یادداشت
گفتگو و گزارش

هنرمند هم‌استانی: صداوسیما در الگوسازی از مفاخر استان ناموفق بوده است/ ابراز تاسف «حسن غفاری» از نبود خانه مفاخر در استان

هنرمند هم‌استانی: صداوسیما در الگوسازی از مفاخر استان ناموفق بوده است/ ابراز تاسف «حسن غفاری» از نبود خانه مفاخر در استان

عکاس و هنرمند هم استانی گفت: صدا و سیما در زمین الگوسازی از مفاخر استان کاملا ناموفق بوده است.

در چهارمین روز از نمایشگاه رسانه های استان، حسن غفاری هنرمند و پژوهشگر حوزه عشایر در گفتگو با افتوخبر از نبود خانه مفاخر در استان ابراز تاسف کرد.

وی در پاسخ به این سوال که چرا در زمینه الگوسازی از مفاخر و بزرگان استان کاری صورت نمی‌گیرد گفت: ساختار اجتماعی استان از ابتدا بر پایه سلسله مراتب زندگی عشیره ای بوده و تمایلات بر اساس خانواده، تیره و طایفه و ایل تعیین می شود. هر شخص موقعیت و منفعت اجتماعی و اقتصادی خود را در ایل و تبار و طایفه می بیند. شاید در زمان گذشته این فرهنگ لازم بود اما همان فرهنگ زندگی شبانی و عشایری بر زندگی شهرنشینی و مدرن ما نیز اثر گذاشته است. شاید یکی از دلایل نیز همین بوده که نتوانستیم هوشنمندانه و بر اساس شایسته سالاری الگوسازی کنیم.

غفاری ادامه داد: در همه شهرها خانه مفاخر هست و تندیس این مفاخر و بزرگان خود را در آن می گذراند.الگوسازی می کنند. در استان ما به ویژه در یاسوج الگوسازی فقط بر روی شهدا که لازم هم هست صورت گرفته است. ولی در زمینه شهدای شاخص و شهدای خاص استان هم آن چنان که باید و شاید الگوسازی نشده است.

این هنرمندملی تصریح کرد: باید پرسید آیا این استان مفاخر فرهنگی اجتماعی و اقتصادی ندارد؟ چرا در مرکز استان یا دیگر شهرهای استان بلوار، پارک و یا خیابانی به اسم مفاخر این استان وجود ندارد؟ چرا نام حسین پناهی هنرمند ملی این استان روی هیچ مکان یا خیابانی نیست؟ چرا اسم اولین کتابخانه دار و فرهنگی شهیر استان آقای کی عطا طاهری بر روی هیچ مکانی مشاهده نمی‌شود؟

این مدرس دانشگاه به تجریه دیگر استانها اشاره کرد و گفت: در استانها و شهرهای کشور برای معرفی یک چهره به عنوان چهره شاخص و برجسته آن شهر، سمینارهای مختلفی برگزار می شود و نقاط مثبت و منفی آن شخص را بررسی می کنند و اگر نقاط مثبت فرد بیشتر بود با نادیده گرفتن نقاط منفی، به عنوان یکی از مفاخر معرفی و الگوسازی می شود.

وی ادامه داد: متاسفانه سیستم ملوک طوایفی موجود در استان مانع از معرفی مفاخر استان شده است.

غفاری افزود: اخیراً آقای خسرو حیدری هنرمند هم استانی مقاله ای در دفاع از «کی لهراس» منتشر کرده و اشاره می کند که حق وی در استان ضایع شده است و اگر فضا و فرصتی برای جنگیدن با انگلیسیها را می داشت به یک شخصیت ملی تبدیل می شد.

هنرمند هم استانی نقدی هم به رسانه ها زد و گفت: صدا و سیما نیز فقط به تولید برنامه های سرگرم کننده و تفریحی و یا معرفی آداب و رسوم محلی می پردازد و در زمینه الگوسازی مفاخر استان کاملا ناموفق بوده است.

کلمات کلیدی



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 1 نظر

  • 1 ناشناس 1398/8/24 8:4:14

    کدام مفاخر استان؟؟؟ی چنتاشو‌نام ببر لطفا؟؟؟ ی مشت غارتگر و دزد وگردنه بند؟

    پاسخ
سایر اخبار
برگزدیدها