یادداشت
گفتگو و گزارش

اصلاحات بر موحد (سکانس یکم)

اصلاحات بر موحد (سکانس یکم)

بی گمان انتخابات کهگیلویه با نام سید محمد موحد عجین است. آنجایی که در همه ادوار مجلس شورای اسلامی منهای مجلس اول حضور مستمر داشته و دارد. به سبقه انتخاباتی ایشان نگاهی سطحی بیندازیم در مجلس دوم مقابل حسنعلی نجفی رهنانی از جریان راست سنتی غیر بومی و هم لباس خود، برای اولین بار طعم تلخ شکست را با شروعی ناکام می پذیرد.

با کاندیدا شدن در انتخابات مجلس سوم موحد این بار خود را در شرایط پیچیده تر و جریان چپ خط امامی به نمایندگی حاج بهرام تاج گردون می بیند. صف آرایی و شکست سید موحد از جریان چپ به قدری کام ایشان را تلخ کرد که مقدماتی را برای حذف بزرگان این تفکر از جمله بهرام تاجگردون انجام داد؛ شاید در خفا اما تاجگردون برای همیشه از صحنه عرصه دست یابی به مجلس حذف و کنار گذاشته شد. شاید این اولین ضرب شصت سید محمد بر پیکره ی جریان سیاسی چپ کهگیلویه بود، که با رد صلاحیت پشت پرده حاج بهرام کلید می خورد.

با ردصلاحیت غیره منتظره بهرام تاجگردون از صحنه انتخابات مجلس چهارم موحد رقیب جدیدی در مقابل خود می بیند حاج سید آقا محقق که با حمایت نیروهای مخالف موحد و جریان چپ مواجهه می شود.

موحد که با شکست از تاج گردون در دور گذشته و تلاشهای که برای از دور خارج کردن آن انجام داده بود دیگر نمی خواست رقیب دیگری وارد صحنه شود و همه تلاش خود را ‌گذاشت و با توجه به اینکه دادستان خوزستان بود در تحرکاتی بزرگ با حمایت دوستان و مشاوران اولین بار در تاریخ انتخابات کهگیلویه از خارج این شهرستان افرادی را برای تغییر نتیجه انتخابات وارد شهرستان کرد، ولی با وجود این نیرو ها و تلاشهای موحد برای پیروزی در این دور این حاج آغا محقق بود که تا آخرین ساعات شمارش ِآرا پیشتاز بود ولی در آخرین لحظات این نام موحد بود که به عنوان شخص پیروز انتخابات از تریبون فرمانداری بیرون می آید. با پیروزی موحد در این دوره و تحرکات و ترفندهایی که استفاده شد موحد توانست در همه ادوار برای تغییر در روند انتخابات از این حرکات استفاده و دوره های متمادی با حربه هایی که دیدگان تاریخ و سندات مختلف چون شناسنامه ها، حضور خوزستانی ها و فارس ها شاهد بودیم، در مجلس آن روزها آمد و شد داشت.

حضور آقایان محمود منطقیان و سید قادر لاهوتی و دوگانگی جریانی که هماره پیش از آنکه به مصاف رقبا بروند و آماده شکست یا پیروزی شوند، در خانه شکست را تقبل کرده بودند؛ بطوریکه هیچ گاه جریان راست و محمد موحد را در مقابل خود نمی دیدند. با این دعوای در خانه رقابت جدیدی در حوزه کهگیلویه شکل می گیرد و این بار سید محمد موحد که تجربه حضور در مجلس را یدک می کشید با شکل و شمایل جدیدی مجلس پنجم را به نام خود ثبت می کند.

موحد که حال دومین دور حضور در مجلس را تجربه می کرد و کارنامه درخشانی از مجلس اول نداشته و نتوانسته بود از امکانات و خدمات دولت سازندگی برای محرومیت زدایی استفاده ای ببرد؛ تنها وقت خود و کرسی مجلس را صرفه فرد گرایی و لیدر پروری در دیدارهای شخصی کرده، مجلس پنجم را به همین منوال سپری و کمترین وقت را برای رفع محرومیت زدایی و عمران و آبادی مناطقی همچون دیشموک، قلعه رئیسی، چرام، لیکک، لنده و حتی زادگاهش سوق و روستاهای تابعه که از محروم ترین شهرستان و روستاهای کشور به شمار میرفت، هدر می داد. با وجود ناکامی موحد در انجام پی ریزی زیرساخت ها و توسعه کهگیلویه محروم از همه امکانات اولیه در شرایط بهینه آن روزهای مملکت و نارضایتی جمع کثیری از مردم و نخبگان شهرستان با شروع فرآیند انتخاباتی مجلس ششم محمد موحد کاندیدای این مجلس شد و با همان تحرکات قبلی مجلس ششم را نیز به نام خود ثبت کرد و با همان راه و روش که اشاره کردیم، مجالس متمادی را بی هدف پشت سر می گذاشت.

سید محمد موحد با کارنامه ای نه چندان درخشان در حوزه های مختلف زیرساختی عمرانی با سه دوره حضور در حالی کاندیدایی مجلس هفتم شد؛ که رویارویی واقعی و مهم موحد با جبهه اصلاحات در انتخابات مجلس ششم ادامه و بیشتر هویدا می شود؛ در حالی که موحد همواره مقابل واحدشان است و شکستش آیده آلی است دور از واقع، تا جنگ در خانه و بیرون پرچم شکست بر فراز دو خانه آویزان؛ مجلس هفتم از همه زوایا سیاسی در کهگیلویه ی آن روزها که موحد به هر اهرمی جهت حاشیه راندن اصلاحات و بزرگان آن استفاده می کرد، با کاندیدا شدن مجدد محمود منطقیان و قادر لاهوتی رقابتی به وجود آمد که این بار سید قادر با سخنرانی های آتشین انتخاباتی، از حیف و میل ها، لیدر پروری ها نوک پیکان حملاتش را متوجه رقیب بیرون از خانه می کند، اما کماکان منطقیان و اطرافیانش دست بردار نبوده و خود را تنها نیروی جایگزین بهرام تاجگردون دانسته و پروسه ی کناره گیری بر قرار را ترجیح نمی دهند. محمد موحد که در سه دوره حضور خود در مجلس و همزمانی دو دولت سازندگی و اصلاحات عدم توانایی خود را بر همگان اثبات کرده بود این بار قدرت خود را با حملات شدید سید قادر خوش بیان در خطر می بیند.

ادامه دارد...

(مطلب منتشر شده نظر نویسنده است و انتشار آن در سایت افتونیوز به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نمی‌باشد)

کلمات کلیدی



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 1 نظر

  • 1 حسن 1398/11/26 8:41:8

    در دور سوم اقای کریمیان بودند که قبول نشد

    پاسخ
سایر اخبار
برگزدیدها