یادداشت
گفتگو و گزارش

چرایی شکست زارعی در بویراحمد/ علت‌ها و زمینه‌ها

چرایی شکست زارعی در بویراحمد/ علت‌ها و زمینه‌ها

تحریریه سیاسی افتونیوز؛

غلام محمد زارعی چهارم شد. خبری کوتاه که بدبین ترین هواداران وی نیز هرگز چنین نتیجه ای را پیش بینی نمی کردند. احتمالا چنین شکستی برای یک نماینده مجلس حداقل در استان ما بی سابقه باشد،‌ زارعی مرد سخت کوشی که بعد از سال ها حضور در انتخابات کم کم توانست بدنه اجتماعی قابل توجهی برای خود به دست آورد و در مجلس نهم توانست بر ستار هدایت خواه به عنوان یک رقیب قدر غلبه پیدا کند.

زارعی را باید در همه ابعاد میانه رو نامید، در سطح سیاسی همواره میانه رو بوده و در مرز اصلاح طلبی و اصول گرایی حرکت کرده و شاید همین مساله در نهایت سبب شد هواداران اصول گرا و اصلاح طلب دیگر به وی دلخوش نباشند.

در باب چرایی شکست زارعی می توان دلایل متعددی ذکر کرد؛

برخی ها معتقد رویکردهای قومیت گرایی و خویشاوند سالاری زارعی باعث شد انشقاق_شکاف _فراموش شده بویراحمد(بالا و پایین) در سال های اخیر دوباره زنده شود و در نهایت جو انتخاباتی به سمت و سویی حرکت کند که پیروز انتخابات با بدنه قومیتی متحد به صحنه آید و همچنین با بررسی کلی روند انتخابات بویراحمد می توان گفت که انتخابات یازدهم شاید قومیتی ترین انتخابات ممکن در استان بود. از این گذشته، در سال های اخیر بحث استخدام های ناشایسته همواره بر سر زبان ها بوده است، نام زارعی در رسانه های جمعی همواره به عنوان یکی از بنیان گذاران این نوع استخدام ها مطرح بوده است، بسیاری بر این باورند چنین اتفاقاتی سبب شد احساس تبعیض و تنفری نسبت به زارعی به وجود آید که در نهایت خود وی قربانی چنین جوی شد.

با وجود طرح شدن چنین موضوعاتی برخی دیگر معتقدند حمایت زارعی از کارخانه سیمان مارگون و مجوز پتروشیمی در سقاوه ادعای قومیت محوری و منطقه گرایی وی را رد می کند، برخی هواداران وی نیز معتقدند درسال های اخیر ناجوان مردانه تصویر زارعی در رسانه ها و عرصه های عمومی کم رنگ شد و خدمات متعدد وی چندان جدی گرفته نشد، اگر منصفانه و به دور از سوگیری نگاه کنیم؛ افتتاح بیمارستان شهید جلیل یکی از درخشان ترین فعالیت های کارنامه زارعی است و همچنین پیگیری پروژه های مهمی چون پل سوم و چهارم بشار. فارغ از اینها زارعی به طور کلی در دوران نمایندگی خود به صورت بومی گرا و محل محور فعالیت داشته و بیش از نمایندگان استانی مانند هدایت خواه و بزرگواری دغدغه مسائل منطقه ای را داشته است.

زارعی در این سال ها با وجود تحرکات مختلف با دو مساله مهم روبه رو بود؛ از یک طرف وی هیچگاه نتوانست کاریزمای شخصیتی و محبوبیت امثال تاجگردون و سید باقر موسوی را داشته باشد و از طرف دیگر با وجود برخی منش های مردم مدارانه خود زارعی هیچگاه نتوانست در قالب یک نماینده مردمی ظاهر شود، به نظر می رسد غرور، نگاه بالا به پایین و تمکن مالی افراد نزدیک زارعی سبب شد وی نماینده مردمی تلقی نشود، اگر زارعی در انتخاب افراد نزدیک خود از همه اقشار و طبقات استفاده می کرد و به ویژه برخی از نزدیکان مانند خود زارعی خاکساری و تواضع بیشتری داشتند این حجم از افت آرا متوجه او نمی شد، به بیانی ساده تر، زارعی از آن جنس مدیرانی ست که تا حد زیادی چوب حواریون و نزدیکان خود را خورده است.

ضعف محسوس زارعی در انتخابات گذشته را می توان متوجه برنامه رسانه ای ضعیف تیم همراه وی دانست، زارعی که در اداور گذشته همواره بخشی از رسانه های مطرح استان را به همراه خود داشت و فعالین رسانه ای مختلفی در گوشه کنار، آنها را همراهی می کردند در سال های گذشته نه تنها برخی کارکردها و فعالیت های وی پوشش داده نشد بلکه در انتخابات نیز جز کم سر و صدا ترین کاندیدا بود، به نظر می رسد فخر و غرور برخی حامیان وی نیز سبب شد رسانه ها و ذهنیت های رسانه ای مخاطبان توسط آنها چندان جدی گرفته نشود.

بسیاری معتقدند زارعی همواره نان حضور هدایت خواه در انتخابات را خورده است، هرگاه که هدایت خواه (تندرو) به صحنه آمد، همین امر سبب شده اصلاح طلبان در بازی(انتخاب بین بد و بدتر) بیفتند و با حمایت از زارعی از ورود هدایت خواه به مجلس جلوگیری کنند، در انتخابات یازدهم مجلس نیز هدایت خواهی وجود نداشت پس انتخاب میان بد و بدتری هم در میان نبود، شاید بخت در نقطه ای با زارعی یار نبود که هدایت خواه برای انتخابات مجلس به تهران کوچ کرد.

در نهایت باید گفت سقوط هواپیمای تهران _ یاسوج و محافظه کاری و کارکرد خنثی زارعی بیش از پیش چهره وی را ضعیف نشان داد که دیگر سخت می شد اقبال عمومی را به سمت خود برگرداند.

زارعی مرد مهربان و آرام بویراحمد این روزها در تنهایی خود به دنبال عامل ناکامی اخیر خود خواهد گشت؛ اما سابقه حضور در ۵ انتخابات متوالی، دو‌‌ پیروزی و سه شکست نشان می دهد زارعی به راحتی صحنه را واگذار نخواهد کرد و باز به صحنه انتخابات برخواهد گشت و شانس دوباره خود را امتحان خواهد کرد.

در این میان زارعی احتمالا خوب می داند با مردان متمول و کت و شلواری ها و شاسی بلند های اطراف خود نمی تواند صندلی از دست رفته را پس بگیرد، وی باید مانند گذشته به میان مردم برود، کنار آنها بنشیند، و از زرق و برق لوکس در حوالی و پیرامون خود فاصله بگیرد و از اقلیت اطراف خود به سمت اکثریت حرکت کند.

کلمات کلیدی



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 12 نظر

  • 1 بویراحمدی 1398/12/17 12:37:37

    درود بر ایل سرفراز تامرادی.این بار آقای روشنفکر حقش بود و در آینده ای نزدیک باید نماینده بویراحمد از ایل آقایی باشد و من فقط از حق این رو ایل درحال حاضر دفاع می کنم.

    پاسخ
  • 2 ااا 1398/12/17 3:21:54

    الحمدالله زارع دیگر در ته جدول قرار گرفت تا همیشه الهی شکر

    پاسخ
  • 3 لر 1398/12/11 5:32:24

    برادر عزیز ایشان دوره گذشته به زور رای اورد

    پاسخ
  • 4 ناشناس 1398/12/10 23:15:38

    اتفاقا آقای زارعی در هیچ دوره ای با توجه عملکرد و سیاست و دیسیپلین خودش و براساس واقعیت منتخب مردم بود و فقط از سر تعصب و اجبار انتخاب بین بد و بدتر قبول میشد و هیچ کاری و بهایی هم به بوبراحمد سفلی نداد.ولی برای اقوام خود البته منتسبین نزدیک همه کار هم انجام داد و حق و حقوق بقیه را هم به همانها واگذار کرد. و این دور هم با نبود هدایتخواه اصلا رقیبی برای خودش نمیدید.قدرت تشخیص مردم و شم سیاسی عموم از زارعی امثال زارعی خیلی بالاتر هست و بدون شک دیگه در هیچ دوره ای با توجه به اینکه دستش رو شده مورد استقبال مردم نیست ولو اینکه هر قدرت اصلاحطلبی و اصولگرایی و حتی در صورت ائتلاف هم کارایی نداشته و ندارد.

    پاسخ
  • 5 مهران 1398/12/10 16:37:4

    شاید اقای زارعی در جریان نباشند اما به نان ایشان ظلم ها کردند من به نوبه خود به خاطر افرادی شبیه .... در دانشگاه یاسوج از ایشان روگردان شدم انشاالله که روز قیامت باید پلسخگو ظلم هایی که کردند باشند

    پاسخ
  • 6 ناشناس 1398/12/10 15:40:4

    یکی از عوامل اصلی که فرهنگیان مخصوصا معلمان بویراحمد سفلی از حاج زارعی فاصله بگیرند آقای ..... معاون آموزش پرورش یاسوج بود. که در پست بندی بحث بویراحمد سردسیرو بویراحمد گرمسیر راه انداخت و نگذاشت بچه های بویراحمد گرمسیر(سفلی) پست بگیرند

    پاسخ
  • 7 ماندانا 1398/12/10 12:31:7

    تحلیل منصفانه و جالبی بود سپاس

    پاسخ
  • 8 شهروند 1398/12/10 11:50:13

    با سلام: یکی از عمده ترین دلایل شکست ایشان،رجحان برخی از بستگان خود بر دیگران بود و این باعث شد برخی مدیران لوکس گرا و اشرافی و ضد ارزشی منتسب به ایشان باعث نگاه جزیره ای و بکارگیری بستگان خود در ادارات و تشکیل حکومت های ملوک الطوایفی شده... این مهمترین عامل شکست مفتضحانه ی ایشان بود چرا که با شعار فریبنده ی یا زهرا و استفاده ی ابزاری از دین منافات داشت.

    پاسخ
  • 9 جمعه پور 1398/12/10 0:40:45

    اگر یه مطلب خوب زده باشید همینه .

    پاسخ
  • 10 ر-ر 1398/12/9 23:49:43

    درود بر تحرریه افتونیوز ... عالی و منصفانه تحلیل کردین

    پاسخ
  • 11 انصاف 1398/12/9 23:14:18

    با سلام اگر تحلیل مربوط به سایت افتونیوز باشد که با کمال احترام باید عرض کنم بسیار تحلیل اشتباه و نادرستی بود یکی از بزرگترین دلایل شکست زارعی این بود که اطرافیان خود را کنار زد و هرچه امکانات و بودجه بود را به بویراحمد《پایین》برد و از طرفی بدلیل عدم براورده کردن انتظارات اشتغالی ایل خود مورد بی مهری و نهایتا دور شدن خیلی از هم ایلی های ایشون شد تیم رسانه ای حاج زارعی بدون شک تیمی قدرتمند و با تجربه بود که به دلیل عدم حمایت حاج زارعی، این تیم از ایشان جدا شد و بهمین دلیل مورد تحاجم رسانه ای رقبا قرار گرفت به هرحال دلایل شکست حاج زارعی این چیزهایی نبود که شما در تحلیلتون ازشون نام بردید

    پاسخ
  • 12 صدیق 1398/12/9 23:11:13

    تنها عامل شکست زارعی محمدی رییس دفتر ایشان بود هیچ چیزی موجب شکست ایشان نشد فقط محمدی وارشدی و افراد نالایق و مزدوری ک آبروی ایل با اصالت تیرتاجی را خدشه دار کردند

    پاسخ
سایر اخبار
برگزدیدها