یادداشت
گفتگو و گزارش

تحلیلی بر انتخابات کهگیلویه بزرگ/ تحلیل و واکاوی ناکامی عدل هاشمی‌پور

تحلیلی بر انتخابات کهگیلویه بزرگ/ تحلیل و واکاوی ناکامی عدل هاشمی‌پور

تحریریه افتونیوز؛

شبِ پایان انتخابات همواره تداعی اشک ها و لبخند ها بوده است، قبل از اعلام نتیجه قطعی انتخابات، عدل هاشمی پور خیلی زود پیروزی را به رقیب خود تبریک گفت و در کمال ناباوری هاشمی پور نتوانست پیروز انتخابات باشد، مساله ای که برای برخی دوست داران وی غیرمنتظره و برای بعضی دیگر قابل پیش بینی بود.

در باب ناکامی و عدم توفیق هاشمی پور اولین مساله نماینده بودن وی و اصل نانوشته ای ست که در انتخابات مجلس همواره نماینده فعلی نقطه سیبل بقیه رقبا قرار می گیرد و همه کاندیدا به اشکال مختلف به او حمله می کنند و نماینده باید نقش مدافع و دروازه بان را ایفا کند و گاهی در موضع ضعف قرارگیرد؛ اما برای تحلیل دقیق تر علت ناکامی هاشمی پور شاید بتوان از نظریه *توقعات فزاینده جمیز دیویس* کمک جست. به‌عقیده‌ دیویس، انسان‌ها دوره‌های بی‌شماری در تاریخ دارند که طی آن مردم در فقر شدید زندگی کرده یا زیر شدیدترین ستم ها بوده‌اند، اما به اعتراض برنخاسته‌اند. فقر دائمی و محرومیت مردم را انقلابی نمی‌کند، بلکه آنها معمولاً این شرایط را با تسلیم و رضایت و یا در ناامیدی خاموش تحمل می‌کنند و احتمال وقوع انقلاب‌ها زمانی بیشتر است که بهبودیی در شرایط زندگی مردم پدید آید، همین‌که سطح زندگی شروع به بالا رفتن می‌کند، سطح توقعات و انتظارات مردم نیز بالا می‌رود و اگر روند بهبود شرایط بعد از این کُند شود تمایل به شورش به وجود می‌آید، زیرا انتظارات و توقعات فزاینده با ناکامی روبرو می‌شود و ناکامی‌ها آتش شورش و اعتراض را شعله‌ور می‌کنند.

بنابراین این محرومیت مطلق نیست که منجر‌ به اعتراض می‌شود، بلکه محرومیت نسبی است.

نگارنده این سطور ادعا ندارد عدل هاشمی پور توانسته شرایط کهگیلویه بزرگ را دچار تغییر تحولات اساسی کند و شهرستان های چهارگانه در زمان نمایندگی وی از محرومیت فاصله بگیرد؛ اما مساله غیرقابل انکار تلاش ها و ممارست های هاشمی پور در طی سال های اخیر بوده و شاید تا همین اندازه برای بسیاری راضی کننده باشد و کارکرد هاشمی پور را تا حدود زیادی موفق و مثبت ارزیابی کند. بحران برای هاشمی پور از نقطه ای آغاز شد که وی در ابتدای کار با صحبت های تبلیغاتی به طرز شگفت انگیزی توقعات را بالا برد و به همین دلیل تلاش های انکار ناپذیر وی در زیر آن حجم از شعارهای تبلیغاتی اش نادیده گرفته شد.

در کهگیلویه عده ای زمزمه تغییر را حس می کردند اما این تغییر چندان محسوس نبود و مهم تر از آن با شعارهای تبلیغاتی هاشمی پور فاصله زیادی داشت.

از طرف دیگر با نگاهی دقیق و موشکافانه به نظر می رسد شرایط سخت معیشتی حاکم بر کشور سبب شد نگاه جامعه و مردم  از نمایندگان بیش از پیش بر امور شخصی و فردی تمرکز یافته و این مساله برای عدل هاشمی پور که تکیه اصلی خود را بر امور عمومی و اجتماعی گذاشته بود تبدیل به پاشنه آشیل شد و مساله جایی برای هاشمی پور گران تر تمام شد که رقیب وی برای پیگیری این امور رزومه پر و پیمانی داشت، شاهدی براین ادعا جدایی برخی پیمانکان و افراد مطرح از هاشمی و پیوستن شان به موحد است، البته در این میان شرایط ساختاری جامعه و بحران هایی که درسطح ملی بر کشور مستولی شده بیش از هر چیز به عنوان سنگی پیش پای هاشمی بودند. اما با رجوع به گفت و شنود مردمی، بدعهدی و بدقولی های حلقه نزدیک به هاشمی  به شدت بدنه اجتماعی وی را در چندسال اخیر تضعیف کرد، هاشمی پور که بیشتر در حوزه اجرایی و عمرانی فعالیت داشت به صورت فردی نسبت به افکار عمومی تا حدود زیادی ناآشناست و این شکاف باید توسط نزدیکانی که به این مساله تسلط کافی داشتند پر می شد اما نزدیکان و نیروهای مرکزی وی نیز با رویکردی سنتی و ریش سفیدی انتخاب شده و این افراد درکی از تحولات و شرایط جامعه امروز نداشتند که این مساله باعث شده هاشمی پور بیش از پیش در معرض فشار رسانه ها و افکار عمومی باقی بماند، برای اثبات این مدعا می توان به عصبانیت و خشم وی در رسانه ها و سخنرانی ها اشاره کرد و در ایام اخیر کمتر وی را با ظاهری آرام به خاطر داریم و به زبان ساده تر، هاشمی پور نتوانست افراد متفاوت و متمایز با خود را کنار هم جمع کند و نزدیکان وی نیز چندان نمی توانستند تاثیری در تحولات به وجود آمده داشته باشند.

ضعف آشکار هاشمی در بخش رسانه بسیار آشکار و مشخص بود، در حالی که محمد موحد و نزدیکان وی رسانه ها را به خود نزدیک ساخته و با حمایت های مالی ویژه اغلب خبرنگاران را تامین کردند در حالی که تیم رسانه ای هاشمی با سردرگمی و جسته گریخته فعالیت می کردند، با ارزیابی رسانه ها در ایام انتخابات به وضوح می توان پی برد برخی افراد از سر دلسوزی و یا هواداری در رسانه به صورت جزیره ای و جدا از هم برای هاشمی فعالیت می کردند؛ اما نه نظم خاصی داشتند و نه ارتباط ارگانیکی بین آنها برقرار بود.

انتخابات اخیر کهگیلویه هر اندازه به سمت قومیتی شدن پیش رفت دود آن بیشتر به چشم هاشمی پور رفت،  هاشمی به امید برخی طرح های عمرانی کلان خود در حوزه های دیشموک، لنده، چاروسا و قلعه رئیسی انتظار داشت سبد آرای بیشتری داشته باشد؛ اما قومیتی شدن جو انتخابات و حمایت این بخش ها از محمد موحد عرصه را بر وی تنگ تر کرد، هاشمی پور با چیدن تخم مرغ ها در سبد مناطقی مانند دیشموک، طرح گاز رسانی و... عملا دستاوردی نداشت و  این مناطق به ضرر هاشمی به سمت موحد حرکت کردند و این در حالی است که انتظار می رفت کهگیلویه مرکزی(دهدشت و چرام) به دلیل نزدیکی قومیتی به هاشمی پور در این معادله قومیتی تر عمل کنند ولی چنین امری رخ نداد و هاشمی پور حتی از سبد قومیتی نزدیک خود اندوخته ای نداشت. به بیان روشن تر، هاشمی پور هم قربانی جو قومیتی به راه انداخته رقیب و بی نظمی تیم و حلقه نزدیک به خود شد.

برخی براین باورند، هاشمی پور در این سال ها نتوانست تناقض های مختلف خود را حل کند و نمی شود از طرفی خود را اصولگرای اصلاح طلب نامید و از طرف دیگر در مجلس برجام را پاره کرد و طرح استیظاح رئیس جمهور را امضا کرد.

در یک‌ جمع بندی نهایی در ماه های اخیر ضعف درونی تیم انتخاباتی عدل هاشمی پور به شدت وی را در موضع ضعف قرار داد و رقیب او را بیش از پیش قدرتمند ساخت.

در حقیقت، ناکامی هاشمی پور و پیروزی سید محمد موحد در انتخابات اخیر جای هیچ گونه ستایش و فخری برای موحد و هوادارانش ندارد و دو قطبی قومیتی ثلاث و بویراحمد شوربختانه همچنان پایدار است و نه گفتن به هاشمی پور به معنای آری گفتن به هر کاندید دیگر منهای هاشمی پور به دلیل توقعات فزاینده و برآورده نکردن آنها بود و این نیز یکی از شانس های تاریخی سید محمد موحد در انتخابات محسوب می شود. در نهایت برای رهایی کهگیلویه از بند محرومیت، هاشمی پور و موحد دو روی یک سکه اند.

در یک نگاه کلی تر موحد و هاشمی پور نماینده قشر سنتی تر جامعه هستند و تاکنون نتوانسته اند تغییری ایجاد کنند و احتمالا در آینده نیز انتظار تغییر چندانی از آنها نمیرود.

کلمات کلیدی



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 21 نظر

  • 1 جواب جواب دهدشت 1398/12/14 16:46:50

    انقدر نوشته ات بی بنیان و از روی غرض و پیش پا افتاده است که واقعا ارزش جواب دادن ندارد

    پاسخ
  • 2 جواب دهدشت 1398/12/13 15:53:56

    شما نه معنای اصلاحات را می دانی نه اصلاح طلبی . شما بهتر است واضح تر بگویی قومیت مد نظر خودت . اگر اینها را می دانستی می فهمیدی جبهه پایداری یعنی چه و می دانستی که این جبهه در کهگیلویه کاندیدش که بود .

    پاسخ
  • 3 دهدشت 1398/12/12 17:56:7

    خدا را شاهد و ناظر این لحظه بر خودم میدانم افراد زیادی که حتی چند تاییش فامیلم هستند را اطلاع دقیق و عینی در حضور خودم رای از سی هزار تا سیصد هزار تومان برای موحد میخریدند اولا ما مردم کهگیلویه هر گلی زدیم به سر خودمون زدیم و ظلم تاریخی به اصلاحات و اصلاح طلبان کردیم و ریشه کن کننده آنها را انتخاب کردیم یعنی موحد را انتخاب کردیم دو دوره بزرگواری و پنج دوره موحد چه مشکل اساسی و زیر بنایی در زمینه توسعه و فرهنگ و اقتصاد و اجتماعی از کهگیلویه بزرگ حل کرد و نباید مانند کوفیان باشیم خودمان حاج سردار هاشمی پور را آوردیم و خودمان هم بی کس کشش کردیم همان طور که دولت و استاندار قبلی و تاجگردون بی کس کشش کردند بخاطر کهگیلویه فریاد هل من ناصرنا ینصرنیش برای آبادانی و توسعه کهگیلویه مظلومانه در تاریخ پیچیده است قبل و بعد از نمایندگی و بعد از آن هر چه از دستش بر آمد انجام داده و خواهد داد و ما در محضر خدا اگه یاریش نکردیم حد اقل آزاده مرد باشیم و بیش از آن به او ظلم نکنیم کهگیلویه آنقدر محرومیت دارد که یقین بدانید بعد از چهار سال آینده تازه میفهمیم موحد هم هیچ کار مهم توسعه ای با این شش دوره نکرده و پشیمانی دیگر سودی ندارد و خود کرده را تدبیر نیست یا حق

    پاسخ
  • 4 پژمان 1398/12/12 16:5:15

    شما با این تفکرات و تحلیل های مخرب و انحرافی تان همین مسیر انحراف را بروید و ان شاء الله هم همیشه شکست میخورید . به حق هم هست که هیچگاه نتوانستید بفهمید عموم جامعه چه می خواهند . در عالم خیالبافی های کودکانه و احمقانه خود باقی بمانید و حداقل شعورتان را بکار بندازید و متون سراسر تناقض خود را مرور کنید . هر لالی هم می داند و خودتان هم می دانید که برای پول خرج کردن ترامپ هم در مقابل عدل کم میارد آنوقت می گویید موحد با هزینه سایت ها را خرید ؟ یعنی هاشمی بیچاره در این مورد پولی نداشت ؟! نه آقای تحلیل گر هیچ سایت شرافتمندی حاضر نبود به خاطر پول شرافت خود را بفروشد و خلاف واقع بنویسد . ما دور قبل زندگیمان را برای عدل هزینه کردیم که موحد نرود اما فهمیدیم که موحد صد شرف به او دارد . شکست هاشمی نیاز به هیچ تحلیلی ندارد . دور قبل موحد سه روز وارد صحنه شد پنجاه هزار رای آورد . پس او یک استثناست . انصاف هم خوب چیزی است که شما حتی بویی از آن هم نبردید . حتی نزدیکان موحد هم گفتند به هاشمی رای دهیم تا او را هم تجربه کنیم اما همه کور و پشیمان شدتد . هاشمی فکر می کرد می شود با پول هم چیز را خرید و هیچ توجهی به مردم نداشت . و حالا باید بفهمد که همه چبز پول نیست . علی رغم فقر مردم ولی شرافتشان را نمی شود خرید . هاشمی دور قبل با پول قبول شد و این دور مردم پولهای کلانش را خوردند و درس خوبی به او دادند . خواهشا بین طوایف هم تفرفه اندازی نکن و خیالی حرف نزنید . در حوزه بویراحمد موحد بیشتر از عدل رای اورد .

    پاسخ
  • 5 هم استانی 1398/12/12 12:4:26

    آقای هاشمی حتی این شجاعت را نداشتند که به انتصابات استان کلامی هم اعتراض کنند. خدا وکیلی اگر حاج آقا بزرگواری بودند کسی جرات می کرد فرزندان توانمند کهگیلویه بزرگ را عزل کند؟ مردم در انتخابات پاسخ این ضعف و ناتوانی را دادند.حالا این ناتوانی چه از ناحیه خود نماینده بود یا از اطرافیان .

    پاسخ
  • 6 واقع بین 1398/12/12 11:58:7

    در پاسخ کامنت آقای محمدی .. در اینکه آقای هاشمی پور در دفاع از مدیران کل منتصب به کهگیلویه بزرگ خیلی ضعیف بودند هیچ شکی نیست و مشاوران آقای هاشمی باز هم از خودش ضعیف تر بودند. ولی باید قبول کرد که نماینده گجساران خیلی قوی بود و هیچ اهمیتی به نماینده کهگیلویه نمی داد و همه مدیران توانمند را راحت عزل نمودند و نتیجه کار را انتخابات مشخص کرد و با این عملکرد معلوم بود که آقای هاشمی موفق نمی شود وحتی اگر آقای دکتر دهبانی با آن سابقه درخشان در صحنه می ماند قطعا آقای هاشمی سوم می شد .

    پاسخ
  • 7 محمدی 1398/12/12 9:12:32

    اگر انتخابات را درست تحلیل نماییم به این نتیجه می رسیم که قومیت هیچ تاثری بر انتخابات نداشت چرا در چرام و دهدشت اختلاف خیلی زیاد بود و آقای هاشمی پور همان موقعی انتخابات را باخت که استاندار توانمندی همچون دکتر خادمی که از حوزه انتخابیه او بود برداشتند و فقط لبخند زد و دانشمندی همچون رضا چمن را برداشتند اصلا خودی نشان نداد و آقای مهنایی را از معاونت استانداری برداشتند و در همین روزهای انتخابات دکتر شهابی را از برنامه و بوجه بر داشتند و اصلا خودش را زد به اینکه نشنیده در صورتی که خلاف قانون انتخابات بود.و همه این نخبگان در استانهای برخوردارتر مشغول شدند و دیگر استانها بهتر قدر این عزیزان را دانستند.

    پاسخ
  • 8 دهدشت 1398/12/12 8:58:33

    شما خودت از هاشمی پول گرفتی و به حمایت ازش مطلب میزنی،،،،،،،،،،،اصلا در یک کلام شما رزومه تحصیلی عدل را دربیار ببین کجا درس خوانده؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ایشان همان چهارسال هم که مجلس رفت خیانت به مردم بود چون در این حد نبود>.............هاشمی یک پیمانکار خوبی هست..........میدونم که نمایش نمیدی ولی خواستم بدونی که مردم همه چیز را میدونند و میفهمند

    پاسخ
  • 9 ناشناس 1398/12/12 1:50:58

    کاملا مشخص هست که این سایت طرفدار هاشمی هست و یجورایی میخواهد باخت هاشمی به قبیله گری و حوزه ثلاث ربط بده .کاملا یک طرفه قضاوت کرده و کسی تو منطقه نباشه پیش خودش فک میکرد هاشمی چه کارهای بزرگی انجام داده است . هاشمی با استاندار هم نمی ساخت یه وزیر نتونست بیاره شهرستان ... بخشدار و فرماندار نمی تونست انتخاب کند زمان موحد هفده مدیر کل داشتیم و....

    پاسخ
  • 10 گچساران...دهدشت 1398/12/12 1:34:28

    خسته نباشید به سایت وزین اف تو نیوز که رسالت خبرنگاری را بجا آورده در این مقاله شما عملکرد جناب هاشمی را نمره قابل قبولی دادید واز سوی خودتان در این مقاله حرف خود را نقض می کنید چرا که فرمودید موحد از قومیتی کردن جو به نفع خود استفاده کرده ودر پایین فرمودید هاشمی در بویراحمد هم برگی برای برنده شدن نداشت و نتونست از سبد رای بویراحمد استفاده کند که بیشتر به سبد رای موحد ریخته شد و اختلاف فاحش بود مردم شعارهای بزرگ انتخاباتی هاشمی را که نتونست جامه عمل بپوشاند باعث ناکامی آن بود چن عامل دیگه هم هست که باید آسیب شناسی کنیم درود

    پاسخ
  • 11 جلیلی 1398/12/12 1:2:55

    سلام.قضیه خیلی ساده است.انتخابات در کهگیلویه همیشه همینطور بوده است.یک عده پیمانکار جمع میشوند و پول روی هم میگذارند و یکی را بالا میبرند.دوره قبل،هاشمی پور از پتانسیل پیمانکاران و قومیت استفاده کرد.الان هم موحد از دو عنصر قومیت و خرید رای توسط پیمانکاران نهایت بهره را برد و پیروز میدان شد.تا سطح فرهنگی مردم ما اینگونه است،آش همین آش است و کاسه همین کاسه.اگر مردم ما به سطحی از درک اجتماعی رسیدند که رای خود را پنجاه هزار تومان نفروشند،میتوان به آینده امیدوار بود.مقصر این وضع فقط مردم هستند و بس که برای چهار سال وکالت خود را با پولی اندک عوض میکنند.موحد هم فقط به درد همان پیمانکاران و متنفذینی میخورد که در این انتخابات به آنها مدیون شد.هاشمی پور یک نکته خوب در کارنامه دارد و آن اینکه به پیمانکاران باج نداد و اتفاقا همین امر هم باعث شکستش شد. الان هم موحد یک لشکر مواجب بگیر از کامنت نویس ها را بسیج کرده که شبانه روز دست به تخریب قلم بدستان منصف و منتقد میزنن.شما هم هر کامنتی را منتشر نکنید لطفا.

    پاسخ
  • 12 رحیم پور 1398/12/12 0:23:2

    انتخابات خوبی بود ادعای اصلاح طلبان بهمئی و لیکک هم بر همگان اثبات شد با تمام وجود وقف حاجی اقا شدند دست مریزاد ل........... اصلاح طلب ناب موحدی خداقوت ک......... اصلاح طلب ارمان گرای موحدی

    پاسخ
  • 13 زندباف 1398/12/12 0:18:53

    اصلاح طلبان ثلاث مانند ر.....، ک..... و د......... اگر موحد قبول نمیشد سکته میزدن ......دقیقا خودشون وقف موحد کردن...... چهره واقعی شون الان مشخص وابی

    پاسخ
  • 14 زمانی 1398/12/12 0:16:57

    داخل لیکک چند ماهی کار کردم تو این انتخابات خودم دیدم اصلاح طلبان .......... و ..... چطوری واسه موحد خودکشی کردن

    پاسخ
  • 15 دیشموک 1398/12/12 0:15:42

    بعنوان یک بهمئی از اینک ایل و تبارم بع موحد رای داد شرمسارم ..... بازگشت به موحد یعنی اوج فلاکت و فقر فرهنگ

    پاسخ
  • 16 فلاحیان 1398/12/12 0:14:39

    من نمیدونم بهمئی ها وقتی ها بعد از چهل سال عدل گاز ،درمانگاه و سالن ورزشی و چمن و تونل بهشون داد از این رای خودشون عذاب وجدان نمیگیرن ......

    پاسخ
  • 17 محمدی مهر 1398/12/12 0:12:35

    خدامیدونه چقدر به عدل بیچاره خیانت شد... موحد هم بیاد دور اخرش برنه ببینم ایخو چه گلی من سرمو بزنه

    پاسخ
  • 18 اصلاح طلب کهگلویه و بویراحمد 1398/12/12 0:11:34

    عدل و موحد سر وته یه کرباسن

    پاسخ
  • 19 ر-ر 1398/12/12 0:10:26

    درود بر افتونیوز.....ضعف تیم عدل و جو قومیتی و پولهای خرج شده موحد برد مجلس

    پاسخ
  • 20 ناشناس 1398/12/11 22:25:36

    این سایت کلاً با انگیزه شخصی مطلب می زند. به نطر بنده انتشار یومیه مطالب محبی فر برخلاف پیش بینی های انتخاباتی به اعتبار آن صدمه زده است. اگر جریان سیاسی شما، اصلاح طلبی است جانبداری از هرکدام از عدل و موحد جایز نیست. در این متن هم‌تناقض هست. اگر رای صرفاً قومیتی بوده چرا موحد در دهدشت بیشتر از عدل رای آورده است؟

    پاسخ
  • 21 ناشناس 1398/12/11 21:36:45

    هاشمی پور به عدم کارائی خودش و تیم ضعیفش باخت!!! کسی از بیرون این مطلب را بخواند احساس میکند ایشون شق القمر کرده!!! ایشون فقط حرف درمانی!!!!!!!! طرحهایی که ایشون به نام خودش تبلیغ میکرد متعلق به دوره بزرگواری بود! البته باید منصف بود پیگیریهای وی قابل تحسین بود ولی شعار با عمل کاملا برخلاف یکدیگر بودند!

    پاسخ
سایر اخبار
برگزدیدها