یادداشت
گفتگو و گزارش

فرودگاه در بند زندان

فرودگاه در بند زندان

بهار سال 1373 در تاریخ معاصر دیار دلیرمردان و شیر زنان کهگیلویه وبویراحمد که با عطر حضور و نفس گرم مسیحایی رهبر فرزانه انقلاب همراه شد، نقطه عطف و سرآغاز فصل تازه ای از تحول، امید و شکوفایی را در دل این سرزمین پاک اما محروم به ارمغان آورد.

به گزارش ایرنا، اما در میان همه دستاوردها، ثمرات و برکات آن سفر به یادماندنی و تاریخی، بدون شک دستور احداث فرودگاه یاسوج و اتصال این استان محروم به خطوط هوایی کشور شد، شاید گل سرسبد و یکی از شاخص ترین و درعین حال گرانبها ترین هدیه رهبر فرزانه انقلاب در آن زمان به مردم این دیار بود.

طرحی که از همان زمان تاکنون و با آغاز عملیات اجرایی آن با چالش ها، مشکلات و موانع فراوانی دست و پنجه نرم کرده است.

وجود معارضات اجتماعی و مشکل مالکان زمین در اطراف فرودگاه، اجرای برخی طرح های خدماتی و عمرانی در داخل و فضای اطراف، محدودیت باند، وجود دکل های روشنایی ورزشگاه 15هزار نفری و مخابرات و اکنون نیز مشکل زندان مرکزی یاسوج از جمله چالش هایی است که در طول این سال ها دامن گیر این هدیه ارزشمند رهبری در مرکز کهگیلویه و بویراحمد شده است.

به عقیده مسئولان فعلی ریشه تمامی این معضلات را شاید بتوان در جانمایی نامناسب و غیراصولی احداث فرودگاه یاسوج از همان سال های نخست دانست اما بدون شک چنین ادعایی نیز چندان توجیه پذیر در شرایط فعلی نیست و کمکی به حل مسئله نخواهد کرد. انبوه این معضلات و چالش های انباشت شده از قبل به یکباره در طول حدود 40 ماه اخیر از فعالیت دولتمردان یازدهم و دوران مدیریت اجرایی فعلی سرباز زده که البته این مشکلات هم با همت و تلاش مسئولان تا حد قابل ملاحظه ای مرتفع شده است.

مدیر فرودگاه یاسوج معتقد است که بیش از80 تا 90درصد مشکلات و موانع اکنون در این فرودگاه مرتفع شده و با جابه جایی زندان مرکزی و اجرای طرح تطویل باند، موانع پروازی برای همیشه حل خواهد شد.

علی محسنیان اظهار داشت: در طول سالیان گذشته تاکنون دهها مشکل اساسی و مانع جدی پروازی در حریم هوایی فرودگاه یاسوج وجود داشت که ضمن نا ایمن کرن فضا برای نشست و برخاست هواپیماها و ایجاد مشکل و استرس برای خلبانان، حتی خطر تعطیلی فرودگاه را نیز فراهم کرده بود.

محسنیان ابراز داشت که در 2 سال گذشته و با پیگیری ها، رایزنی ها و همت و همراهی مسئولان اجرایی استان و شرکت فرودگاه های کشور چندین مورد از این معضلات و موانع از جمله دکل های روشنایی ورزشگاه 15 هزارنفری، دکل های همراه اول شرکت مخابرات و سپاه فتح کهگیلویه و بویراحمد و همچنین مشکل معارضات اجتماعی زمین فرودگاه مرتفع شده است.

وی یکی از موانع جدی و اساسی در حریم هوایی و پروازی فرودگاه را مربوط به وجود دکل های روشنایی ورزشگاه تازه تاسیس 15 هزار نفری یاسوج دانست و گفت که این معضل نیز با اطلاع رسانی و شفاف سازی رسانه ها و همکاری مسئولان اجرایی استان مرتفع شد.

وی بیان کرد: ورزشگاه 15 هزار نفری آزادی یاسوج در فاصله 2 هزار و 400 متری از آستانه باند 13 فرودگاه این شهر قرار گرفته بود که دکل های روشنایی آن نیز حدود 58 متر ارتفاع داشت و بیش از 22 متر از این میزان ارتفاع غیرمجاز و در حریم هوایی فرودگاه نفوذ کرده بود.

محسنیان تصریح کرد که این نفوذ سبب شده بود بیش از یکهزار و 100 متر از آستانه باند 13 فرودگاه یاسوج جا به جا و این باند برای نشست و برخاست هواپیماها بدون استفاده شود.

محسنیان ابراز داشت: پس از پیگیری های مستمر و مکاتبه های مکرر، استفاده از ظرفیت های ممکن در ستاد شرکت فرودگاه های کشور و کهگیلویه و بویراحمد و بهره گیری از قابلیت های اطلاع رسانی رسانه های جمعی محلی و ملی سرانجام ارتفاع دکل های روشنایی این ورزشگاه تا سقف استانداردهای بین المللی کاهش یافت.

مدیر فرودگاه یاسوج گفت که هم اینک نیز عمده ترین مانع پروازی در فرودگاه یاسوج وجود ساختمان زندان مرکزی این شهر است که با نفوذ در حریم پروازی سبب شده بدون استفاده ماندن بیش از 800 متر از باند فرودگاه شود.

وی یادآور شد: براساس نظر کارشناسان استفاده مفید از میزان 600 متری که باند فرودگاه یاسوج باید تطویل شود منوط به برداشته شدن ساختمان زندان مرکزی این شهر است.

وی ادامه داد که طرح توسعه باند این فرودگاه بالای 60درصد پیشرفت فیزیکی دارد و هم اینک روند اجرایی آن نیز در مرحله روکش آسفالت قرار گرفته است.

محسنیان بیان کرد: تاکنون نیز افزون بر 100 میلیارد ریال برای اجرای این طرح هزینه شده است.

مدیر فرودگاه یاسوج حجم عملیات این طرح را شامل یک میلیون و 300 هزار متر خاکریزی، 40 هزار متر مکعب خاک برداری و احداث کانال به طول 400 متر برای عبور آب های سطحی ذکر کرد.

وی یادآور شد که با افزایش طول باند علاوه بر فراهم کردن مسیرهای پروازی جدید زمینه حضور هواپیما با قابلیت حمل مسافر با ظرفیت بیشتر نیز فراهم خواهد شد.

محسنیان گفت که اکنون باند فعلی فرودگاه تنها پذیرای هواپیمای ATR 72 است که با تطویل و روکش باند امکان پذیرش هواپیماهایی با بدنه متوسط همچون فوکر 100 و ایرباس 320 نیز فراهم می شود.

مدیر فرودگاه یاسوج تاکید کرد که تحقق این مهم منوط به جا به جایی زندان مرکزی یاسوج به عنوان مانع اصلی و جدی بر سر راه حریم هوایی و پروازی این فرودگاه است.

محسنیان با بیان اینکه با بهره برداری طرح توسعه ای، سطح خدمات نیز 60درصد افزایش خواهد یافت، افزود: ظرفیت هر پرواز در روز از 60 مسافر به 100 مسافر افزایش می یابد.

وی ادامه داد: طول باند فعلی فرودگاه یاسوج هم اینک حدود 2 هزار و 600 متر است که طی عملیات توسعه سطوح پروازی مقرر شده 600 متر به آن اضافه شود.

**منابع طبیعی آماده همکاری برای واگذاری زمین

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد نیز با تاکید بر آمادگی این اداره کل برای تامین زمین مورد نیاز برای زندان در این راستا گفت که البته محل و جانمایی طرح نیز باید شرایط لازم و قانونی را برای واگذاری داشته باشد.

عزت الله بهشتی فر اظهار داشت که فرودگاه یاسوج می تواند یکی از محورهای توسعه همه جانبه کهگیلویه و بویراحمد باشد و به همین دلیل باید مورد حمایت جدی مسئولان اجرایی این استان قرار گرفته و برای رفع مشکلات آن تلاش شود.

وی یادآور شد که مسئولان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد آمادگی دارند که قطعه زمین های دارای شرایط لازم در یاسوج را برای ساخت زندان مرکزی این شهر واگذار کند.

وی تصریح کرد که البته قطعه زمینی را که مسئولان زندان مرکزی یاسوج برای ساخت زندان جدید این شهر پیشنهاد داده اند دارای انبوه جنگلی بوده است.

** زندان، مانع جدی توسعه باند پروازی فرودگاه

معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد وجود زندان مرکزی را یکی از محدودیت های توسعه فرودگاه یاسوج دانست و تصریح کرد که در راستای توسعه فرودگاه، جابه جایی زندان این شهر به عنوان یکی از اولویت ها در دستور کار این معاونت قرار گرفته است.

پژمان نیک اقبالی یادآور شد که بر اساس برآوردهای انجام شده اعتبار مورد نیاز برای ساخت و انتقال زندان مرکزی یاسوج افزون بر 600 میلیارد ریال است.

وی با بیان اینکه رایزنی ها و اقدام های لازم برای جانمایی و مکان یابی زندان جدید نیز در دستور کار متولیان امر از جمله دستگاه قضایی، امور اراضی کشاورزی و منابع طبیعی استان نیز قرار گرفته، گفت: موافقت اولیه دستگاه قضایی و سازمان زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی برای جابه جایی نیز دریافت شده است.

وی با اشاره به مشکلات و محدودیت های پروازی و توسه ای فرودگاه یاسوج بر اساس مصوبات کمیسیون ماده پنج در استان تمامی ساخت و سازهای خارج از ضوابط در اطراف فرودگاه یاسوج بر اساس دستورالعمل های قانونی سازمان هواپیمایی کشور و طرح تفضیلی شهر مورد بررسی و ارزیابی کارشناسان قرار گرفته است.

نیک اقبالی افزود: ساخت و سازهایی که خلاف ضوابط در اطراف فرودگاه یاسوج ساخته شده و یا در آینده احداث خواهند شد برخورد قاطع می شود.

وی بیان کرد که مسئولان اجرایی کهگیلویه و بویراحمد برای حمایت همه جانبه از فرودگاه یاسوج و ارتقای روزافزون وضعیت آن مصمم هستند و لازمه تحقق این امر مهم نیز همکاری همه جانبه تمامی نهادهای دولتی استان است.

** دستگاه قضایی مخالفتی با جابه جایی زندان یاسوج ندارد

مدیرکل زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی کهگیلویه وبویراحمد نیز گفت که موضوع جابه جایی زندان مرکزی یاسوج بارها مطرح شده و به نظر می رسد مخالفتی از سوی دستگاه قضایی استان و سازمان زندان های کشور در این راستا وجود ندارد.

اسماعیل جمیاری افزود: البته سازمان زندان ها خود متولی ساخت زندان نیست و در صورت تامین زیرساخت ها، زمین مورد نیاز و اعتبار توسط مسئولان اجرایی استان دستگاه قضایی و اداره کل زندان ها نیز آمادگی خود را با رعایت اصول امنیتی، قضایی و قانونی با این مهم اعلام می کند.

وی تصریح کرد که این موضوع در دوره مدیریت سابق نیز بارها در دستور کار مسئولان قضایی استان قرار گرفته بود و اکنون نیز این مهم را با رئیس کل دادگستری استان مطرح و وی نیز مخالفتی با جابه جایی مشروط به تامین زیرساخت ها و اعتبار مورد نیاز آن ندارد.

جمیاری وجود زندان را در هر شهری یکی از ضروریات اصلی برای ایجاد امنیت و ارتقای نظم و آرامش شهروندان و مردم دانست و گفت: چنانچه جابه جایی زندان بتواند کمکی در راستای توسعه و آبادانی استان انجام دهد، دستگاه قضایی و این اداره کل همراه و همگام در این فرایند هستند.

زندان مرکزی یاسوج از حدود 20 سال پیش در وردی و هشت کیلومتری مسیر یاسوج - اصفهان احداث شده است.

از نیمه دوم آبان سال 93 و با پیگیری استاندارکهگیلویه و بویر احمد و متولیان امر شمار پروازهای فرودگاه یاسوج از 2 به هفت روز در هفته افزایش یافت به طوری که هر روز یک پرواز تنها در مسیر تهران به یاسوج و بلعکس برقرار بود.

گزارش: حمیدجهان - ایرنا

کلمات کلیدی



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 0 نظر

شما اولین نظر دهنده باشید!

سایر اخبار
برگزدیدها