یادداشت
گفتگو و گزارش

تقدیم کتاب یک روحانی شهید به یک دانشجوی شهید

تقدیم کتاب یک روحانی شهید به یک دانشجوی شهید

روز چهارشنبه ۲۷ آذر در انتشارات فراهنر در تهران کتابی رونمایی شد که یادآور خاطرات زیادی از سال ها و روزهای پرشور تاریخ انقلاب اسلامی است. رونمایی از جلد اول کتاب "پرسش از تئولوژی" نوشته روحانی و اندیشمند شهید؛ سید عبد محمد تقوی، صبح امروز در دفتر انتشارات فراهنر واقع در خیابان خارک تهران با حضور اعضاء خانواده شهید تقوی، مدیر انتشارات فراهنر و تنی چند از یاران و همرزمان این شهید عزیز صورت گرفت. جلد اول کتاب "پرسش از تئولوژی" تحت عنوان ایمان، از سوی خانواده این شهید روحانی به دانشجوی شهید "هدایت الله طیب" تقدیم شد. قرار است این مراسم از سوی انتشارات فراهنر، با دعوت از خانواده شهیدان تقوی و طیب در شهرستان کهگیلویه نیز برگزار شود.

به گزارش افتونیوز، سید علی اصغر تقوی مدیر انتشارات فراهنر در خصوص این رونمایی گفت: روحانی و نویسنده شهید سید عبد محمد تقوی یکی از نوابغ جوان در دنیای اسلام است که تا کنون ناشناخته مانده و انتشارات فراهنر برای معرفی این شهید عزیز دفتر مطالعات و نشر آثار شهید تقوی را راه‌اندازی نموده است. وی در ادامه گفت؛ با دعوت از اندیشمندان و صاحب نظران در این دفتر مطالعاتی، کار پژوهش و تحقیق در آثار شهید تقوی آغاز شده‌است، اما همچنان اصحاب‌قلم و اندیشه می‌توانند با مراجعه به سایت انتشارات فراهنر به آدرس اینترنتی: www.farahonar.net با عضویت در این دفتر مطالعاتی و پژوهشی با ما همکاری نمایند. ایشان افزودند؛ شهید سید‌‌ عبد‌محمد تقوی با وجود تنها ۲۱ سال سن مطالعات و تحقیقات وسیعی در زمینه معارف اسلامی داشته‌‌است و ما برای پژوهش و انتشار این آثار به زمان زیادی نیازمندیم. وی اشاره کرد؛ شهید تقوی بالغ بر ۲۸ دفتر و تعداد زیادی یادداشت‌ها، نامه‌ها و خاطرات پراکنده دارند و همچنین مطالب زیادی راجع به ایشان گفته و یا نوشته شده است که برای انتشار همه اینها وقت بسیار زیادی لازم است. وی هدف از انتشار آثار این شهید و تشکیل دفتر مطالعات و نشر آثار شهید تقوی را ایجاد رابطه جدیدی بین نسل جوان و نخبه‌گانی همچون شهید تقوی و معرفی هرچه بهنر شهدای اهل قلم دانست و گفت: حاصل مطالعات این دفتر در سال ۹۸ تا کنون ۵ جلد از کتاب های شهید تقوی بوده که هم اکنون آماده چاپ است.

دکتر امین فرخان؛ یکی از یاران و همرزمان این شهید نیز در این نشست گفت: شهید سید عبد محمد تقوی جدا از نبوغ عجیبی که داشت، شأن و جایگاه علمی ویژه‌ای را در نظر علماء و صاحب‌نظران پیدا کرده بود، جوانی ۱۹ یا ۲۰ ساله که بزرگان و اندیشمندان وقت هم در مقابل ایشان تواضع می‌کردند. سخنان و خطابه‌هایشان علمی، دقیق و آتشین بود به نحوی که توجه عام و خاص را به خودش جلب می‌نمود. وی در ادامه گفت: وحدت واقعی و حقیقی حوزه و دانشگاه در دفاع از میهن و ملت در سال های دفاع مقدس اتفاق افتاده است و نمونه بارز این وحدت شهادت روحانی و اندیشمند شهید عبد محمد تقوی است که در کنار دانشجوی شهید هدایت الله طیب یعنی همان دانشجویی که درس و بحث را از آمریکا رها کرده و برای دفاع از میهن خود به جبهه‌های جنگ برگشته است، شاهدی بر این مدعاست.

شهید سید عبد محمد تقوی؛ روحانی، نویسنده و اندیشمند جوانی است که در سال ۱۳۴۳ در شهر سوق از توابع کهگیلویه به دنیا آمده‌است و پس از تحصیل در دبیرستان و حوزه‌های علمیه شیراز و قم، سرانجام در۲۲ بهمن ۱۳۶۴ در عملیات والفجر ۸ در شهر فاو عراق به شهادت رسیده است. از این نویسنده شهید جوان ، ده ها اثر علمی، سخنرانی، مقاله و صدها یادداشت فکری و فرهنگی به جای مانده است. علاقه مندان می توانند با مراجعه به سایت انتشارات فراهنر به آدرس: www.farahonar.net اطلاعات بیشتری راجع به آثار این شهید عزیز پیدا کنند.

شهید هدایت‌الله طیب؛ ۱۴ مرداد ۱۳۳۳ در روستای «موگر» از توابع شهر «سوق» در استان کهگیلویه و بویراحمد به دنیا آمد. ۱۵ شهریور ماه سال ۱۳۵۶ برای ادامه تحصیل به آمریکا مهاجرت کرد و پس از چندماه آموزش و یادگیری زبان انگلیسی، وارد دانشکده کشاورزی سنت‌پترزبورگ فلوریدا شد و در رشته مهندسی کشاورزی آغاز به تحصیل کرد. در آمریکا نیز آرام نگرفت و فعالیت‌های ضد رژیم پهلوی خود را گسترش داد و به فعالیت‌های ضد استکباری تبدیل کرد و با برپایی جلسات سخنرانی، به هدایت جوانان مسلمان ساکن آمریکا پرداخت و با همکاری تعدادی از دانشجویان مسلمان اقدام به تأسیس انجمن اسلامی دانشجویان اروپا و آمریکا در ایالت فلوریدا کرد و ۸ تیرماه سال ۱۳۵۸ طی یک انتخابات به عنوان نماینده دانشجویان سنت‌پترزبورگ فلوریدا انتخاب شد. با پیروزی انقلاب اسلامی و در حالی که کمتر از دو ماه از آغاز جنگ نگذشته بود، به وطن بازگشت تا در دفاع از کیان و ایمان خود جانانه تلاش کند اما هنوز ۵ روز بیشتر از سال ۶۱ نگذشته بود که در منطقه رقابیه به فیض عظیم شهادت نائل آمد. روحشان شاد و یادشان گرامی باد

[gallery link="file" ids="57342,57343,57344,57345"]
کلمات کلیدی



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 0 نظر

شما اولین نظر دهنده باشید!

سایر اخبار
برگزدیدها