یادداشت
گفتگو و گزارش

روشنفکر و جنبشی برای به رسمیت شناخته شدن/ چرا هدایت خواه نمیتواند روشنفکر را بپذیرد؟!

روشنفکر و جنبشی برای به رسمیت شناخته شدن/ چرا هدایت خواه نمیتواند روشنفکر را بپذیرد؟!

تحلیلی بر انتخابات بویراحمد

تحریریه افتونیوز - اصول گرایان بویراحمد و دنا در تکاپوی انتخاباتی هستند  اما امید چندانی به نتیجه  آن ندارند،ستار هدایت خواه که  بعنوان سرآمد اصولگرایان مطرح ست تا کنون نتوانسته پدیده نوظهور جریان اصولگرایی مهدی روشنفکر را بپذیرد، بسیاری بر این باورند جریان اصولگرایی بویراحمد به دلیل سیاست های قیم مابانه  ستار هدایت خواه در یک چند پاره گی بی سابقه به سر میبرد وی تا کنون از پذیرش  هر گونه تکثر گریزان بوده است، به همین دلایل برخی رفتن هدایت خواه را ناشی از دو  استدلال کلی میدانند ۱: فرار از شکست ۲:سرپوش گذاشتن به خودکامگی خود

امروزه  با ظهور مؤلفه‌هایی مانند سیاست هویت، سیاست تفاوت و جنبش های اجتماعی نوپدید مواجه ایم، در چنین فضایی هویت های گروهی، قومی، هویتی و جریانی خواهان به رسمیت شناخته شدن اند،  پدیده روشنفکر را باید در قالب چنین گفتمانی تحلیل و تبیین کرد،   مهدی روشنفکر چه بعنوان یک  رقیب، چه بعنوان یک اصول گرا، چه بعنوان یک هویت قومی باید به رسمیت شناخت و در قالب هویت های نوظهور وی به رسمیت شناخت، چیزی که هدایت خواه و دوستان اش تاکنون از پذیرش آن طفره رفته اند.

کنش‌گران عرصه‌ی سیاست امروزه تنها افرادی نیستند که با تک قالب حزب و جریان سیاسی از طریق فرآیندهای معمول شناخته شوند. افراد و گروه‌هایی در این بین، گروه های جدید خود را در قالب های نوینی بازتعریف می کنند و تأثیرگذاری و مشارکت در امر سیاسی را برمی‌گزینند.

هدایت خواه و رویکردهای خودمحورانه وی،  چگونه سبب عصیان یک جنبش (قومی،هویتی و جریانی )  به اسم روشنفکر شده است که تحت هیچ شرایطی وی را بر نمی تابند و در مقابل او می ایستند؛  در نهایت  وی را  ناچار  به فرار از صحنه  انتخابات  می کنند!!

امروزه هویت‌های متعدد، سیطره‌ی گروه های سیاسی رسمی را  به چالش کشانده است، هدایت خواه و دوستان اش در شرایطی خود را گفتمانی معرفی می کنند  که  مختصر شناخت و معرفتی نسبت به مناسبات هویتی نداشته  و  روشنفکر را از یک کاندید نه چندان تاثیر گذار به بزرگترین مخالف خود تبدیل کرده اند.

بسیاری معتقدند روشنفکر نیز در قامت نماینده هیچ گاه نمیتواند میدان دار باشد و در بهترین حالت میتواند چیزی شبیه غلام محمد زارعی یعنی نماینده ای با خنثی و با کارنامه ای نه چندان دلچسب باشد. پیش از هر تحلیلی باید گفت روشنفکر و جریان هویتی که با وی همراه شده است نوعی جنبش برای به رسمیت شناخته شدن و تقاضامندی برای هویت یابی ست که جریان خودکامه اصول گرایی نتوانسته آنرا درک کند. روشنفکر چه برنده بازنده و چه برنده این رقابت باشد نمیتوان وی را در زیر لوای اصولگرایی تعریف کرد و به نوعی اعتراضی ست در مقابل وضعیت استثماری که در جریان اصولگرایی حاکم است.

کلمات کلیدی



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 4 نظر

  • 1 زهرا 1398/10/9 9:36:32

    هدایت خواه دیکاتوریش کرده، به غیر خود کسی نمیبینه،

    پاسخ
  • 2 رضا 1398/10/9 0:48:15

    یه سوال نمایندگان قبلی بویراحمد محمودیان، موسوی،هدایت خواه،زارعی کدوم شون پست مدیریتی داشتند؟ تکرار میکنم پست مدیریتی

    پاسخ
  • 3 محمد 1398/10/8 17:52:22

    آقای روشنفکر چه داره که کسی وش حمایت کنه نه سابقه ی مدیریتی نه چیزی دیگری تازه توان صحبت را هم نداره که اگه شد نماینده داخل مجلس بتونه حرف بزنه

    پاسخ
  • 4 ناشناس 1398/10/8 17:41:44

    برادرم تحلیل رویدادهای اجتماعی بِه این راحتی نیست که جنابعالی با ده سطر مقدمه ،متن ونتیجه را نگارش کنی وخودت هم با همین ده سطر نتیجه بگیری؟؟؟؟؟؟؟ همیشه میگم ادم دانشمند کم حرف وبسیار تحلیلگر هست توصیه میکنم راجع به ماهیت ونوع رخدادهای اجتماعی سیاسی والگوهای هًویتی و.....بیشتر مطالعه کن وعجول نباش که یه جنبش عظیم انقلابی را قومی بنامید وسعی در تخطئه ان وهمچنین هویت افرادی برجسته مثل هدایت خواه وروشنفکر را به ظن خود قلب ومنحرف کنی

    پاسخ
سایر اخبار
برگزدیدها