یادداشت
گفتگو و گزارش

انتخابات بویراحمد؛ نبرد حاشیه علیه متن/ زنده‌باد نهضت ضد آپارتاید مستضعفین

انتخابات بویراحمد؛ نبرد حاشیه علیه متن/ زنده‌باد نهضت ضد آپارتاید مستضعفین

سیدیوسف مرادی

توضیح: برای برادران و خواهرانم که از روستاهای دور افتاده بویراحمد پا به شهر یاسوج گذاشتند تا از صندوقهای رای و جمهوریت نظام دفاع کنند و کاری که ما نتوانستیم سالها انجام دهیم را به بهترین شیوه انجام دادند.

از حاشیه ها آمده بودند، از اعماق فراموش شده تاریخ، از جلاله ی بی جاده، از سیلاب کلوارِ تنها، از زیلاییِ بیصدا، از پاتاوه ی زیبا، از ایستگاه آخر به شهر آمده بودند، آمده بودند از رویای ایرانی جمهوری خواهی پنجاه و هفت دفاع کنند. آنها از زیر چرخهای توسعه آمده بودند و نامشان در هیچ بخشنامه ای نبود، آنها از کوخ نشینانی بودند که خمینی عاشقشان بود، آنها برادرانِ «حسین رزمنده» بودند، آنها خواهرانِ «حسنِ آباد» بودند.

آنها از سال پنجاه و هفت به یاسوج آمده بودند. آنها بعد از چهل سال پا به یاسوج گذاشتند تا از دموکراسی ایرانی دفاع کنند. از عنوان نامزد امنیتی نترسیدند، شناسنامه هایشان را به پولهای کثیف پیمانکاران نفروختند، آنها از حاشیه آمده بودند و هیچ چیزی برای باختن نداشتند.

سربازان ماندلا بودند علیه آپارتاید و تبعیض، پابرهنه گان گاندی بودند که به خاطر اعتقاداتشان تا آخرین نفس علیه استبداد بدون هیچ خشونتی مقاومت کردند. سربازان روح الله بودند که بر سر زر و زور و تزویر آوار شدند. آنها به یاسوج پاگذاشتند و «یوم الله» آفریدند. آنها «حبیب» بودند در تنگه گجستان، دیالمه بودند که خارج از همه لیستها رای آورد. آنها سربازان «سید علی» بودند، آتش به اختیارانی که بدون هیچ دستوری از بالا از صندوق های رای، از شناسنامه هایشان، از شرافتشان، از عزتشان مظلومانه دفاع کردند. آنها سربازان مردم سالاری بودند، به شهر آمده بودند تا همه را حیران کنند، مستضعفین ابدی به شهر آمده بودند در حالی که اینبار فریب پدرخوانده های اصلاحات و اصولگرایی را نخوردند.

دوم: انقلابِ ضد آپارتاید، جمهوری خواهانه و قانونمند و ضد خشونتِ پابرهنه گان بویراحمد به ثمر رسید و بعد از ۴٠ سال طعم شیرین مبارزه با چپ و راست را بویراحمد تجربه کرد. نگارنده این سطور تاکنون منتخب مردم بویراحمد را از نزدیک زیارت نکرده ام و به نهضت او از ابتدا مشکوک بودم، ضمن درخواست از منتخب کوخ نشینان بویراحمد که قدر این آرا را بداند، اعتراف می کنم اگر می دانستم انقلابِ ضد تبعیض و حق طلبانه حاشیه نشینان بویراحمد بدون ریختن قطره ای خون تحقق خواهد یافت از ده روز قبل از انتخابات که آنهمه تخریب و ظلم علیه حاشیه نشینانِ بویراحمد سفلی را دیدم، در کنار آنها حضور می یافتم. و حیف که این توفیق از من سلب شد و حلالیت می طلبم از مستضعفین بویراحمد، عزیزترین کسانم بر روی زمین.

سوم: پیروز انتخابات دوم اسفند، فقط مردم بودند، حاشیه نشینانِ بویراحمد که از حیثیت بویراحمد دفاع کردند و به همه هم استانی ها آموختند که می شود بدون پول و شام و زور و تقلب هم رای آورد. و البته باید تشکر کرد از دستگاههای امنیتی و خصوصا دستگاه قضا که نشان داد روح عدالت طلبی ریاست جدید قوه قضاییه به بویراحمد هم رسیده است.

چهارم: سم مهلک نهضت های ضد آپارتاید (تبعیض) که توسط حاشیه نشینان صورت می گیرد؛ خشونت، کینه، نفرت و انتقام است. نهضت های ضد تبعیض ماندلا می خواهد، خمینی می خواهد، کار هر کسی نیست، به منتخب بویراحمد به عنوان یکی از کمترین شهروندان سفارش می کنم که حس انتقام، کینه و نفرت به خاطر سالها ظلم را هم خودش فراموش کند و هم دائما آن را به طرفدارانش سفارش کند. نگذارید چشمه جوشان انقلاب زیبا و پاک شما به دلیل جهالتهای برخی، کور شود.

کلمات کلیدی



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 3 نظر

  • 1 ناشناس 1398/12/8 14:20:47

    درود بر شرف اقای مرادی مطلب بسیار ارزنده و مهمی بود که امیدوارم هر دو طرف انتخابات از ان عبرت بگیرند!

    پاسخ
  • 2 یا بی بی خاتونین علیه السلام 1398/12/7 21:36:15

    آفرین بسیار پر مغز و مبتنی بر حقیقت است بیایید خداییش امید مظلومانه این شصت و شش هزار نفر و بقیه که تازه متوجه شدند را پاس بداریم

    پاسخ
  • 3 ناشناس 1398/12/7 21:10:15

    ای همه پاچه خواری سیچنه،،،حتما امار تعرفه های دزدی رو نشندیدین یا اینکه در جریان نیستی ک بچه دوسالشون هم رای داده

    پاسخ
سایر اخبار
برگزدیدها