: برخی از فعالان اجتماعی دهدشت از میراث فرهنگی شکایت کرده اند و در این شکایت عنوان شده که به دلیل عدم نگهداری مطلوب از میراث فرهنگی شاکیان دچار ضربه روحی شده اند. بر اساس این استدلال، آیا من نیز می توانم ادعا کنم این حجم از جنگلهای استان که دچار آتش سوزی می شود ما نیز دچار ضربه روحی می شویم؟ همان اندازه که میراث فرهنگی مهم هست جنگلها نیز مهم هست.آیا باید از منابع طبیعی شکایت شود؟ باقری ادامه داد: منابع و نیروها محدود هستند و نمی‎توان به یکباره همه کار انجام داد. بسیاری از تخریبهای بافت قدیمی و میراث فرهنگی در دوران گذشته صورت گرفته و ارتباطی با دوران مدیریت من ندارد.

وی در پاسخ به نقش رسانه ها در جامعه گفت: رسانه رسالت آگاه‌سازی و اطمینان بخشی است و خبرهای منتشر شده نیز باید موثق باشد. مخاطب باید مطمئن باشد که انتشار اخبار و مطالب بر اساس گرایشهای قومی و قبیله ای و جریانی نیست و برای تنویر افکار عمومی است. برخی خبرها برای آگاه سازی نیست و بیشتر جنبه تخریب دارند. انتظار هست برخی رسانه ها افکار عمومی را بی دلیل بر علیه میراث فرهنگی تحریک نکنند.

گفتگو: فاطمه خردمندخرم - کریم سبزی پور
کلمات کلیدی



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 0 نظر

شما اولین نظر دهنده باشید!

سایر اخبار
برگزدیدها