یادداشت
گفتگو و گزارش

تاریخ کارنامه زارعی را چگونه قضاوت می کند؟!

تاریخ کارنامه زارعی را چگونه قضاوت می کند؟!

تحریریه سیاسی افتونیوز؛ در دور گذشته انتخابات بویراحمد و دنا  کمتر کسی فکر میکرد با وجود رقبیب سرسختی  همچون ستارهدایت خواه،  زارعی بتواند پیروزی میدان باشد.

تحلیل کارنامه غلام محمد زارعی نیاز تحقیق و دقت بسیاری دارد، زارعی اساسا فرد بی حاشیه و کم سروصدایی ست و در میان سیاسیون فردی با اخلاق شناخته میشود، علاوه بر این به طور کلی تحلیل فردی که سابقه فعالیت برای احمدی نژاد، ولایتی و روحانی را داشته است و هویت سیاسی خاص و مشخصی ندارد کمی دشوار تر بنظر میرسد. زارعی در همه ابعاد محافظه کار بوده و سعی کرده چپ و راست و اصولگرا و اصلاح طلب را با سیاسیتی خنثی کنار هم و گرد هم آورد.

اما به طور کلی دو روایت اصلی در رابطه به زارعی وجود دارد، بسیاری وی را نماینده ای کم اثر، فاقدکاریزمای شخصیتی و از نظر توانایی راهبردی ضعیف میدانند، زارعی در این سالها کمترین میزان تاثیر ممکن در مجلس  داشته و در مجلس شورای اسلامی علیرغم راهیابی دو دوره متوالی چندان شناخته شده نیست و به زبان ساده، زارعی نتوانسته در قامت نماینده پایتخت استان موفق عمل کند، شاید مقایسه با غلامرضا تاجگردون بیش از هر چیزی زارعی را در موضع ضعف قرار داده است، البته موارد ضعف زارعی را شاید به قبل تر از این و  جنس انتخاباتی بود که زارعی در آن پیروز  شد،

زارعی گزینه مطلوب و دلخواه خیلی ها نبود،  حتی طرفداران و نزدیکان وی و برخی اصلاح طلبان او را گزینه حداقلی می‌دانند و انتخاب متداول بین « بد و بدتر » می شمردند.

به زبان ساده تر زارعی در ابتدا  محصول انشقاق اصلاح طلبان بویراحمد و عدم حمایت سیدباقرموسوی از محمد بهرامی بوده است و از طرف دیگر،  زارعی پیروزی خود را مدیون رقیب، یعنی ستار هدایت خواه است، زیرا که اگر رقیب وی یک تندرو نبود اصلاح طلبان در مقابل او از زارعی  حمایت نمی کردند و ترس از هدایت خواه  بخت و اقبال را با زارعی همراه کرد.

اما «قومیت گرایی و خویشاوند سالاری» مهمترین نقد و شائبه ای است که در این سالها همواره متوجه زارعی بوده است، بسیاری از استخدام های فله ای و غیرقانونی در سالهای اخیر در نسبت نزدیک قومیتی با زارعی بوده اند که چنین امری حس تبعیض و انحصار را در فضای بویراحمد تشدید کرده است.

از دیگر نقدها میتوان به مواضع بسیار ضعیف وی در رابطه با سقوط هواپیمای تهران - یاسوج عنوان کرد. و به معنای کلی زارعی در سطح ملی و کلان نیز موضوع گیری خاصی و اثربخشی  نداشته است.

اما زارعی فارغ از این انتقادات تلاش های قابل ستایشی برای پیشبرد توسعه  بویراحمد و دنا انجام داده است.

افتتاح بیمارستان شهید جلیل یکی از درخشان ترین فعالیتهای کارنامه وی است ، پیگیری پروژه های مهمی چون پل سوم و چهارم بشار ، و مهم تر از آن غلام محمد زارعی در سرکشی از روستاها و مناطق محروم فعال عمل کرده است. فارغ از این، چیزی که زارعی را بر امثال هدایت خواه برتری میدهد تمرکز  محلی و بومی وی در حوزه انتخابیه خود می باشد.

زارعی پسر ساکت و آرام و البته تا حدود زیادی  خوش شانس چنارستانی در انتخابات امسال شرایط متفاوتی را تجربه می کند، علیرغم ردصلاحیت اصلاح طلبان استقبال چشمگیری از وی نشده است و بنظر میرسد تاریخ مصرف وی نیز برای اصلاح طلبان گذشته است و دیگر همگی از گزینه های حداقلی و نیم بند خسته شده اند. البته برخی دیگر بر این باورند در نبود اصلاح طلبان برجسته و ستارهدایت خواه شاهد شکل گیری  دوگانه قومیتی میان زارعی و روشنفکر خواهیم بود.‌

برخی از انتقادات وارده به زارعی را نمیتوان منصفانه قلمداد کرد. برای مثال تغییر موضع وی از اصول گرایی به سمت دولت روحانی منطقی و عاقلانه بوده است و در راستای منافع جمعی شهرستان حرکت کرد و همین رویکرد‌ در نهایت به سود زارع تمام شد و استانداران  دولت روحانی در استان کهگیلویه و بویراحمد و بسیاری از اعضای دولت حسن روحانی زارعی را همواره حرمت می کردند. تا سالهای قبل بسیاری زارعی را چندان به‌ رسمیت نمیشناختند اما زارعی در یک‌ رقابت سخت و سهمگین و در یک وضعیت خاص تاریخی توانست پیروز انتخابات معرفی شود. این پیروزی نشان داد که مخالفان هم کمی مغرضانه در مورد زارعی قضاوت کرده‌اند. وی دارای پایگاه اجتماعی خوبی بوده است.

منتقدان و مخالفان زارعی  با تولید گفتمان «عزت بویراحمد» قصد به حاشیه راندن وی را داشتند و این امر نیز همچنان  ادامه دارد.

لاجرم زارعی نتوانسته مرد افتخارآفرینی برای بویراحمد و دنا باشد و سهم وی در تاریخچه سیاسی استان بسیار اندک خواهد بود،  زارعی ایده آل نزدیکان  وابستگان خود خواهد بود و  اغراق ست اگر وی را فردی محبوب تلقی کنیم‌، زارعی محصول شرایط کنونی جامعه ست، در ساختاری که نقد و نقادی معنایی ندارد و کاریزماهای سیاسی منتقد در محاق سیاسی به سر میبرند و امثال درازهی، قاضی پور و... در قامت نماینده ملت ظاهر میشوند شاید در چنین شرایطی زارعی خود نعمتی باشد.

برخلاف ادعای بسیاری زارعی را نمیتوان عامل همه مصائب های توسعه نیافتگی بویراحمد دانست و منتقدان و مخالفان وی باید زارعی را حداقل بعنوان نماینده ای با کارنامه ای تا حدودی متوسط بپذیرند.

کلمات کلیدی



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 8 نظر

  • 1 بویراحمد و دنا 1398/11/5 2:59:23

    بهرامی تنها گزینه ی اصلاحات

    پاسخ
  • 2 نام آشنا 1398/11/4 21:35:49

    در یک کلام انتفاع خوبی از دوره نمایندگی برد و سعی کرد بی حاشیه و چراغ خاموش سودش را ببرد و حتی از خون کشته شدگان هواپیما هم گذشت ....................... و .... درگیر مسایل سایسی نشد تا بتواند خوب خوشه بچیند.

    پاسخ
  • 3 ناشناس 1398/11/4 20:42:31

    زارعی هیچ کارنامه ای ندارند و مردم را گرفتار ندونم کاریاش کرده

    پاسخ
  • 4 ناشناس 1398/11/4 20:40:53

    درود بر دکتر بهرامی چهره شاخص بویر احمد ودنا🌹🌹🌹

    پاسخ
  • 5 keyvan 1398/11/4 16:31:47

    درود دوستان اول بگید زارعی مگه کارنامه هم داره این بنده خدا بازاریه نه سیاسی تمامی پروژه ها در دست احداث و گاها رو به اتمام بودن که آقا تشریف فرما شدن

    پاسخ
  • 6 نجاتی تیرتاجی 1398/11/4 16:29:51

    خیلی ضعیف دقیقا دکتر بهرامی بیشتر کار کرد دوران شهردار بودنش

    پاسخ
  • 7 بسیجی 1398/11/4 16:25:27

    زارع بیچارمون کرد خدا هیچ جای این کشور اسیر همچین نماینده ضعیف و .... نشه

    پاسخ
  • 8 نجاتی تیرتاجی 1398/11/4 16:24:14

    افتضاح دقیقا دکتر بهرامی تو سه سال شهردار بودنش بیشتر کار کرد

    پاسخ
سایر اخبار
برگزدیدها