یادداشت
گفتگو و گزارش

انتخابات یازدهم؛ بازی بی‌رقیب!

انتخابات یازدهم؛ بازی بی‌رقیب!

خودحق‌پنداری و انتقادناپذیری برخی اعضای شورای‌نگهبان، باعث شده شاهد ادبیات نافاخر سخنگوی این شورا با رییس‌جمهور باشیم که دور از انتظار بود و ضرورت دارد شورای‌نگهبان با حُسن.نظر، سعه‌صدر و عدالت، ضمن پاسخگویی به شبهات و مطالبات مردم، در تأییدصلاحیت‌ها تجدیدنظر کند؛ چون با تکصدایی و حاکمیت یکدست نمی‌توان کشوری در شأن ایران و ایرانیان ساخت.

در این شرایط که "عاقلان سرها در گلیم کشیده‌اند" و ملتی داغدار و عزادار سوگ‌های سترگ آبان و دی است، در زمانی که بسیاری از بزرگان بر مشارکت حداکثری تأکید دارند و تنها راه برون‌رفت از شرایط دشوار امروز را، در همراهی و همگرایی مردم و اثرگذاری صندوق رأی می‌دانند؛ برخی کاربه‌دستان، ناخواسته در راستای تحقق آمال بدخواهان ملت ایران گام بر می‌دارند تا مردم را از حضور در عرصه انتخابات مأیوس کنند.

ردصلاحیت ۹۰درصد کاندیداهای اصلاح‌طلب در سطح کشور، باعث شده که عملا یک جناح از عرصه انتخابات حذف شود و فقط یک جناح میدان‌دار انتخابات شود. بدیهی است در مسابقه‌ای که در آن، فقط یک تیم حضور دارد و باید با خودش بازی کند و برنده پیشایش مشخص است، فراخواندن مردم برای تماشای این بازی ازپیش‌تعیین‌شده، نمی‌تواند وجدآور باشد.

اینجا دیگر مردم تحریم‌کننده انتخابات را، به اثرپذیری از بیگانگان متهم کردن جور و جفایی بزرگ در حق مردم مظلوم و صبوری است که سال‌هاست هر کاستی را تاب آورده‌اند و به‌رغم بی‌مهری‌های بزرگ، هنوز هم با امید در هر انتخابات رای می‌دهند.

مردم حق دارند بپرسند چگونه است فردی از سوی شورای‌نگهبان برای انتخابات مجلس ردصلاحیت و بعد همان فرد وزیر اطلاعات ایران و عضو مجلس خبرگان می‌شود! مردم حق دارند مطالبه کنند چگونه است که برخی کاندیداها به صورت ادواری در برخی حوزه‌ها، تأیید، رد و باز تأیید می‌شوند؟ چرا در برخی حوزه‌ها سه کاندیدایی که در انتخابات قبل، ۹۷درصد آرای یک شهرستان را داشته‌اند، این‌بار هر سه کاندیدا ردصلاحیت شده‌اند؟

مردم انقلاب‌کرده‌ و جان‌برسر‌آرمان‌نهاده حق دارند از شورای‌نگهبان بپرسند چگونه است که ۹۰نفر از نمایندگان فعلی به اتهام‌های بعضا مالی ردصلاحیت می‌شوند؛ ولی بانیان املاک نجومی تأییدصلاحیت می‌شوند؟

باید پذیرفت با این ردصلاحیت‌های گسترده بویژه حذف اصلاح‌طلبان، نیمی از جامعه از حق حضور در انتخابات محروم شده‌اند. هرچند تندروها، اصلاح‌طلبان را مرده می‌خواهند و مرده می‌دانند؛ ولی ردصلاحیت ۹۰درصد کاندیداهای اصلاح‌طب در سطح کشور ثابت کرد که هنوز هم از "مرده اصلاح‌طلبان" پرهیز می‌کنند!

عدم توجه به پیشنهادهای دلسوزان این ملک و میهن سبب شده شاهد مجالس ضعیف و ناکارآمد باشیم و اینها همه دست‌پروردگان تفکری هستند که به‌زعم خود پاکدستان و راستان را گزینش کرده‌اند.

بدیهی است کسی از افراد دارای فساد مالی–اخلاقی دفاع نمی‌کند؛ ولی نباید شاهد حذف شایستگان و انبوه نیروهای قابل و مقبول باشیم.

*فعال سیاسی اصلاح‌طلب
کلمات کلیدی



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 0 نظر

شما اولین نظر دهنده باشید!

سایر اخبار
برگزدیدها