یادداشت
گفتگو و گزارش

از معنی فتنه تا نهم دی

از معنی فتنه تا نهم دی

در فرهنگنامه ها واژه فتنه اینگونه معنی شده است: فتنه=جنجال و آشوب، شورش و طغیان، از میان رفتن نظم و به وجود آمدن آشفتگی وشلوغی. و همچنین فتنه گر به معنی کسی آمده است که سبب فتنه یعنی آشوب و بی نظمی و شورش شود.

در اثر یک فتنه ممکن است به جان و مال اشخاص آسیب وارد شود و فضای روانی جامعه متلاطم و پریشان گردد و این است که فتنه از سوی هر کس و در هر لباس موقعیتی که باشد ناپسند و مردود است و متهمان به فتنه باید در یک دادگاه صالح و بی طرف و تنها در چهار چوب قانون و بدون اعمال نظر گروهی محاکمه شوند و این را همه اهل انصاف می پسندند؛ لیکن امروزه درجامعه ما برخی با هدف و انگیزه خاص سیاسی در صدد بر آمده اند تا رقیبان خود را با برچسب فتنه گر و یا طرفدار فتنه نشانه بروند و از سر راه خود بردارند و از این راه جامه ای برای خود بدوزند و به نان و آبی برسند و فضایی را به نام فتنه و فتنه گر بسازند که خود نوعی فتنه و موجب نابسامانی و آشفتگی  جامعه است و اینها هرگز به مصلحت و پیشرفت کشور توجهی ندارند و تنها به سود خود اندیشند.

نسبت فتنه به هر کس و یا گروهی باید بر پایه استدلال و درچهارچوب قانون باشد و نه اینکه عده ای برای از میدان به درکردن دیگران و  ناجوانمردانه به هر گروه و هر کس که خوستند بر چسب فتنه بزنند تا آنها را به سود خوداز میدان رقابت به درکنند.باید دانست که این کار ناستوده و خود نوعی فتنه است و به صلاح جامعه نیست.

اگر اینها اهل انصاف اند باید آن کس را که در انتخابات ۸۸ در مناظره و نطق انتخاباتی و در یک رسانه فراگیر و عمومی از چند شخصیت دارای هوادار و مقبول، با بی احترامی نام برد و عکس همسر یکی از کاندیداها را برخلاف عرف و اخلاق از جیب خود به درآورد و در تلویزیون در دید همگان قرارداد و از سویی پس از انتخابات مخالفان خود را که کم نبودند، "خس وخاشاک" خواند وجمع زیادی را تحریک کرد، از دایره عاملان فتنه خارج نکنند و محاکمه او را نیزخواستار شوند. "ببین کار اینها را، یک بام و دو هوا را" آنچه درسال۸۸ روی داد گذشته و در بررسی آن باید خدا وانصاف و وجدان را در نظر گرفت و امروز باید براساس نیاز جامعه به وحدت و همدلی و رفع نیازهای جامعه مانند فقر و بیکاری توسعه نیافتگی توجه کرد و در شرایطی که جامعه نیازهای مبرم و اساسی مانند بیکاری و سرگردانی نسل جوان و رکود دردناک اقتصادی دارد، پرداختن به مسائلی که موجب پریشانی و نابسامانی بیشترجامعه می شود،کاری ستوده و و خردمندانه نیست و تظاهرات نهم دیماه درحمایت ازقانون و بازگشت  به آرامش در کشور  بود و درانحصار و حمایت از گروه خاصی نبود و این که امروزه جمعی می کوشند که روز نهم دیماه را بنام خود ثبت و مصادره کنند و با طرح شعارهای تفرقه انگیز فضای روانی جامعه را نابسامان و پریشان و ناخرسند سازند، درست و عادلانه و به صلاح مردم و کشور نیست. توجه به وحدت و همدلی مردم و در نظر گرفتن حقوق یکایک افراد جامعه  و پای فشردن برانصاف و دادگری در کشور و پرهیز از حرکتهای ناعادلانه، بهترین راهکار و به صلاح نظام و همه مردم است.

درود خداوند بر اهل خرد و داد.

کلمات کلیدی



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 25 نظر

  • 1 ر 1395/12/7 9:2:57

    کجا ملت عاشقشونن ؟؟؟ چه سوال احمقانه ای ی نگاه به نتیجه انتخابات مجلس در تهران و بیشتر نقاط کشور بنداز . یا کوری یا مثل خیلیا خودتو زدی به کوری

    پاسخ
  • 2 مریم 1395/10/21 19:57:14

    کجا ملت عاشق کروبی و خاتمی هستن؟؟؟ فکر خودتو نسبت نده به بقیه،،،،اونا جاشون خوبه تو غمشونو نخور

    پاسخ
  • 3 مریم 1395/10/21 19:54:0

    کجا ملت عاشق کروبی و خاتمی هستن؟؟؟ فکر خودتو نسبت نده به بقیه،،،کروبی موسوی جاشون خوبه تو غمشونو نخور

    پاسخ
  • 4 امید کاظمی 1395/10/9 9:17:47

    درود بر خاتمی،منطقیان،لاهوتی ودرود بر فردین خان جعفر زاده طاس احمدی

    پاسخ
  • 5 مینا 1395/10/9 8:46:25

    فتنه یعنى کسانى شعارهاى حق را با محتواى صددرصد باطل مطرح کنند، بیاورند براى فریب دادن مردم. هدف از ایجاد فتنه، گمراه کردن مردم است.  مردم ما در مقابله‌ى با فتنه، خودشان به پا خاستند. نهم دى در سرتاسر کشور مشت محکمى به دهان فتنه‌گران زد. این کار را خود مردم کردند. این حرکت -همان طورى که گویندگان و بزرگان و همه بارها گفته‌اند- یک حرکت خودجوش بود؛  این نشانه‌ى این است که این مردم بیدارند، هشیارند.آقای منطقیان تا کی باید شما ولاهوتی واصلاح طلبان برای منافع خود،جوانان  را فریب دهید، جوانان هوشیارشدند دیگر فریب شما ها سیاسیون ورشکسته را نمی خودند

    پاسخ
  • 6 امیر رضا 1395/10/9 8:42:56

    منطقیان و لاهوتی خواص بی بصیرت،

    پاسخ
  • 7 فردین جعفرزاده طاس احمدی 1395/10/9 0:56:56

    این چه ...... بود برای ما به وجود امد.درود بر خاتمی

    پاسخ
  • 8 الهه رضایی 1395/10/8 17:28:50

    9 دی بلندترین فریاد و حساس ترین هشدار به خودی های نظام است! الان جریانات انتخابات در پیش است و هر چه جلوتر می رویم باید امتحانات سخت تر شود بدانند که اگر بخواهند با منویات خدای متعال در این نظام یعنی خواسته های ولی فقیه به هر طریقی بخواهند مخالفت کنند یا نادیده بگیرند، قطعا بدانند که اگرچه سابقه خوبی هم داشته باشند و در ذهن خود هم ولایت را قبول داشته باشند اما در عمل نادیده بگیرند بدانند که در چرخ دنده های اراده خدا له خواهند شد. منطقیان و جریانات سیاسی بدانند که این نظام الهی است و باید در همه جای باور اینها(باور فکری، سیاسی، معنوی، اجرایی و…) تجلی پیدا کند و بدانند به محض اینکه از اطاعت محض ولی فقیه خارج شوند مطمئن باشند که از اصل دین و نظام خارج شدند و مردم اگر چند صباحی به لحاظ گفتمانی آنها را همراهی کنند به راحتی از آنها جدا خواهند شد و 9 دی این را ثابت کرد.

    پاسخ
  • 9 خانم مردانی 1395/10/8 17:20:12

    سبز سیاه اموی – پیرو خط رجوی/منافق واقعی – موسوی و کروبی/مگر امت بمیرد – علی تنها بماند/نوکیسه‌های بی‌ریشه، مشروطه تکرار نمی‌شه/خواص بی‌بصیرت، خجالت خجالت/خواص بی‌ولایت، خجالت، خجالتسبز فقط سبز علی ننگ به سبز مخملی/لبیک یا خامنه ای،

    پاسخ
  • 10 سید 1395/10/8 15:55:57

    جناب منطقیان مردم این کشور جواب فتنه گران و سران فقته را در حماسه نهم دی ماه دادن و نیازی نیست شما برای مردم و تکلیف تعیین کنید و توصیه می کنم که بیشتر دنبال این باشید که شکست جبهه سیاسی خود در کهگیلویه که چندین دوره است در انتخابات مجلس شورای اسلامی با پیروزی نامزدهای جبهه رقباتان تمام می شود و بیشتر هواداران این طیف سیاسی امثال شما را از عوامل بارز عدم وحدت می دانند و نتوانستید در سبد رای مردم کهگیلویه رای اخذ کنید.

    پاسخ
  • 11 منصورمحمدی 1395/10/8 14:37:56

    تعجبم ازاینه که اگرنه دی طرفدارداشت وداره چطورملت عشق خاتمی وموسوی وکروبی دارندوآنقدربه آنهاوفادارندکه ازهرکس حمایت کنندهمه باجان ودل میپذیرندوعلی رغم بوقهای تبلیغاتی قوی،تریبونهای مختلف وهزینه های سرسام آور که دراختیارافول گرایان است باسخنرانی چنددقیقه ای خاتمی همه معادلات جناح اقلیت به هم می ریزدومیلیاردهاتومان سرمایه گذاریشان بربادمی رود.جالبتراینکه هرچه جلوترمیروندشکاف بین خودشان بیشترمیشودوهرروزیک نفر ازجبهه ی آنان جدامیشودوراه اعتدال درپیش میگیرد.

    پاسخ
  • 12 ناشناس 1395/10/8 14:33:56

    انسانهاے ساده را احمق فرض نکنید... باور کنید آنها خودشان نخواسته اند که هفت خط باشند.....!!

    پاسخ
  • 13 اصولگرا 1395/10/8 14:30:53

    فتنه ۸۸.تحریم ها.برجام ونقض برجام همه با هم مرتبط هستند.برجام هم مثل فتنه ۸۸خسارت زیادی به کشور وارد کرد که رهبری فرمود.اعتماد کردن به شیطان بزرگ وعمل نکردن در قضیه برجام ودغل کاری وفریبکاری خسارت محض است .در فتنه ۸۸معلوم شد هر عمامه به سری همراه ولایت پیغمبر نیست .امام خمینی (ره)فرمود .ما طرفداری از عمامه نمی کنیم ما اسلام راستین را می خواهیم .۹دی فریاد برائت از فتنه گران .9دی برملت ایران مبارک

    پاسخ
  • 14 ناشناس 1395/10/8 14:25:36

    ناصرالدین شاه در بازدید از اصفهان با کالسکه سلطنتی از میدان کهنه عبور می‌کرد که چشمش به ذغال‌فروشی افتاد. مرد ذغال‌فروش فقط یک شلوارک به پا داشت و مشغول جدا کردن ذغال از خاکه ذغال‌ها بود و در نتیجه گرد ذغال با بدن عرق کرده و عریان او منظره وحشتناکی را بوجود آورده بود. ناصرالدین‌شاه سرش را از کالسکه بیرون آورده و ذغال‌فروش را صدا کرد. ذغال فروش بدو آمد جلو و گفت: «بله قربان.» ناصرالدین شاه با نگاهی به سر تا پای او گفت: «جنهم بوده‌ای؟»  ذغال فروش زرنگ گفت: «بله قربان!» شاه از برخورد ذغال‌فروش خوشش آمده و گفت: «چه کسی را در جهنم دیدی؟» ذغال‌فروش حاضرجواب گفت: «اینهائیکه در رکاب اعلاحضرت هستند همه را در جهنم دیدم.» شاه به فکر فرورفته و بعد از مکث کوتاهی گفت: «مرا آنجا ندیدی؟» ذغال‌فروش فکر کرد اگر بگوید شاه را در جهنم دیده که ممکن است دستور قتلش صادر شود، اگر هم بگوید که ندیدم که حق مطلب را اداء نکرده است. پس گفت: «اعلاحضرتا، حقیقش این است که من تا ته جهنم نرفتم!»

    پاسخ
  • 15 اصلاحات 1395/10/8 11:47:31

    درود خدا بر استاد منطقیان عالمانه،مدبرانه و در راستای اندیشه ناب اصلاحات سخن راندی

    پاسخ
  • 16 ناشناس 1395/10/8 10:19:53

    ۵۰ میلیون و جهنم بی گپ مفت

    پاسخ
  • 17 بویراحمد 1395/10/8 9:14:42

     جمعیت عظیم و 50 میلیونی «9 دی» تومار این توهمات را با شدت تمام در هم پیچید؛ این روز هم از نظر کمیت و هم از حیث کیفیت، بی‌شک پرشورترین روز تاریخ جمهوری اسلامی بود. این راهپیمایی، آنچنان عظیم بود وهست که سران فتنه دست و پای خود را گم کردند و با وجود درک اندکشان از معادلات سیاسی، متوجه شدند هرگاه این مردم حس کنند فرد یا جریانی اعتقادات‌شان را آماج اهانت‌های خود قرار داده‌اند، با حضور میلیونی،‌ مهر باطل شد بر پیشانی آنها می‌زنند

    پاسخ
  • 18 خانم پناهی 1395/10/8 8:39:13

    ریشه اصلی شکل‌گیری فتنه بعد از انتخابات دهم ریاست جمهوری به برخورد منافقانه از اصلاح طلبان حاضر در عرصه رقابت‌ها باز می‌گردد که به رغم عدم باور به این مکتب امام(ره)، صرفا برای جذب آرا مردم به عرصه پیوسته بودند و به همین دلیل پس از ناکامی در جذب آرای اجتماعی، با تغییر میدان بازی تلاش کردند تا شکست در صندوق‌های رای را در کف خیابان جبران کنند. به همین دلیل در جریان آشوب‌ها نه تنها ساختار سیاسی کشور و نیروها و نهاد‌های موثر در تثبیت این گفتمان را آماج هجوم‌های خیابانی خود قرار دادند، بلکه نمادها و شاخصه‌های اصلی آن گفتمان یعنی فرهنگ عاشورا، شعارهای بنیادین انقلاب در حمایت از مقاومت فلسطین و مظلومین و مستضعفان جهان را نیز هدف قرار دادند که شعارهای آنها در راهپیمایی روز قدس سال 88 نماد بارز آن بود. 

    پاسخ
  • 19 وارثی 1395/10/8 8:19:48

    نکته ای جالب اما ظریف, ذهنم را مشغول کرد, این روزها سینه چاکان فتنه, علیه فتنه سخن می گویند و نه دی را قیام مهم و به یاد ماندنی می نامند!!! نکند قضیه ی  فتنه هم دچار انحراف شده است؟؟!!!! چون اصلا به علت و ریشه فتنه و یا عوامل فتنه اشاره نمی شود, چه اتفاقی در حال رخ دادن است؟ به نام و یاد نه دی, برای سلامتی بزرگترین و بصیرترین مرد جهان اسلام, حضرت امام خامنه ای صلوات.

    پاسخ
  • 20 منصورمحمدی 1395/10/8 3:34:43

    البته استادمنطقیان دراین متن اتمام حجت کردندونسبت به گذشته باشفاف کردن مواضعش به مباحث مطرح شده درزمان انتخابات وبعدازآن جواب قابل قبولی دادند.اماای کاش همانطورکه دوستان اشاره کردنددلایل عدم حمایت ازکاندیدای منتخب اصلاحات شهرستان راهم بیان میکردندتاجوبی اعتمادی بوجودآمده درنیروهای اصلاح طلب شهرستان کمی فروکش میکرد.هرچندیقین بدانیم که ایشان بی دلیل وبدون تحلیل ومنطق کاری انجام نمیدهندودرهرشرایطی ازاندیشه ی اصلاح طلبی عدول نمی کند.کما اینکه درانتخابات اخیرباتمام وجود بافعالیت شبانه روزی درحمایت ازنامزداصلاح طلبان شهرستان بهبهان سنگ تمام گذاشتند.

    پاسخ
  • 21 ناشناس 1395/10/8 2:32:32

    سعی بشه عزیزان به همدیگه توهین نکنید  با رعایت کردن  منطقی ترمشکلات حل می شود

    پاسخ
  • 22 دهدشتی 1395/10/8 1:49:34

    می چرام اصلاح طلب هم داره،چرامی ها آدم های احساساتی هستند فقط مطمئن بشن کدوم کاندید قبول میشه می پرند با همان کاندید،95درصد مردم چرام اصولگرا هستند،

    پاسخ
  • 23 بسیجی 1395/10/8 1:42:44

    مرگ بر فتنه گران،مرگ بر موسوی و کروبی خیانت کار،مرگ بر خاتمی،مرگ بر منطقیان ولاهوتی،مرگ بر اصلاح طلبان،سایت افتونیوز سایت شیطان،سایت اسرائیلی،

    پاسخ
  • 24 جوان اصلاطلب از چرام 1395/10/7 23:55:19

    نه به پارسال نه به امسال  دوبام و سه هوا پارسال نه دی یادته           صف اول مرگ بر سران فتنه داری فکر کردی تائید میکنن . بابا تو دیگه کی هستی. دست .............بستی  ......

    پاسخ
  • 25 ناشناس 1395/10/7 23:42:26

    ااگر چنین است چرا در سال گذشته چفیه به دوش در 9دی شرکت کردی وفتنه گران را محکوم نمودی؟ چرا کرامت کریمی با اب و تابفتنه و فتنه گران را محکوم و خواستار اشد مجازات برای سران فتنه است؟ الله اکبر!جناب ادم قسم حضرت عباس را باور کند یا دم خروس را؟ البته با شگرد خاصی میخواهید از موضع کریمی تبری جویی!ولی مردم طی سه سال گذشته به ماهیت اصلی جنابعالی پی بردند

    پاسخ
سایر اخبار
برگزدیدها