یادداشت
گفتگو و گزارش

درسی در مکتبخانه‌ی کرونا

درسی در مکتبخانه‌ی کرونا

به جرات می توان گفت واژه "کرنا"با قدمت چند هفته ی ،رکورد چند ساله ی "دلار"را شکست و با اختلاف فاحشی به صدر پر کاربردترین واژه های تلفظ شده در بین مردم ایران تبدیل شده است

.جای تعجب هست در چنین شرایط آشفته و بحرانی اقتصاد ایران ،نامی در صدر قرار گیرد که متعلق به یک بیماری می باشد،و این چنین مرکزیت ورد زبان ها را به خود اختصاص دهد..

در مطلبی تحت عنوان درسی که "سیل به جامعه ایران داد" در زمان سیل شیراز و لرستان به بیان دیدگاه های خود و مردم پرداختم و کنون این درس را از منظر "ویروس کرونا"بررسی می کنیم.

آنچه تفاوت ها را در مورد"کرونا"وسیل نمایان می کند، قدرت هم گیر و همه جا بودن ،ویروس کرونا می باشد .سیل وزلزله های تاریخ ایران در مناطق خاصی اتفاق می افتادند و مسلما مردم کل ایران درک عمیق و کاملی از شرایط و وضعیت همدیگر نداشتند .مردم فارغ از سیل مطمنا وضعیت گرفتاران در سیل را درک نمی کردند.

ولی" کرونا"لرزه بر جان صغیر وکبیر کشور انداخت، همچون تندبادی غشمگین تمام مناطق ایران را به زیر سلطه گرفت.

آنچه مسلم هست عمر یک تازی کرونا دارز نیست و بی شک درکوتاهترین زمان به تاریخ بیماری های ترسناکی همچون طاعون،وبا می پیوندد ولی آنچه برجای خواهد گذاشت اثراتی خواهد بود که در تمام زمینه ها در جامعه ایران تا چندین سال بجا می ماند .

دراین مدت که کرونا به جان کشور افتاده بود ضعف های اساسی فرهنگی مردم در بیشتر زمینه ها ،دل زحمتکشان واقعی ومردم مظلوم را به درد می آورد البته نا گفته نماند کارهای خوبی هم انجام می شد که نسبت به ضعفها ،کم کاری ها و بداخلاقی ها در اقلیت می باشند..

یکی از مهم ترین رفتارهای اجتماعی که با تمام وجود در چند روز گذشته هویدا گردید"عدم اعتماد "در سلول به سلول جامعه می باشد.به جرات می توان گفت با این پیشرفت علم و تکنولوژی و فضای ارتباطات ، کمتر کسی در جامعه هست که از لابه لای این همه اطلاعات غلط ، آمارها ی اشتباه و توصیه های غیر تخصصی اطلاع کاملی از ویروس کرونا و چگونگی مبارزه و پیشگری با آن را بدست آورده و به طور کلی شناختی از این ویروس داشته باشد و متاسفانه باید گفت :فضای رسانه ی کشور در انجام ماموریت اطلاع رسانی خود عملکرد ضعیفی داشت و شاید بتوان گفت فضای مجازی عملکردی همچون پاشش نا امید ی ودلهره ومرگ بر آسمان کشور داشت بی اعتمادی که در چند دهه ی گذشته با شدت بیشتری از کرونا در جامعه شیوع پیدا کرده است سبب شده نه مردم بهم ونه مردم به مسولان اعتمادی نداشته باشند.فضای شایعه پراکنی و دروغ سراسر کشور را فرا گرفته است واین امر دلیلی بر عدم آگاهی کامل مردم نسبت به این بیماری می باشد.متاسفانه مردم گاهی اوقات یک معظل را با شدت تمام همراه با ترس واضطراب می پذیرند و گاهی هم به سخره و مضحک می گیرند.

دومین رفتار از سلسه رفتارهای بد اجتماعی کنون جامعه ما "منفعت طلبی"می باشد .با نهایت تاسف باید گفت رویه ی ذهنی و فکری مردم ما به سمت زندگی غیر جمعی در حال پیشرفت هست در هر اتفاق و مشکلی که در هر گوشه ای از این سرزمین رخ داده می شود مردم ابتدا دنبال راهی برای منفعت طلبی و کسب درآمد می باشند احتکار ماسک،مواد شوینده و گرانی سیر و اقلام ضروری در این زمان بحرانی نمونه ای از هزاران مورد منفعت طلبی مردمان بیمار صفت می باشد.

در آخر این نکات را یادآوری می کنم.

کرونا با تمام قدرتش به تسخیر علم و تلاش دلسوزان واقعی خواهد رسید ولی روسیاهیش برای عده ای تا ابد درمحکمه ی وجدان هایشان باقی خواهد ماند.

کرونا که تمام شد بر حکومت لازم است به طور ریشه ای موضوع "اعتماد" بر باد رفته ی جامعه را مورد مطالعه و پژوهش قرار دهند و برای بهبود آن جهت مقابله با حوادث آینده تلاش نماید بدون شک پیشرفت و توسعه هیچ کشور بدون اعتماد" متقابل بین مردم وحکومت میسر نمی شود.

کرونا می رود اما به مردم شریف ایران باید گفت:"چرا همیشه خیلی دیر بیدار می شوید"

اگر مردم زودتر بیدار شوند و به کمک هم بشتابند مطمنا مشکلات و حوادث به مرحله حاد نمی رسند؟چرا این رویه به عادتی در بین مردم ما تبدیل شده است که در مواقع بحرانی نیاز به احساسی شدن با تصاویر وفیلم ها برای جدی شدن در مقابل مشکلات دارند.؟

اما مهمترین و اساسی ترین درسی که کرونا برای مردم و مسولان ،چه فقیر وچه ثروتمند تدریس نمود"سلامتی"می باشد .کرونا به هم یا دآوری کرد که سلامتی و شادی همه ی افرادجامعه بهم دیگر وابسته می باشد و سلامتی ارجح ترین موضوع زندگی بشر می باشد. و تلنگر بزرگ به کسانی که در مواقع بحرانی به فکر سودجویی از وضعیت بوده اند وارد نمود.و هر چه شیوع خود را بیشتر می نمود خیل عظیمی از وجدان های خفته را مجبور به بیدار شدن می نمود.

کلمات کلیدی



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 0 نظر

شما اولین نظر دهنده باشید!

سایر اخبار
برگزدیدها